"Ett fel uppstod och windows har stängts för att före..

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Nuubcake
Posts: 84
Joined: 2005-03-08 2:22:58

"Ett fel uppstod och windows har stängts för att före..

Post by Nuubcake »

Min syster fick en dator (begagnad) igår, och den var nylig formaterad och instalerad med Windows XP Home Edition. Igår så funkade datorn fint, och hon satt på Msn & lyssnade på musik som vanligt. Men idag när hon startade den så kom denna skärm fram :
Image

Jag har provat med Felsäkert läge, meddelandet kommer fram även då.
Notera att jag inga hårdvaru byten har gjorts. alltså inga nya maskivaror.
vad kan detta bero på? Datorn är en P4 2.0 GHZ, 772 MB Ram , 60 Gb HDD och 64 Mb GeForce 4.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

När du skriver dina hårdvaruspecifikationer så var snäll att ange mer precist vad det är för komponent. "772 MB Ram , 60 Gb HDD och 64 Mb GeForce 4" säger i princip ingenting. "Vi" eller iaf JAG vill veta minnestillverkare, modell och tillverkare av HDDn samt tillverkare och chipset/modell av grafikkortet samt modell och tillverkare av moderkortet.


Hur som helst. Då datorn fungerade (igår?) men inte idag är jag så gott som 100% säker på att din windowsinstallation har lyckats bli korrupt (tjejer som sitter vid MSN och lyssnar på musik+surfar brukar ha denna effekt på en del windowsinstallationer :P).

Gör så här:
1. Starta datorn med Windows-startdisketterna, eller med Windows-CD:n om datorn kan starta från CD-ROM-enheten.
2. När skärmen Välkommen till installationsprogrammet visas väljer du reparationsalternativet genom att trycka på R.
3. Om du har en dator med flervalsstart väljer du den Windows-installation som du vill komma åt från Återställningskonsolen.

4. Skriv in chkdsk /r vid kommandotolken och tryck på RETUR.
5. Skriv in exit vid kommandotolken och tryck sedan på RETUR för att starta om datorn.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Nuubcake
Posts: 84
Joined: 2005-03-08 2:22:58

Post by Nuubcake »

Efter att ha öppnat och kolla :
Ram Består utav 1x Itegra AS 256MB 133Mhz 2x BT 256MB 133Mhz (Dessa är SD ram) .
Hårdisken är en Seagate 60 gb, Grafikkort är GeForce 4 MX440 64 mb mer vet jag tyvärr inte :/

Har inte tillgång till en XP Home Edition, utan endast Professional, eftersom hon inte hunnit spara något viktigt så kan jag ju formatera om Hårdisken och instalera om XP? Såvida man inte kan reparera Home Edition med en Professional skiva?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Lika bra att formatera om då ;). Fast du kan ju alltid testa med XP Pro skivan. Antingen så funkar det eller så funkar det inte.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Skulle inte tro att det hjälper att omformatera, det är ett hårdvaru fel din systers dator har.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME, alltså något med din hårddisk (eller kanske IDE kontrollen), kolla så att alla kablar sitter som dom ska, inte alltid lika lätt på en bärbar :(, gör sedan en ny och fräsch installation av Operativsystemet.

Att köra killdisk på disken innan kommer inte skada, eftersom installationen var begangnad sen förre ägaren.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Post by RainMan »

Hittade detta på MS:

Symptom
När du startar om datorn för första gången under uppgraderingen till Windows XP, eller när du startar Windows XP, kan följande felmeddelande visas:
STOP 0x000000ED (0x aaaaaaaa ,0x bbbbbbbb ,0x cccccccc ,0x dddddddd ) UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
Här är aaaaaaaa, bbbbbbbb, cccccccc och dddddddd hexadecimala värden som kan variera.

Obs! Om detta felmeddelande visas vid omstart av datorn för första gången under en uppgradering till Windows XP, fungerar det ursprungliga operativsystemet fortfarande korrekt. I vissa fall visas ett meddelande på BIOS-rapportskärmen om att fel kabel används, men detta meddelande visas kanske inte på datorer med kort starttid.

Orsak
Detta problem kan uppstå om någon av följande förutsättningar föreligger:
• Datorn har en UDMA-styrenhet för hårddisk (Ultra Direct Memory Access) och följande gäller:
• Du använder en standardanslutningskabel med 40 ledare för att ansluta UDMA-enheten till styrenheten, i stället för den kabel med 80 ledare och 40 stift som krävs.
• BIOS-inställningarna (Basic Input/Output System) är konfigurerade för att tvinga fram de snabbare UDMA-lägena.
• Filsystemet är skadat och kan inte monteras.


0x000000ED: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
http://support.microsoft.com/?kbid=297185&sd=RMVP

Tycker du skall kolla med den du köpt datorn ifrån om han har pillat med nåt...
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Som Pumping Iron skrev, kolla hårddisken först, ta reda på märket på den och ladda ner diagnostikprogram för den och kolla om den är ok!?

Att hårddiskar går sönder är inte en fråga "om" utan "när"... ;)
Post Reply