Fråga angående lumpen..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag minns det ifrån ett avsnitt från när de lät civilister göra en liten bit av S.A.S-antagningsprov.

Var en ex-sergeant som sa det, men jag kan minnas fel rörande detaljerna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

fisk wrote:Jag minns det ifrån ett avsnitt från när de lät civilister göra en liten bit av S.A.S-antagningsprov.

Var en ex-sergeant som sa det, men jag kan minnas fel rörande detaljerna.
Jag tror det blivit ett misstag här grabbar, tar ni inte fel på "infödd" och "medborgare"?

Tror själv att man inte behöver vara infödd, men däremot medborgare för att få gå med i Armen över huvud taget.


Om jag någon gång skulle gå med i något annat lands specialstyrkor skulle det utan tvekan vara FrämlingsLegionen, hårdare killar _finns inte_. Och man behöver varken vara infödd fransos eller medborgare...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

CSM101 wrote:Jag tror det blivit ett misstag här grabbar, tar ni inte fel på "infödd" och "medborgare"?
Tar du inte fel på plural och singular?
CSM101 wrote:Om jag någon gång skulle gå med i något annat lands specialstyrkor skulle det utan tvekan vara FrämlingsLegionen, hårdare killar _finns inte_.
Heh.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

staretsen wrote:
CSM101 wrote:Jag tror det blivit ett misstag här grabbar, tar ni inte fel på "infödd" och "medborgare"?
Tar du inte fel på plural och singular?
Du får gärna skriva om meningen i rätt form ;) enda som ser fel ut för mig för tillfället är att jag missat "har"

O är vi kinkiga idag eller? :P
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

CSM101 wrote:Du får gärna skriva om meningen i rätt form ;) enda som ser fel ut för mig för tillfället är att jag missat "har"
Jag menade att om någon har tagit fel på infödd och medborgare så är det inte jag. Jag tror inte att fisk heller gjorde det, men i så fall var alltihop åt helvete och inte bara grammatiken.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

staretsen wrote:Jag menade att om någon har tagit fel på infödd och medborgare så är det inte jag. Jag tror inte att fisk heller gjorde det, men i så fall var alltihop åt helvete och inte bara grammatiken.
En fråga, tog du det jag skrev angående ett eventuellt misstag som en pik?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

CSM101 wrote:En fråga, tog du det jag skrev angående ett eventuellt misstag som en pik?
Nej. Ta inte att få din sak emotsagd så personligt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

staretsen wrote:Nej. Ta inte att få din sak emotsagd så personligt.
nej nej, tog det med lite humor, tänkte bara det vore dumt o kivas om småsaker, om det nu hade misstolkats.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

CSM101 wrote:Jag tror det blivit ett misstag här grabbar, tar ni inte fel på "infödd" och "medborgare"?

Tror själv att man inte behöver vara infödd, men däremot medborgare för att få gå med i Armen över huvud taget.


Om jag någon gång skulle gå med i något annat lands specialstyrkor skulle det utan tvekan vara FrämlingsLegionen, hårdare killar _finns inte_. Och man behöver varken vara infödd fransos eller medborgare...
2 f.d(!) polare från militärtiden är legionärer (sen 15 år) och visst är det hårt, men deras sociala kompetens och intellekt har degraderats så att det inte går att föra ett normalt samtal längre - tyvärr. De kan säkert slåss, skjuta och skura toalettgolv med tandborste, men inte så mycket mer.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Vill man inte göra lumpen (oavsett anledning) så ska man göra dåligt ifrån sig på proven, ljuga för psykologen och sedan säga till läkaren att man inte vill göra lumpen. Så enkelt är det. Det följer inte med en efteråt, förutom att man inte har (den ifrågasatta) meriten att man har gjort lumpen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Andrej wrote:Vill man inte göra lumpen (oavsett anledning) så ska man göra dåligt ifrån sig på proven, ljuga för psykologen och sedan säga till läkaren att man inte vill göra lumpen. Så enkelt är det. Det följer inte med en efteråt, förutom att man inte har (den ifrågasatta) meriten att man har gjort lumpen.
Samtidigt framgår ens ''dumförklarande'' svar på den ifrågasatta meriten när man t.ex. söker jobb. Alltså är det ingen bra idé om man satsar på en bra framtid, right?!!

;)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

fruktfanatikern_bf wrote:Samtidigt framgår ens ''dumförklarande'' svar på den ifrågasatta meriten när man t.ex. söker jobb. Alltså är det ingen bra idé om man satsar på en bra framtid, right?!!

;)

Hur menar du? Om jag beter mig som en dregglande idiot under mönstringen är det ingen utom militären som vet om det. När du senare förhoppningsvis söker jobb har din framtida arbetsgivare inte tillgång till militärens papper, alltså vet han inte om du gjorde ditt yttersta under mönstringen eller om du spelade dum/var dum på riktigt.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

@ Ballkula - Jag sa OM jag skulle gå med i specialstyrkor :P Lite spill får man väl räkna med ;)

@ Andrej - Vill man verkligen inte göra lumpen så kontaktar man en civil läkare och får intyg på att man har någon sjukdom eller dylikt som inte tillåter en göra lumpen. Min bror och två kompisar gjorde så och de blev inte ens inkallade för mönstringen. Men är man kärnfrisk så är det ditt råd som ska följas.

@ FF - What´s in the army, stays in the army
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

übermensch wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Samtidigt framgår ens ''dumförklarande'' svar på den ifrågasatta meriten när man t.ex. söker jobb. Alltså är det ingen bra idé om man satsar på en bra framtid, right?!!

;)

Hur menar du? Om jag beter mig som en dregglande idiot under mönstringen är det ingen utom militären som vet om det. När du senare förhoppningsvis söker jobb har din framtida arbetsgivare inte tillgång till militärens papper, alltså vet han inte om du gjorde ditt yttersta under mönstringen eller om du spelade dum/var dum på riktigt.
Ok, jag kan nog tänka mig att man inte behöver bekräftelse för att ha gjort lumpen då man söker ett jobb. Det har ju ingen som helst betydelse heller...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

To be considered for selection, you must have at least three months experience in your regiment and at least three years left to serve. You must also be able to pass the Battle Fitness Test (BFT). You must file a Defense Council Instruction (DCI) which certifies that you are prepared to be put forward for arduous duties.
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A517664
Selection is held twice a year regardless of conditions. A candidate must be male and have been a regular member of the Armed Forces for at least three years or a member of 21 SAS or 23 SAS (which can be joined directly from civilian life) for at least 18 months. All soldiers who apply must have at least 39 months of military service remaining. A candidate who fails any stage of the selection is 'Returned to [his parent] Unit' (RTU'd). Candidates are allowed only two attempts at selection, after which they may never reapply. Many are not even allowed that.

Like other sections of the British armed forces, the SAS accepts members from the Commonwealth and The Republic of Ireland, with notable representation from Fiji, the former Rhodesia, New Zealand and Australia. The Parachute Regiment is the SAS's main recruiting area.
http://www.bookrags.com/wiki/Special_Ai ... d_training

[/quote]
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Du tolkar texten lite konstigt. Det står ingenstans att man måste vara född i Storbritannien. Att man måste vara medborgare i Samväldet förvånar mig inte alls. Notera dock att det för det första står "like other sections of the British armed forces", vilket borde betyda att vad som följer ska tolkas som vad som gäller för resten av the Armed Forces, och att det inte står något specifikt om att man inte får vara naturaliserad. Jag vet inte varför du tog med det där om att man måste ha tjänstgjort i minst tre månader. Satsen "[...] the SAS accepts members from the Commonwealth" utesluter inte ens att man även rekryterar icke-samväldesmedborgare, så det är lite underligt att du använder den inte bara för att försöka visa att man måste vara medborgare (vilket med den som grund inte heller håller) utan att gå så långt som att man också måste vara född i Samväldet.

Att det inte står så där i klartext någonstans gör att jag nog ger mig och honom the benefit of the doubt...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

http://www.armyjobs.mod.uk/RegularArmy/ ... y/Soldier/

Edit: tillför kanske inget nytt men är iaf kraven för "vanliga" armén.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

fruktfanatikern_bf wrote:Det är alltså inga problem med att tacka nej om man blir tillkallad till lumpen, eller? Jag har för mig att det var lite strängare förr, då man mer eller mindre var tvungen och att man hade mer stränga stickprov på vilka som skulle göra och så vidare. Enda undantaget var väl om man hade fysiska problem med kroppen.
Om man pratade och svarade på frågor på rätt sätt så kunde man iaf få göra vapenfri. =P
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

kr1sse wrote:Om man pratade och svarade på frågor på rätt sätt så kunde man iaf få göra vapenfri. =P
Ja, och det är ju ännu värre.
Life's a joke, yuk it up.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Inte alltid.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

fisk wrote:Utebliven inkomst/arbetserfarenhet/utbildning räknar jag som en ren förlust.

Jag gillade lumpen, men jag vet att det var ett förlustprojekt.
Kan man mäta livserfarenhet eller vänner för livet i pengar?

Och vad är sjukvård/sjönavigation/överlevnadsträning/skyddsvaktsutbildning om inte utbildning?

De enda jag känner som någonsin sagt att det är ett dåligt val att göra lumpen var de som valde att inte göra den...och flera av dem har ångrat sig i efterhand att de inte gjorde det.
Alla jag känner som gjort lumpen säger att det var en väldigt givande upplevelse.

Jag kan inte rekommendera någon att inte göra lumpen..."Där pojkar blir män" är en gammal, men sann klyscha.


...sett till den ekonomiska aspekten så var det inte de som skippade lumpen som hade 40'000 på sitt konto 15 månader senare.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Maqe2 wrote:Kan man mäta livserfarenhet eller vänner för livet i pengar?
Oftast inte.
Och vad är sjukvård/sjönavigation/överlevnadsträning/skyddsvaktsutbildning om inte utbildning?
Utbildning som till stor del är onödig.
Jag kan inte rekommendera någon att inte göra lumpen..."Där pojkar blir män" är en gammal, men sann klyscha.
Skitsnack, man blir man inte av lumpen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Andrej wrote:
Maqe2 wrote:Kan man mäta livserfarenhet eller vänner för livet i pengar?
Oftast inte.
Och vad är sjukvård/sjönavigation/överlevnadsträning/skyddsvaktsutbildning om inte utbildning?
Utbildning som till stor del är onödig.
Jag kan inte rekommendera någon att inte göra lumpen..."Där pojkar blir män" är en gammal, men sann klyscha.
Skitsnack, man blir man inte av lumpen.
Första håller jag med om.

Andra håller jag delvis med om. Får man lastbilskörkort, som jag tex, så har man direkt nytta av det i det civila när man tex ska söka jobb. Skyddsvaktsutbilningen gör att man kan extraknäcka som vakt tex om man känner för det... Finns många utbildningar inom lumpen som man har nytta av i det cvila.

Tredje håller jag också med om, man blir inte män, men man växer till sig lite.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Andrej wrote:
Och vad är sjukvård/sjönavigation/överlevnadsträning/skyddsvaktsutbildning om inte utbildning?
Utbildning som till stor del är onödig.
Den dagen du är först till en trafikolycka känns sjukvårdsutbildningen inte särskilt onödig. Likaså överlevnadsträningen är oxå en såndär grej som man hoppas att man aldrig kommer få användning för, men som är förjävla skönt att ha ifall man hamnar i en sådan situation.
Skyddsvaktsutbildningen upplyste iaf. mig och många andra i min pluton om vissa juridiska rättigheter som jag inte visste att man hade som privatperson.
Jag säger inte att dessa utbildningar är unika för de som gör lumpen, men ingen av mina vänner som inte gjort lumpen har utbildning i dem.
Jag kan inte rekommendera någon att inte göra lumpen..."Där pojkar blir män" är en gammal, men sann klyscha.
Skitsnack, man blir man inte av lumpen.
Du växer väldigt mycket mer som människa om du genomgår de saker som ingår i en genomsnittlig värnpliktsutbildning, jämfört med om du sitter i kassan på ICA i ett år (eller i princip vadsomhelst som du väljer att göra istället under samma tid).
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag lärde mig aningen mer om livet ett år i kassan än vad jag lärde mig på tio månader i lumpen.

Jag skrev att utbildningen är till stor del onödig, sen skulle jag inte gå tio (eller femton) månader för att kunna plåstra om folk och tvinga in dom i framåtstupa sidoläge samt att känna till ett fåtall juridiska rättigheter.


Jag bör tillägga att jag var riktigt nöjd med min tid i lumpen själv och ångrar det inte alls, men att påstå att det är något bra för alla är strunt. Som en ganska medioker militärnörd så var det för mig givande, men alla är inte mediokra (eller värre) militärnördar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply