Vilket parti ska ni rösta på i valet 2006

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
Pinto wrote:Och dom människorna som verkligen behöver dessa bidrag kommer väl knappast få det bättre genom att få mindre pengar? inte studenter heller för den delen. Visst det finns en hoper människor som utnyttjar dessa bidrag, jag tycker att man borde granska dessa personer bättre som söker socialbidrag etc. Istället för att sänka dem.
Att granska bidragstagare noggrannare är viktigt, men det räcker inte. För att minska utgifterna behöver vi också sänka bidragen, något det finns gott om utrymme för. Om du kan få nästan en hel lön på att göra ingenting finns det ingen anledning att börja arbeta.
Det var inte riktigt svaret på hans fråga.

Jag har försökt att gräva tag i hur många som inte är sjukskrivna men ändå lever på a-kassa. Verkar inte hitta några siffror. Dessa lär med största sannorlikhet bara vara en bråkdel av de som verkligen behöver bidragen.
Jag kommer själv att rösta på moderaterna, men jag avgudar inte delen med sänkta bidrag om jag inte får något konkret svar på hur de som "måste" leva på bidrag ska klara sig bättre:
moderat.se wrote:Hur ser arbetslöshetsförsäkringen ut i moderaternas förslag?

Svaret är: Moderaterna har tillsammans med allianspartierna lagt fram ett förslag för utformningen av arbetslöshetsförsäkringen. Under de första 200 dagarna är ersättningen som i dag 80 procent av ersättningsgrundande inkomst. Därefter är ersättningen 70 procent i ytterligare 100 dagar. Efter 300 dagar erbjuds man plats i jobbgaranti med 65 procents ersättning. Om man har barn under 18 år får man 70 procent i 250 dagar, innan man erbjuds plats i jobbgarantin. Vi har även föreslagit att det förhöjda taket under de första 100 dagarna i dagens arbetslöshetsförsäkring tas bort. Taket blir därmed enhetligt och maximal dagpenning 680 kronor.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Tycker att tråden har spårat ur lite, kan vi inte få en poll här så man ser hur folk tänker rösta? :-*
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Persson kör över Rheinfeldt i debatten på SVT.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Persson kör över Rheinfeldt i debatten på SVT.
Innebär det att han är bättre eller att han kör sin buffeltaktik och alla tycker synd om Reinfeldt för det?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:
Dissident wrote:Persson kör över Rheinfeldt i debatten på SVT.
Innebär det att han är bättre eller att han kör sin buffeltaktik och alla tycker synd om Reinfeldt för det?
Mycket bra fråga.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:Persson kör över Rheinfeldt i debatten på SVT.
Otroligt skillnad i sättet att debattera nu, jämfört med den från TV4. Varför då?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Inga jobbiga reklampauser?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Per(s)onligen anser jag att Göran Perssons sätt att debbatera var okänsligt, osakligt och gick mest ut på att säga:

"så som moderaterna vill ha det.."

Jag gillar varken moderaterna eller socialdemokraterna, men ska man ge poäng åt någon så var det nog Fredrik Reinfeldt, då han tog upp flertalet förslag på lösningar (som inte innebar bidrag).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag har aldrig gillat Reindeldt. Han känns så falsk på något sätt.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

persson tyckte jag hade överläget där ;)

jag skiter i vem som blir stadsminister också,bara dom tar ner alla skyltar o sånt skit dom har satt upp överallt.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Gebba wrote:persson tyckte jag hade överläget där ;)

jag skiter i vem som blir stadsminister också,bara dom tar ner alla skyltar o sånt skit dom har satt upp överallt.
rofl
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

En liten rolig kommentar på det vanligt återkommande argumentet:

"alliansens politik kommer tvinga 1000-tals människor i arbete"

Är inte det en positiv sak, att se till att människor arbetar? Vem har sagt att världen (mer bestämt Sverige) ska vara en dans på rosor? Det enda som kommer att ske om vi fortsätter att tillåta denna bidragshets är att allt färre kommer att jobba och dessa kommer att bli hårdare beskattade.

För att bryta trender måste man komma med nya alternativ, inte bygga på de som redan finns.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:"alliansens politik kommer tvinga 1000-tals människor i arbete"

Är inte det en positiv sak, att se till att människor arbetar?
Jag trodde bestämt att du som liberal var emot tvång och att staten ser över vad individer skall göra och icke? :P
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Jag trodde bestämt att du som liberal var emot tvång och att staten ser över vad individer skall göra och icke? :P
Givetvis är det ingen som tvingar dem att arbeta, vilket om något pekar på hur snedvriden sossarnas demagogik är..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Alla kan inte ha jobb, människor behöver vara arbetslösa!
Och dom som är i den skaran, ja då ska han/hon få leva med skitpengar...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Givetvis är det ingen som tvingar dem att arbeta, vilket om något pekar på hur snedvriden sossarnas demagogik är..
Så länge det inte är ett legalt eller fysiskt tvång, så är det okej med andra ord?

Ni som är har ett grepp om nationalekonomi, hur många procent arbetslöshet är det som anses vara sunt? 5-7%?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Så länge det inte är ett legalt eller fysiskt tvång, så är det okej med andra ord?

Ni som är har ett grepp om nationalekonomi, hur många procent arbetslöshet är det som anses vara sunt? 5-7%?
Vad är det som är fel i att säga till svenska folket att: "ni får stå på egna ben"? Själv anser jag att det är sunt att kräva någon slags motprestation från socialbidragstagare.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

wille wrote:Vad är det som är fel i att säga till svenska folket att: "ni får stå på egna ben"? Själv anser jag att det är sunt att kräva någon slags motprestation från socialbidragstagare.
Tror du verkligen att svergie kommer må bättre av det, att säga "Ni får stå på egna ben"?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:Ni som är har ett grepp om nationalekonomi, hur många procent arbetslöshet är det som anses vara sunt? 5-7%?
Det finns ingen konsensus i den frågan.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Det finns ingen konsensus i den frågan.
Tackar för informationen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Hein wrote:Tror du verkligen att svergie kommer må bättre av det, att säga "Ni får stå på egna ben"?
Faktiskt. Vi har inte råd att göra fler människor beroende av ett system som inte leder till annat än fattigdom. Däremot kan man göra allt som är möjligt för att bryta trenden och hjälpa de människor som är utanför in i matchen igen. Jag skulle inte vilja påstå att det sker genom höjd A-kassa eller mer bidrag...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

wille wrote:
Hein wrote:Tror du verkligen att svergie kommer må bättre av det, att säga "Ni får stå på egna ben"?
Faktiskt. Vi har inte råd att göra fler människor beroende av ett system som inte leder till annat än fattigdom. Däremot kan man göra allt som är möjligt för att bryta trenden och hjälpa de människor som är utanför in i matchen igen. Jag skulle inte vilja påstå att det sker genom höjd A-kassa eller mer bidrag...
Sänkta bidrag och bättre för de som redan har det bra, inget bra motto imo. De har ju inga lösning på hur de ska kunna ge fler jobb. Min farsa är 61 och arbetslös, skulle hans ersättning sänkas så skulle de i princip få sälja allt de har för att kunna leva. Mina päron lever på minimum och de enda jobb han får är jobben ingen annan vill ha, dvs sådana jobb som alkoholister och missbrukare tillsätts på. Han har fått jobba med sådana människor flertalet gånger och år, inte så kul när man har arbetat hela sitt liv sedan han fyllde 15. Ingen vill ha en gammal man som han på vanliga arbeten. Nej, fuck off åt moderaterna.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

wille wrote:Faktiskt. Vi har inte råd att göra fler människor beroende av ett system som inte leder till annat än fattigdom. Däremot kan man göra allt som är möjligt för att bryta trenden och hjälpa de människor som är utanför in i matchen igen. Jag skulle inte vilja påstå att det sker genom höjd A-kassa eller mer bidrag...
Som du skrev på IRC, du vill att de 'lata' ska börja jobba?
Du vill på alla medel sätta dom i arbete genom offra de som verkligen behöver bidragen...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Bidrag är bra så länge rätt personer får dem, och det inte missbrukas.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Najze wrote:Bidrag är bra så länge rätt personer får dem, och det inte missbrukas.
Problemet är ju att det missbrukas. Frågan är om resurserna som krävs för att hitta fuskarna väger emot de resurser som försvinner via fusk.

Men ytterst bör man fråga sig varför många skall lida för att vissa fuskar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply