Båtrenovering: Projekt igång. [Bildtråd]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Båtrenovering: Projekt igång. [Bildtråd]

Post by -SE- »

För ett tag sedan frågade jag om det skulle vara intressant med en bildtråd över en båtrenovering av en Ockelbo T16i. Det verkade finnas intresse för bildtråden och nu är projektet igång. Tänkte börja med lite historia om när vi köpte den och liknande.

Våren 2005 så bestämde vi oss nästan. Så vi åkte och snackade med ägaren som dessutom är en bekant till oss. Vi frågade hur mycket han ville ha för båten, han frågade hur mycket vi ville ge. Vi sa 8000:- och han tyckte det var lite väl mycket, så vi fick den för 6000:-. Bra affär då en T16i i liknande skick kostar omkring 20 000:- på Blocket. Iallfall så började vi gräva fram båten bland alla löv som låg på den. Jag klättrade upp i båten för att se hur den såg ut inuti. Vilken rishög tyckte jag. Vi fortsatte ta fram den, och började dra hem den. Det skrek o gnisslade i lagrena på trailern som vi fick till. När vi till sist kom hem och började borsta väck det sista var man både ävldigt glad att man fått drömbåten som man dessutom åkt i ett år tidigare men man var också väldigt skeptisk till projektet eftersom båten var en riktig rishög. Kändes som det skulel ta en eveighet o få den klar.

När vi väl fått in den i garaget och fått igång projektet av att få den o fungera ordentligt gick man inte längre i dem tankarna. Vi började reparera motorn som var i skitskick. Oljekylaren läckte, avgaslimpan läckte, vattenpumpen var kass, topplocket hade för gammal packning, tändningen var felinställd, förgasaren var felinställd, frostpluggarna i blocket hade ploppat ur, det fanns ingen chokevajer så det var tvunget o sättas dit, bensinfiltret var kasst, bensintanken var inte tät, slangarna var torkade och en massa småpill. Sakta men säkert gick det framåt, en del grejer togs senare.

När jag inte kunde göra så mkt med motorn så höll jag på med elsystemet som var fel från början till slut. Det mesta av elsystemet gjorde jag faktiskt själv. Var lagom glad när jag testade allt efter att ha bytt ut 80% av alla ledningarna och reläerna. Minns att det var en lamphållare som kortslöt en säkring hela tiden. Det var för att det var en med 2 kontaktpluttar i botten och glödlampan hade bara en.

Även drevet fixades lite grann så att växeln funkade och att det gick och svänga som det skulle.

Vi kastade i båten och provkörde den några veckor, vi var inte helt nöjda med farten och att drevet skramlade så mycket. Men men, vi hade den i några veckor och tog upp den igen. Denna gången monterade jag den lilla uttagspanelen som sitter under den stora intrumentpanelen. Ni ser det säkert på någon bild längre fram. Även en relingslist beställdes från Kuntze. När detta var monterat var vi fortfarande inte helt nöjda med tändningen, så den sjusterades lite till. Sen kastade vi i båten och hade den i en månad till, nu var det höst och omkring 5C om nätterna.

Nu kom en lite större renovering, nu skulle drevet renoveras. Förgasaren skulle bytas. Drevlyft skulle monteras och undersidan skulle målas.

Drevrenoveringen tog hela den tiden då båten var uppe. Alla lager byttes och och lite annat. Såsmåningom till våren blev det klart. Då började min bror slipa ner all gammal ful vit sträv färg och sedan sprutlackerades drevet av min far i blanksvart. Vi valde blanksvart för att det skulle se ballt ut och för att dett skulle ge en smak av Mercury. Även skölden (fästet) till drevet lackades i samma färg. Det var några hack i alu-propellern, detta fixades med att löda i alutite och sedan lackas. Nu kom monteringen. En ny zink-anod skruvades dit och en ny gummibälg sattes dit. Oljan fylldes på, drivknuten fylldes med fett och sen satte vi dit det.

Medans detta gjordes så monterade jag den nya förgasaren. En SAAB-förgasare som en del kallade för skit. Men till denna motorn på sjön är dne idealisk. Ger motorn mer gas för mindre pengar. Detta var lite svårt ändå eftersom det behövdes ett modifierat grenrör som farsan fixade från sitt jobb. Med lite nya packningar och grenröret i mina händer började jag montera grejerna. Dags o starta, med nyrenoverat drev och anna förgasare. Drog i choken, vred på tädningen. Startmotorn gick sakta eftersom batteriet var dåligt, men det gick igång ändå. Perfekt funkade det!

Vi behövde en drevlyft också, pappa hade pratat med en på blocket som hade drevlyft. Den var för dyr, men farsan frågade hur den såg ut. Då tändes en lampa. Vi hade en som vi fått med båten bland alla reservdelar. Först trodde vi att det bara var en styrpinne, men det var en hydraulkolv. Vi renoverade den, satte dit en ny kolv och tog en pump från en domkraft. Monterade detta i båten och testade det. Funkade perfekt. Detta var dock en kolv svarvad i vanligt järn så den rostade som attans.

Undersidan skrapades och målades, går inte säga så mkt om det.

