Ni som kan om ohm.

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
*Bullet*
Posts: 12
Joined: 2005-09-18 19:51:18

Ni som kan om ohm.

Post by *Bullet* »

Jag funderar på att köpa en baslåda till mitt rum.

Det är såhär att det är en bilbas som ligger på 1000w, som jag ska driva med ett hemmabio basslutsteg som har följande effekt:
8ohm RMS/Max 270/410
4ohm RMS/Max 350/490

Basen klarar som sagt max 1000w, så basen borde ju gå att driva med effekten som slutsteget ger ut. Men frågan är, i basens "uppgifter" så står det motstånd dual 4ohm.

Vad är dual 4ohm? Blir det 8ohm eller hur funkar det.

Kommer basen att passa med slutsteget?

///*Bullet*
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det betyder väl att det är dubbla talspolar?


Jag skulle gissa på att du kopplar in den på 4ohm, men jag vet inte säkert :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
*Bullet*
Posts: 12
Joined: 2005-09-18 19:51:18

Post by *Bullet* »

Japps, det är dubbla talspolar =). Tror ni det kommer funka? Och räcker det med ungefär 800watt till en 1000watts bas för att få det att dunka?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Vad jag vet så med 2 talspolar så serie eller paralellkopplar du dem, så 2x4 ohm talspolar borde då ge 2 alt 8 ohm beroende på hur du kopplar dem.

Var ett tag sen jag lekte med sådant här så jag kan ha fel. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dubbla talspolar har man för att kunna köra stereo in och slippa ha en mono-konverterare, att serie- eller paralellkoppla är en nödlösning när man köpt fel högtalare eller ska driva den tillfälligt på ett mono-block.

Att tänka på om man måste serie- eller paralellkoppla är att man måste vara noga med polaritet annars kommer högtalaren bara spela differensen mellan kanalerna. Kul fenomen, men inte särskilt roligt om man vill spela musik.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Finns ju inget som hindrar dig från att köra den permanent på ett monosteg iofs. De flesta steg speciellt anpassade för basar är ju ofta mono, antog att även hans var det även om han inte sa det. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
LEE Cordon Bleu
Posts: 64
Joined: 2004-08-30 14:15:17
Location: Skanz sjön - Krutholmen

Bil BAS

Post by LEE Cordon Bleu »

Vet inte om du fått svar på din fråga så du är nöjd, men du kanske bör ha något slags delning filter också.
Ett aktivt filter rekommenderas. Fast du kan ju ha en spole i serie också som du kan beräkna efter den impedans du nu tänker köra med i din koppling.

Sedan så det där med att koppla in basen med dubbla talspolar i en nödlösning med ett stereo steg ja det tycker jag du inte ska göra för slutresultatet blir oftast inte så bra. Bas som finns i inspelningar är oftast i stereo och därmed blir det olika singnaler på de båda talspolarna som gör att de uppför sig olika.
De bör få samma signal annars släcker de ut vissa frekvenser. Samt att du förlorar amplitud.

En bil bas element är gjorda för bilar hahaha ! Där med beräknat i små lådor och har lång slaglängd.

Det bästa resultatet får du om du anpassar lådan så att elementet ger bäst ifrån sig. Det finns olika lådor ex. Basreflex, slutna lådor, bandpass, mm. Vad ditt element passar bäst till kan du säkert få av tillverkaren eller försäljaren. Det är väldigt mycket som man ska kunna samt göra mäta mm. för att det ska bli optimalt.

Ja man kan skriva löpmeter om högtalar bygge.

Finns högtalar program till dator som kan vara bra att ha. Som hjälper dig att bygga filter lådor m.m.
Lycka till !

Mvh. /LEE Cordon Bleu
LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism.
TT V6000A Intel Prescott 3.2 Cache 1MB - ABIT AA8 3dr Eye - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD Raptor - Antec Neo HE 500
User avatar
*Bullet*
Posts: 12
Joined: 2005-09-18 19:51:18

Post by *Bullet* »

Tackar er för svaren!
Jag har köpt beställt nu, får den i veckan så jag får se hur det blir.

LEE Cordon Bleu: Jag köpte även en låda av firman som skulle passa denna bas (paketpris). Så lådan är inget problem.=)


Nu är det såhär att jag fick hem slutsteget jag hade tänkt driva basen med, men slutsteget såg inte ut som det jag hade tänkt mig. Jag förstår inte riktigt hur jag ska koppla basen, efter som på baksidan av slutsteget (den delen som ska vara inne i lådan) så är det bara två kablar med kabelskor(Länk 1) Är det dem kablarna som ska till + & - på högtalaren?

På framsidan av slutsteget så ser det ut så här (Länk 2). Min första tanke var att man ska dra kablarna genom lådan å till framsidan, är det så man ska göra eller?


Länk 1: http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... ar-hgg.JPG
Länk 2: http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/PICT0473.JPG

Blev lite långt nu, men hoppas någon orkar läsa å svara =)
///*Bullet*
User avatar
LEE Cordon Bleu
Posts: 64
Joined: 2004-08-30 14:15:17
Location: Skanz sjön - Krutholmen

Manuallen bör du läsa.

