snabba upp router med hjälp av instälnningar.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

snabba upp router med hjälp av instälnningar.

Post by Mitra »

Hej jag har en linksys router, tyvärr kan jag inte ladda in 3rd party firmwares..

hur som, vi är fyra stycken som använder oss utav routern. jag använder sladd för det mesta och de andra tre använder det trådlösa..

hur som, när vi är mer än två st som använder routern så känna det som om download speeden och liknande sänks väldigt mycket. Närvi bara är två så märks det inte jätte mycket men närvi blir tre känns det som om det börjar bli lite för mycket info för routern.

Nu undrar jag om det finns lite inställningar jag kan ändra för att hjälpa den lille gossen göra sina beslut lite snabbare.

Sen kanske det går snabbare om alla använder samma sorts anslutning. d.vs antingen trådlöst eller tråd.. (dock vet jag inte om de flesta vill använad sig utav tråden.

hur som helst om ni kan ge lite generella tips vad jag kan göra för att få det att gå lite snabbare.

ps: det är i princip bara jag som använder mig av högre uploading. annars ärdet bara jag och en annan som downloada större filer, typ video podcasts o.s.v.. dom övriga två är normala internet / e-mail användare
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
ESandstig
Posts: 121
Joined: 2006-03-08 17:50:32

Post by ESandstig »

Hur snabbt är eran uppkoppling till internet? Om det finns QoS (Quality of Service) inställningar på routerns administrationssida, kan du höja prioritet på portarna som används för surfning och e-mail.
Post Reply