Sluta röka?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Sluta röka?

Post by zerax »

Är det fler än jag som håller på att sluta röka?
Vore roligt att veta det..
Men vi kan väl ta upp också vilka som röker och spenderar sina pengar på dessa pinnar som försvinner..

// Zerax
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

blir väl så att man slutar röka ett tag....sen slutar man sluta röka...
själv röker ja inte regelbundet, endast socialt...utvecklar som tur är inget beroende...försöker dock hålla nere p.g.a. försämrad kondition...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Varför börja? :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
McMupp
Posts: 152
Joined: 2002-02-16 3:38:14
Location: Min faders pung
Contact:

Post by McMupp »

fred wrote:Varför börja? :)
Du tog orden ur min mun 8)
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

nej inte detta.. tjaffs om att varför börja.. gjort är gjort och kommer aldrig mer tillbaka..

ni som inte röker skall enligt mig inte ens få ha rätt till en åsikt om sådant dära.. Är så tröt på moral kärringar som balba än hit o en ditt.. sedan kommer det fram att de aldrig ens testat o har dem det så har dem typ rökt en cigg eller nått..

iofsig just det hära gången får upphovsmanen själv skylla sig själv om folk gnäller. Eftersom han mer eller mindre inbjud gnällisar att svara på detta :=)

En sak är iafall säker.. har du inte rökt "konstant" mer än ett är så är begreppet sluta röka inte ens funtat.. för alla som säger sig ha ett rök begär som ej rökt över ett år kan sluta bara sådär.. Det riktiga nikotin behovet brukar inte komma förns efter tidigast ett år. Så nu har tillome jag stridit mot det jag själv skrev nyss.. hoho.. och inte tänker jag sluta att röka för det.. För mig handlar det inte så mycket om själva rökningen.. men det är ett av få sätt som jag kan sitta i kanske 5-10 minuter och verkligen ta det lungt...
User avatar
McMupp
Posts: 152
Joined: 2002-02-16 3:38:14
Location: Min faders pung
Contact:

Post by McMupp »

triton242 wrote:nej inte detta.. tjaffs om att varför börja.. gjort är gjort och kommer aldrig mer tillbaka..

ni som inte röker skall enligt mig inte ens få ha rätt till en åsikt om sådant dära.. Är så tröt på moral kärringar som balba än hit o en ditt.. sedan kommer det fram att de aldrig ens testat o har dem det så har dem typ rökt en cigg eller nått..
Så bara för att jag tycker att det är dumt att röka så är jag en moralkärring? Jag har aldrig testat, varför skulle jag? Jag behöver inte testa för att tycka att det är dumt och onödigt...

Nu är vi alldeles för OT... så låt oss avsluta diskussionen tidigt innan den växer till sig och gifter sig o skaffar barn osv...
:)

Post by :) »

:P
att skuta andra personer med en pistol , det e dummt . ;(
om man har gjort det, så får man skylla sig själv. ?!?
logikens lag e underlig men logisk. ::)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Rökare reagerar inte sällan på det här sättet utan att det man säger till dem haft en värdeladdning som normalt skulle kunna motivera en sådan reaktion. De kan ju fundera på vad det kan bero på. De som försöker sluta skall ha allt stöd och respekt som vi kan ge dem, för det är inte lätt.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

jag tror att sällskapet kan göra mycket, och aktiviteter.
två olika kompisar var på besök där jag bodde ute i bushen, och hade fått slut på cigg. den ena kom på efter 1½ dag att hon inte ens var sugen.. och bestämde sig för att sluta. hon höll i några månader vet jag, efter det har jag inte haft kontakt med henne.
den andra tjejen kom fram till att hon lika gärna kunde skära ned på rökningen, för det gick ju faktiskt att vara utan. nuförtiden röker hon väl ungefär 1/5 mot för tidigare.

okej, de här tjejerna har inte rökt i många år, men båda två var vana rökare sedan minst ett år..

slutsats: kom och hälsa på mig ute i skogen, jag ska hjälpa dig ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Well kan synas konstigt att detta kommer från mig då jag själv röker och har gjort i 7 år.
Jag tycker att ciggaretter skall drog klassas. Dvs totalt förbjudas. Det skulle faktiskt vara den bästa lösningen på problemet för folk som vill sluta röka och för folk som inte vill sluta röka.. Visst ett par månader skulle ca 20% av svergies befolkning gå runt och vara helt tokiga. Men efter ett tag skulle det enbart leda till det bättre.

Jag står dock fortfarande fast vid att jag är tröt på alla morlkärringar som går runt o härjar/gnäller på folk som röker.
Alla har vi våra laster (tyvärr) en del bättre och en del sämmre. Vissa röker, vissa dricker kaffe i stora mängder, vissa super åt helvete för mycket, andra slickar på frimärken med suspekta ingridienser som inehåll.
User avatar
Icetoe
Posts: 295
Joined: 2002-03-08 13:18:21
Location: Stockholm

Post by Icetoe »

Ta en snus istället ;D
Open your eyes.....it's the intersection to the soul
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Icetoe wrote:Ta en snus istället ;D
Åh, mycket bättre :P
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
none

Post by none »

Mitt rekord är 4 dagar utan nikotin sen jag började röka för ett par år sedan.
Kan säga som så att rökning är inget att leka med. Blir helt outhärdlig om jag inte får mina cigg.
Men jag tror att man ska trappa ner om man funderar på att sluta att röka.
Förr rökte man två askar prince om dagen, nu klarar jag mig med en i två dagar (med lite ansträngning & utan stress på jobbet ;) )
Jag klarar nog faktiskt inte att sluta röka, sist jag var rökfri var det i en och en halv dag, sen kastade bokstavligt jobbarkompisarna cigg på mig för de tyckte jag var så ilsken av mig.
Summa sumarum; cigg är ett elände, men har du väl börjat och är beroende är de lika nödvändiga som luft för du ska fungerar socialt.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Allt är möjligt. Så mycket vet jag. Det är nog in i helvete svårt, men nog går det att sluta. På ett eller annat sätt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

triton242 wrote:nej inte detta.. tjaffs om att varför börja.. gjort är gjort och kommer aldrig mer tillbaka..

ni som inte röker skall enligt mig inte ens få ha rätt till en åsikt om sådant dära.. Är så tröt på moral kärringar som balba än hit o en ditt.. sedan kommer det fram att de aldrig ens testat o har dem det så har dem typ rökt en cigg eller nått..

iofsig just det hära gången får upphovsmanen själv skylla sig själv om folk gnäller. Eftersom han mer eller mindre inbjud gnällisar att svara på detta :=)

En sak är iafall säker.. har du inte rökt "konstant" mer än ett är så är begreppet sluta röka inte ens funtat.. för alla som säger sig ha ett rök begär som ej rökt över ett år kan sluta bara sådär.. Det riktiga nikotin behovet brukar inte komma förns efter tidigast ett år. Så nu har tillome jag stridit mot det jag själv skrev nyss.. hoho.. och inte tänker jag sluta att röka för det.. För mig handlar det inte så mycket om själva rökningen.. men det är ett av få sätt som jag kan sitta i kanske 5-10 minuter och verkligen ta det lungt...
Det är sant att en sådan här tråd kommer det massor av inlägg från gnäll kärringer Å sm sakt.. tycker dom borde vara tysta men dom har också sin åsikt. (är rök fri än) och det du säger om att folk som inte rökt mer än 1 år vete tusan.. själv har jag rökt i 5 år och då ganska mycket runt 25-30 cigg om dan.. vilket jag tycker är ganska mycket.. :) Och har nu inte rökt sedan tisdag morron. *rekord för mig* men det skall sluta röka.. det har jag bestämt mig för. Sedan kan sällskapet mitt bara dra åt HE om dom tycker det är dumt. :)

// Zerax
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Som en vis man sa en gång i tiden; "Det är lättare att sluta röka om man inte redan har börjat"

Men snus är nog bättre ::)
User avatar
Mixo
Posts: 258
Joined: 2002-03-07 23:33:54
Contact:

Post by Mixo »

jobbigt det där med attt sluta röka bästa vore nog att röka mindre typ 5-10 cigg om dan resten man röker är ja bara för att få tiden att gå eller vara social...
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

fred wrote:Varför börja? :)
Har du rökt en fet mumma god cigarr?
User avatar
McMupp
Posts: 152
Joined: 2002-02-16 3:38:14
Location: Min faders pung
Contact:

Post by McMupp »

BLODVITE wrote::P
att skuta andra personer med en pistol , det e dummt . ;(
om man har gjort det, så får man skylla sig själv. ?!?
logikens lag e underlig men logisk. ::)
Jag vill inte ens veta :P ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

fred wrote:Varför börja? :)
Onödigt inlägg från början...

btw: Det var någon skådis (kommer inte ihåg vem) på letterman som hade slutat röka på en dag...så frågade letterman hur mycke han rökte innan...
-"Tja, en 7 paket om dagen ungefär."
jippi....fan då e man duktig om man slutar direkt...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

För att klargöra min åsikt: Jag tycker att det är VÄLDIGT onödigt att ens börja röka. Sedan är det en helt annan sak att sluta röka, har man börjat så har man, och då har kroppen (beroende på hur länge man rökt) skapat ett beroende av nikotin. Då får man avvänja sig med hjälp av olika metoder. Som sagt så tror jag att det kan vara oerhört svårt men ingenting är omöjligt om man verkligen vill.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

fred wrote:För att klargöra min åsikt: Jag tycker att det är VÄLDIGT onödigt att ens börja röka. Sedan är det en helt annan sak att sluta röka, har man börjat så har man, och då har kroppen (beroende på hur länge man rökt) skapat ett beroende av nikotin. Då får man avvänja sig med hjälp av olika metoder. Som sagt så tror jag att det kan vara oerhört svårt men ingenting är omöjligt om man verkligen vill.
håller med dig till punkt och pricka, allt går!
är det inte någon av er makthavare som har det som signatur...? :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Själv röker jag inte men deet kan hända att man tar sej en snus. Själv skulle jag inte kunna tänka mej att röka då det luktar äckligt om kläderna.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Phobic wrote: Men snus är nog bättre ::)
Har för mig att det är ännu svårare att sluta snusa...
我思う、ゆえに我あり
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

fred wrote:
Icetoe wrote:Ta en snus istället ;D
Åh, mycket bättre :P
Ja, med tanke på den passiva rökningen så är det ju bättre att snusa. :P
hej.
Post Reply