Matematik - Trigonometri

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Matematik - Trigonometri

Post by Raspberry »

Hej, har vi någon här som skulle kunna förklara när man ska använda sinus, tengens och cosinus?

Och hur man då räknar om man vill ha en viss sida på en triangel?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En enkel regel:

Cosv -> Close ---> närliggande genom hypotenusa
Sinv -> ej close ---> motstående genom hypotenusa.

Tanv får du helt enkelt lära dig att den är motstående genom närliggande
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometri

Jag hatade verkligen trigonometri i skolan, fram till linjär algebra och flevariabelanalys. Då drömde man tillbaka till den gamla härliga tiden då trigonometri var ens fiende ;)
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Tack... men fattar fortfarande inte hur man får till det =/
Särskillt inte när jag gör som det står i boken, men facit säger "NEJ!"...

Ja... jag har ju matte A, men Trigonometri är egentligen i matte D... alltid ska det vara någonting dåligt med det man gillar...
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Marcus.Wallen wrote:Tack... men fattar fortfarande inte hur man får till det =/
Särskillt inte när jag gör som det står i boken, men facit säger "NEJ!"...

Ja... jag har ju matte A, men Trigonometri är egentligen i matte D... alltid ska det vara någonting dåligt med det man gillar...
Trigonometri ingår väl i matte B eller C som värst på gymnasiet. Det är ju i D det börjar ta sig med gymnasiematten, då integralerna börjar göra intåg.


Hursomhelst, vad är det du har problem med? "när man ska använa sinus, tengens och cosinus?" är inte direkt tydligt.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Marcus.Wallen wrote:Tack... men fattar fortfarande inte hur man får till det =/
Särskillt inte när jag gör som det står i boken, men facit säger "NEJ!"...

Ja... jag har ju matte A, men Trigonometri är egentligen i matte D... alltid ska det vara någonting dåligt med det man gillar...
Kan du komma med en uppgift som exempel eller specificera dina funderingar?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

übermensch wrote:Trigonometri ingår väl i matte B eller C som värst på gymnasiet. Det är ju i D det börjar ta sig med gymnasiematten, då integralerna börjar göra intåg.


Hursomhelst, vad är det du har problem med? "när man ska använa sinus, tengens och cosinus?" är inte direkt tydligt.
Har matte C har inte stött på Trigonometri än :P
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ulflaban wrote:Har matte C har inte stött på Trigonometri än :P
Det stöter man på om man läser Matte D, eller som i mitt fall där trigonometri ingick i Matte B. Dock inte så ingående.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

_JesteR_ wrote:Det stöter man på om man läser Matte D, eller som i mitt fall där trigonometri ingick i Matte B. Dock inte så ingående.
Jo var väl det jag försökte påpeka... .eller nåt.... jag var ganska indirekt....
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag har försökt förstå det där med trigonometri ett tag nu, men varje gång jag frågar någon blir jag rådd att låta bli. "Vänta med det tills du börjar gymnasiet, en åtta behöver inte veta det." =P

Jag har bestämt mig för att lämna det ett tag, och någon gång/kvartal eller nåt sånt så gör jag ett nytt försök att förstå.


EDIT: Nu minns jag hur det var! Jag har förstått enkel trigonometri, men jag har inte kommit på någon bra anledning att tillämpa det någon stans. Kan nån ge ett enkelt exempel på när det behövs?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

kr1sse wrote:EDIT: Nu minns jag hur det var! Jag har förstått enkel trigonometri, men jag har inte kommit på någon bra anledning att tillämpa det någon stans. Kan nån ge ett enkelt exempel på när det behövs?
Du ser ett torn långt borta, vinkeln är 3.24 grader och tornet är 250 m bort,
då kan du räkna ut hur högt tornet är, t.ex. (siffrorna tagna ur luften, men iaf)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Marcus.Wallen wrote:Ja... jag har ju matte A, men Trigonometri är egentligen i matte D... alltid ska det vara någonting dåligt med det man gillar...
Vi nosa på det i 9an?
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

IcePic wrote:
kr1sse wrote:EDIT: Nu minns jag hur det var! Jag har förstått enkel trigonometri, men jag har inte kommit på någon bra anledning att tillämpa det någon stans. Kan nån ge ett enkelt exempel på när det behövs?
Du ser ett torn långt borta, vinkeln är 3.24 grader och tornet är 250 m bort,
då kan du räkna ut hur högt tornet är, t.ex. (siffrorna tagna ur luften, men iaf)
Ursäkta om jag är lite seg, men vilken vinkel? Finns åtminstone några stycken som det skulle kunna vara.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

kr1sse wrote:
IcePic wrote:
kr1sse wrote:EDIT: Nu minns jag hur det var! Jag har förstått enkel trigonometri, men jag har inte kommit på någon bra anledning att tillämpa det någon stans. Kan nån ge ett enkelt exempel på när det behövs?
Du ser ett torn långt borta, vinkeln är 3.24 grader och tornet är 250 m bort,
då kan du räkna ut hur högt tornet är, t.ex. (siffrorna tagna ur luften, men iaf)
Ursäkta om jag är lite seg, men vilken vinkel? Finns åtminstone några stycken som det skulle kunna vara.
Vilken som (utom den 90-gradiga mellan marken och tornet).

Det var inte en matteuppgift, utan ett exempel på när man använder det, finns
ju förstås miljoner andra sätt att tillämpa det på.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Navigation via stjärnor är en gammal standardtillämpning.

Det används friskt inom byggbranchen, antingen genom elektroniska tillbehör eller rakt av med måttsnöre för att t.ex se till att man har räta vinklar
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Ghlargh wrote:Navigation via stjärnor är en gammal standardtillämpning.

Det används friskt inom byggbranchen, antingen genom elektroniska tillbehör eller rakt av med måttsnöre för att t.ex se till att man har räta vinklar
Såna där som ser ut som kameror?
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Japp, tror det.

En bygggubbe blev iaf väldigt sur när han trodde att jag hade rört den.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Lantmätarverktyg, ofta gula eller röda lådor med lins, på stativ. Beräkningar från dessa bygger på trigonometri ja.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Precis såna, men vad är det de mäter egentligen?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vinklar från fasta referenspunkter, dessa metallbitar (ser ut som tändhattsidan på en 20mmpatron) som är nedslagna i marken eller små vinkeljärn med en liten skylt på.

Genom att mäta vinklar och beräkna avstånd från dessa kan man avgöra var avloppsledningar ligger, var stadsplanen säger att hus får byggas etc.

Någon får gärna rätta mig då jag bara är 87% säker på hur mätningarna görs.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Allvetaren strikes back.

Den förklaringen låter ganska trolig, däremot visste jag inte att de gjorde så noggranna mätningar när de byggde.
Post Reply