CL5?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

CL5?

Post by iddiJEWTEN »

Hade tänkt att uppgradera datorn med nytt Mobo/CPU/Minne och Grafikkort. Snackas väldigt mycket om AM2 och dom enda minnena jag hittat till det AM2 Mobo jag kollat på är CL5 =S Låter väldigt väldigt segt. Men märker en vanlig person skillnaden eller är det bara i benchmarks man ser skillnanden eller?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

För vanliga människan så är CAS inget direkt att bry sig om. Om man är lite mer prestandakåt eller tänkt överklocka så är minnen med lägre CAS att föredra.

Skillnaden märker ingen människa utan det är som sagt mer vid tester man ser skillnad. (Det kan finnas undantag av personer. Ungefär som att 85Hz på CRT-skärm är lungt "för alla" men för mig är det 100Hz som gäller.) Ork och bry om denna procent eller två i prestandaskillnad, fast om prisskillnaden mellan CL4 och 5 är någon hundralapp eller två så skulle jag köpt CL4 bara för att det känns trevligare samt att det känns lite som att dum-snåla.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Ok tack.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

datorn blir snabbare av tightare timings o sen är det upp till var och en om man märker det,om man bara surfar spelar det ju ingen roll.

skit i timings på minnena,det är sortens chip på dom som spelar roll ;)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Ovärt att köpa am2 i min mening då socket 939 är bättre/lika bra och köper man det så slipper man tc, men jobbigare om man ska uppdatera såklart, bara ett tips!
Och ett annat tips är ju att köpa core2duo som är bättre!

Och cl5 är inget som du kommer tänka på, timings är inte lika viktigt på ddr2!
Hehe ja
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

Hock wrote:Ovärt att köpa am2 i min mening då socket 939 är bättre/lika bra och köper man det så slipper man tc, men jobbigare om man ska uppdatera såklart, bara ett tips!
Och ett annat tips är ju att köpa core2duo som är bättre!

Och cl5 är inget som du kommer tänka på, timings är inte lika viktigt på ddr2!
tc? vad är det?
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

widdde wrote:
Hock wrote:Ovärt att köpa am2 i min mening då socket 939 är bättre/lika bra och köper man det så slipper man tc, men jobbigare om man ska uppdatera såklart, bara ett tips!
Och ett annat tips är ju att köpa core2duo som är bättre!

Och cl5 är inget som du kommer tänka på, timings är inte lika viktigt på ddr2!
tc? vad är det?
Trusted Computing, nåt som jag fått för mig att det är det värsta som finns!
Hehe ja
Post Reply