Nu var det vår igen, vi kastade i båten och provkörde den. Full gas, plana ut, och låta den accelerera. Mycket bättre än tidigare, att köra med drevet upp gick bra på låga hastigheter och skramlet från drevet var borta.
Färgen på undersidan satt bra någon månad, sen blev den gråare och ljusgråare. Vi reklamerade färgen men tillverkaren säger att den blir så. Farsan får tag i någon snubbe som säger att man måste behandla den med något för att den ska hålla svart färg. Så vi får se hur det blir med det.

Och nu är nu. Nu har vi tagit upp den och spolat av den med högtryckstvätten. Vi märkte att färgen på drevet inte har suttit så himla bra så det kommer kanske att lackas om. Giftfärgen har även lossnat lite smått så det kanske ska på ett lager till.
Nu ska ni också ha fått en bra överblick om vad som gjorts hittils.

Nu börjar renoveringen.

_________________________________________________________________________________

Till att börja med ursäktar jag att jag glömde ändra upplösning på bilderna. Just därför är storleken rättså stor. Detta gäller dock bara de första 15 bilderna. Sen kommer storleken blir mindre.

13-10-2006:

Båten upptagen och snabbt avspolad med högtryckstvätten.
Bild
Avspolat drev.
Bild
Dålig kvalitet på giftfärg.
Bild
Akterlanterna, bra exempel på småpill som måste ordnas.
Bild
Dålig färg. Rollad på av den förra ägaren.
Bild
Bakdelen av båten. Lägg märke till tejpbiten på sidan, där ska det sitta en Ockelbo-dekal om vi får tag i någon.
Bild
Instrumentpanel. En grej som kan vara kul o pilla med. Den lilla uttagspanelen är tillverkad av mig och skulle vara en temporär lösnings. Den ska antingen lackas eller så ska jag göra en ny.
Bild
Typisk sak som ser fördjävlig ut.
Bild
Gasreglage, ratten ser likadan ut. Ska lackas i blanksvart.
Bild
Hydraulpump till drevlyften. Komemr ev. sitta där permanent och då ska den dels servas lite inuti och den ska få ny färg.
Bild
Världens sämsta chokevajer. Man får dra skithårt i den.
Bild
Fina skruvar? Knappast, ska bytas ut mot rostfria.
Bild
Extremt dålig knap. Fula, plasten går sönden, kromen jar lossnat och plasten blivit missfärgad. Ska bytas mot kromade eller rostfria.
Bild

Några bilder kommer även på motorn såsmåningom när vi har börjat plocka isär båten.
Last edited by -SE- on 2006-10-13 18:45:56, edited 2 times in total.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Låter mycket intressant! Ska bli kul att få se hur den ser ut ;)

Btw, om du vill så kan jag hosta bilderna tills du får din nya router. Bara att lägga till mig på msn eller något så fixar jag det! =)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

markmc wrote:Låter mycket intressant! Ska bli kul att få se hur den ser ut ;)

Btw, om du vill så kan jag hosta bilderna tills du får din nya router. Bara att lägga till mig på msn eller något så fixar jag det! =)
Nejdå, det är lugnt.

Om någon undrar något om båten eller renoveringen så är det bara o fråga.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

underbar berättelse? du har inte funderat på att böraj kokurera ut krantz? i hans berättelser i bilsport classic tidningarna :D fast du i en båt tidning :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Stiiig wrote:underbar berättelse? du har inte funderat på att böraj kokurera ut krantz? i hans berättelser i bilsport classic tidningarna :D fast du i en båt tidning :D
Säger du det :P Och detta är ändå bara något som jag gjorde lite snabbt och icke speciellt omsorgsfullt. Vem vet, om några år kanske det står mitt namn längst ner på sidan i ngn tidning :)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Uppdaterad. Hur tycker ni att jag ska göra för att meddela att den blvit uppdaterad?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Kan du inte ange "[bildtråd]" i topicen och ha riktiga bilder istället? T.ex 800x600.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Anteaeg wrote:Kan du inte ange "[bildtråd]" i topicen och ha riktiga bilder istället? T.ex 800x600.
Bildtråd kan jag lägga till, bilderna kommer jag som tidigare nämnt, sänka upplösningen på. I nästa bilder.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Du har samma tängnings lås som jag har satt i brorsans peugot traktor :D eheh! :D

Väldigt fint :D kul att pilla lite. En fråga varför använder du en saab förgasare å inte en webber? tror du kan få mer tryck med en webber.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Stiiig wrote:Du har samma tängnings lås som jag har satt i brorsans peugot traktor :D eheh! :D

Väldigt fint :D kul att pilla lite. En fråga varför använder du en saab förgasare å inte en webber? tror du kan få mer tryck med en webber.
Pjuff, tryck med en förgasare? ;)

Nej ärligt, varför jag monterade denna var för att den dels rekommederades av min far. Och för att det var en grej som skulle åka till containern på farsans jobb. Så vi har gett 0;- för den. Sen så går motorn perfekt just nu. Drar betydligt mindre bränsle än tidigare och ger mer varv. På fullvarv så skramlar motorn så fårbannat så därför är det ingen mening att ha mer varv på motorn. Onödigt att frästa det gamla drevet och den gamla motorn så mkt. Sen antar jag att om man monterar en sån förgasare så lär bränsleförbrukningen gå upp rättså mkt.
Post Reply