Post by LEE Cordon Bleu »

Svårt att se för mig men det är allså ett inbyggnad steg du köpt ?
Ett slutsteg som ska sitta inne i lådan eller har jag fel ?
Har steget något kabel till störmmen till vägg uttaget 230 volt eller ska det drivas med en separat nättraffo ?

Den baksida jag tycker mig se har uttag för högtalare det är de 8 som har 4 räda och 4 svarta. Man håller ned en klämma för att sticka in högtalar sladden.
De är i 2 par stereo tror jag och då måste det finnas en knapp som man kan välja typ A-B eller så funkar de alla på en gång utan valbar knapp läge.
Du borde nog läsa instruktions boken för det är jätte lätt att jag säger fel om jag inte vet mer om produkten.

Du kan iaf. koppla in högtalaren på olika sått
Är det ett stereo steg ? 2 kanaler vänster och höger så kan man om högtalaren har dubbla talspolar koppla in var sin spole på varsin kanal.
Eller koppla in högtalaren i mono på en kanal och då kopplar man båda spolarna på samma kanal. Då blir inpendansen låg ca. 2 Ohm. och den andra kanalen om det är ett stereo slutste får då ingen högtalare.

Svart = Minus
Röd = Plus
Koppla rätt annars kan du bränna slutsteget så var försiktig.

Nä jag kan inte sitta här och skriva alla olika möjligheter som du kan koppla på allt beror ju på vad du har köpt !

Be någon kamrat /föräldrar att hjälp dig läsa översätta mm. om du inte får ihop det. Lycka till !

Mvh. /LEE Cordon Bleu
LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism.
TT V6000A Intel Prescott 3.2 Cache 1MB - ABIT AA8 3dr Eye - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD Raptor - Antec Neo HE 500
User avatar
*Bullet*
Posts: 12
Joined: 2005-09-18 19:51:18

Post by *Bullet* »

Slutsteget är ett inbyggnings slutsteg.
Japp, eller ja, halva delen ska in i lådan å halva utanför. Där man ser själva kylflänsen ska vara utanför lådan.

Slutsteget ska kopplas till elutaget.

Jag har suttit å studerat den saken man kan kalla instruktionsboken. Det är ett a4 papper som det står lite saker på. Hur man får igång slutsteget och även vad och hur man kan använda det. Men tyvärr inte hur man ska koppla det.

Ifall man koppar den till 2ohm så far nog slutsteget, slutsteget ger bara ut 4-8ohm. Hur kopplar man då?

Det där med plus och minus kan jag =D. Har själv mixtrat lite med högtalare och liknande. Men detta verkar vara överkurs ^^ haha :D.
Aja vi får se hur det blir.

Tackar!


///*Bullet*
User avatar
LEE Cordon Bleu
Posts: 64
Joined: 2004-08-30 14:15:17
Location: Skanz sjön - Krutholmen

Överkusr

Post by LEE Cordon Bleu »

Kopplingen finns längst ned !
Det kan ju vara så här också förstås att de högtalar terminal/kontakt klämlist är till för de högtalare man har till väster och höger som då beskärs med de låga frekvenserna som basen ska spela.
Det framgår nog av manualen.
Men då ska du koppla basen med de kablar som är på framsidan om de nu är en röd och en svart typ.
Samt att det slutsteg du har köpt har en lågbas filtrering sk. lågbas filter ex. 100 Hz. Då har detta slutsteg isåfall 3 slutsteg inbyggda. Ett för basen och 2 för de högtalare som står utanför om du förstår vad jag menar.
'
Koppla en högtalare som har dubbla talspolar i 8 ohm borde inte bli så svårt om de är uppmärkta.
De kan ju redan vara ihoplödda och då blir det svårare.
Men om du har en ohm mätare så kan du mäta varje spole vilken resistans de har. Men det kan ju också bli problematiskt om du inte vet hur de är kopplade eftersom de ska ge samma impedans. Men är det dubbla talspolar så ska det vara 4 stycken fästen /mätpunkter/ lödöron.
Om det är 4a så ska du ta och löda ihop en svart minus med en röd plus och sedan koppla de 2 lediga till förstärkaren.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism.
TT V6000A Intel Prescott 3.2 Cache 1MB - ABIT AA8 3dr Eye - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD Raptor - Antec Neo HE 500
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Re: Överkusr

Post by rokk »

LEE Cordon Bleu wrote:Kopplingen finns längst ned !
Det kan ju vara så här också förstås att de högtalar terminal/kontakt klämlist är till för de högtalare man har till väster och höger som då beskärs med de låga frekvenserna som basen ska spela.
Det framgår nog av manualen.
Men då ska du koppla basen med de kablar som är på framsidan om de nu är en röd och en svart typ.
Samt att det slutsteg du har köpt har en lågbas filtrering sk. lågbas filter ex. 100 Hz. Då har detta slutsteg isåfall 3 slutsteg inbyggda. Ett för basen och 2 för de högtalare som står utanför om du förstår vad jag menar.
Det är troligen, ett mono-steg. Det tar ju High level in, från en förstärkares högtalarutgångar, använder den signalen för att förse förstärkaren med en lågnivåsignal. Sen passerar högnivån vidare till ett par högtalare. Tror inte steget har förstärkning för de 2 högtalare som ansluts externt.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply