snälla någon hjälp, datorn hittar inte hårddisken :(

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

snälla någon hjälp, datorn hittar inte hårddisken :(

Post by Davve »

Håller på att bli galen... jag lyckas inte installera windows på nya datorn, den hittar inte hårddisken :(
Jag har en SATAII disk (Samsung SP P120 250GB), och vad jag har fattat måste man göra en del grejer för att kunna installera windows på en SATA disk.
Först ska man aktivera SATA i BIOS. Jag vet inte om jag gjort rätt, men jag satte "SATA port 0-3 native mode" på enable, det var det enda jag kunde hitta som lätt rätt...

Sen ska man in med windows CDn och en diskett med SATA drivrutiner.

Sen i början av installationen ska man trycka F6 (detta står t.o.m i nedre bildkant), men inget händer när jag trycker eller håller inne F6.....

Vad gör jag för fel ? Jag mistänker att jag inte har aktiverat SATA i BIOS rätt... Någon som har Gigabyte DS4 (eller någon med liknande BIOS) som kan förklara hur man aktiverar SATA... ?
snälla hjälp! :(
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

När du tryckt F6 så tar det ett tag innan du får välja SATA drivern från disketten. Det kommer inte upp nånting direkt om du trodde det. ;)
Lehto
Posts: 110
Joined: 2006-09-11 22:53:37
Location: Dalarna / Avesta

Post by Lehto »

Som föregående säger, det står tryck F6 tryck då, sedan börjar den läsa in alla drivisar och lite annat skit SEN säger den till: "mata in disketten." typ
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz Minne: 2048 Corsair Grafikkort: XFX geforce 7800GT 256MB VIVO @ 500/1100
#2 CPU: Amd 64 3200+ @ 2700MHz Minne: 1024 Twinmos Grafikkort: Gw 6600GT ultra 256mb Gddr3 @ 500/1000 org

From the one and only Lehto
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

jaha... Det kommer upp efter ett tag ngt som säger "Det gick inte att bestämma typ en eller flera lagrings enheter osv... klicka S om du vill installera osv... sätt i en diskett från leverantören" så sätter jag i en diskett men drivrutnerna från deras hemsida http://www.gigabyte.com.tw/Support/Moth ... ileID=2791
"GIGABYTE SATA2 RAID Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy) O.S. : Windows XP 64Bit")
gör jag det, så står det vänta, sen kommer ett meddelande upp med bara "sätt i en diskett från levernatören". Då trycker jag esc sen enter såj fortsätter den läsa in ett tag, sen startar den om, och då när den startar igen säger den att den inte hittar någon hårddisk.....
har jag kanske fel drivrutiner ?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Lånar tråden lite.
Levereras alla sata drivisar på diskett?
Det är inte alla som har diskettstation numera :o
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

jag fick ingen diskett med... fick en skiva med drivrutienrna med eller så kan man ladda ner dom från deras hemsida... jag bara antog att man var tvungen att använda diskettenheten, fast det behöver man kanske inte...


sen angående mitt irriterande problem....... :/
går man in på" standar CMOS features" så hittar den inte någon hårddiske där.. bara massa tomma IDE slots.... snälla någon vad gör jag för fel ? :(
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Du försöker alltså att installera 64 bitars XP?
Lehto
Posts: 110
Joined: 2006-09-11 22:53:37
Location: Dalarna / Avesta

Post by Lehto »

Mr Einstein wrote:Lånar tråden lite.
Levereras alla sata drivisar på diskett?
Det är inte alla som har diskettstation numera :o
Aa, funkar bara med disketter... Vilket är lite synd.
Men med mycket trixande kan du kanske få igång det från ett USB-Minne.
Men i 90% av fallen funkar det inte med USB.
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz Minne: 2048 Corsair Grafikkort: XFX geforce 7800GT 256MB VIVO @ 500/1100
#2 CPU: Amd 64 3200+ @ 2700MHz Minne: 1024 Twinmos Grafikkort: Gw 6600GT ultra 256mb Gddr3 @ 500/1000 org

From the one and only Lehto
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

ulflaban wrote:Du försöker alltså att installera 64 bitars XP?
Jag har en bränd version av windows... Jag har faktiskt ingen aning om det är 64 bitars... tänkte inte på det... hur kan jag ta reda på vad det är jag har ? (har installerat windows på denna datorn med samma skiva...)
Last edited by Davve on 2006-10-29 18:47:22, edited 2 times in total.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Läs § 1 i forumsreglerna.

Vad är det för cpu i datorn du använder nu?
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

jag har en intel C2D E6600

sen en annan snabb fråga.... BIOS hittar inte ens hårddisken. Hittar BIOS hårddisken först när man lagt in drivrutinerna, eller ska den iaf kunna hitta hårddisken utan drivrutinerna ? om den ska göra det utan drivisarna så har jag ju fel inställningar i BIOS eller så är väl hårddisken sönder.... ?

jag kom just på att jag använder en gammal xp skiva som inte e crackad.... *-)
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Vad har du för bios? I vissa ligger SATA på en annan sida i bios än PATA.
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

jag har ett gigabyte ds4 moderkort med BIOS man har från början...

EDIT: man kan bara ladda ner Windows XP 64Bit SATA RAID driver på gigabytes hemsida
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

testa att bygla om den till sata 1 och se om den funkar då
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Till 32 bitars windows måste du ha 32 bitars drivrutin.
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

lord_vasagos wrote:testa att bygla om den till sata 1 och se om den funkar då
hur byglar jag om den ?
ulflaban wrote:Till 32 bitars windows måste du ha 32 bitars drivrutin.
jo de låter ju vettigt.... men hur kan jag ta reda på om jag har 32 eller 64 bitars windows ?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

brukar synas i bootscreenen har jag för mig, alltså lågupplösta bilden som visas när windows startas. Googla lite efter kännetecken ... jag kommer inte på nåt mer. Eller jo att 32 bitars program inte hamnar i Program mappen utan en speciell typ Programx32 eller nåt i stil med det....
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

finns ingen program32 mapp... du menar inte system32 ? :P
kan itne se något i bootscreen om 32bit...
i vilket fall så käns det ärna som jag har 32bit eftersom skivan är ganska gammal... jag får väl tank... ja menar köpa ny windows skiva helt enkelt...
men BIOS:en ska inte kunna hitta hårddisken utan att man lagt in drivrutinerna eller ? för om den ska d så är det ju något annat fel...

EDIT: konstigt att det inte finns drivrutiner att ladda ner från deras hemsida som stöder 32bits windows :/
Last edited by Davve on 2006-10-29 20:54:35, edited 1 time in total.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Nej nej missförstå mig inte.... 64 bitars windows är skit...... du ska ha 32 bitars ... med 32 bitars drivrutin ... det var det jag försökte komma fram till och om du inte ser nåt ovanligt i bootscreenen osv så är det garanterat 32 bitars vilket är bra.
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

jaha ok bra :P
då måste jag ju hitta rätt drivrutiner då... kanske finns på skivan jag fick med


EDIT: dom fanns på skivan... men det funkar inte nu heller... skulle ju kunna ta kort på skärmen å visa vilka inställningar jag har i BIOS så att dom verkligen är rätt..... fan va trött man blir :/
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Har du tittat i din manual vad som står om sata-hdd:er och inställningarna i bios, se sid 36 och framåt, så du får rätt inställningar :P
Vem f.n fann upp fanér?
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

har kollat den... det finns ju egentligen bara fyra grejer som har något med SATA att göra.... det är:

SATA RAID/AHCI Mode (RAID/AHCI/disabled)
Den ska vara på AHCI mode, eller ? (har dock testat alla så...)

SATA Port 0-3 Native Mode (enabled/disabled)
Enable - "operate at Native IDE mode"
Disable - "operate at Legacy IDE mode"
den ska vara på disable ? (har dock testat både där också...)

Onboard SATA/IDE Device
Enabled (denna antar jag)
Disabled

Onboard SATA/IDE Ctrl Mode
IDE
AHCI (denna antar jag om jag har den första på samma)
RAID/IDE

ser det rätt ut eller ? finns inget som har med hårddisken att göra vad jag vet iaf...

sen så kommer det upp ett svart fönster precis i början när man startar datorn.... men det försvinner så snabbt att man inte hinner läsa det... men tog ett kort på det och läste det sen... precis som jag mistänkte stod det ngt om hårddisken...

Serial ATA AHCI BIOS version, blah blah
** this version supports only hard disk and cdrom drives **

controller Buss#00, Device#1F, function#02: 06 Ports
No Device found
AHCI BIOS not installed

Sen komemr det upp en ny, där letar den igen och då hittar den DVD brännaren (som är IDE)
Är det kanske det som är problemet... att jag har en IDE bränanre och en SATA hårddisk ?

EDIT: eller är det BIOS:n jag kanske måste updatera ?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Vad står AHCI för?

I native mode på ett moderkort jag hade behövde man inga drivrutiner.

Det är inget problem att ha en PATA ODD och en SATA HDD samtidigt.

OBS: Både SATA och PATA(det som du antagligen kallar IDE) går under namnet IDE.

Prova att bygla hårddisken till SATA1. Det ska stå i manualen alternativt på tillverkarens hemsida hur man gör.
Rixn
Posts: 20
Joined: 2006-10-30 21:09:07
Location: Enköping
Contact:

Post by Rixn »

Lånar också tråden lite.

Jag har samma problem - att datorn inte hittar hårddisken, men jag har nog inte en SATA utan bara ATA (de är de gamla hårddiskarna va?).

Jag har satt in den som "slave" i en annan PC och formatterat om den där. Sedan satte jag den som "master" och stoppade tillbaka den i ursprungsdatorn där den fungerat utmärkt tidigare. Jag har uppgraderat BIOS innan jag formatterade om disken, och det finns ingen nyare till min gamla Dell-maskin.

Nu får jag meddelandet att den inte hittar disken och uppmaning om att använda ett installationsprogram, och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Jag har läst den här tråden men känner att jag inte blivit hjälpt, kanske beroende på att jag är rädd för att jag har en ATA-disk och råden är till SATA.

Har någon lite tips som kan lotsa in mig i rätt riktning på vad jag ska göra för att sparka igång maskinen igen?
/Rixn
Lars Eriksson
Informationsdesigner
www.DaGame.nu
Davve
Posts: 49
Joined: 2006-02-03 14:59:44

Post by Davve »

ulflaban wrote:Vad står AHCI för?

I native mode på ett moderkort jag hade behövde man inga drivrutiner.

Det är inget problem att ha en PATA ODD och en SATA HDD samtidigt.

OBS: Både SATA och PATA(det som du antagligen kallar IDE) går under namnet IDE.

Prova att bygla hårddisken till SATA1. Det ska stå i manualen alternativt på tillverkarens hemsida hur man gör.
AHCI står för "Advanced Host Controller Interferance" (is an interferance specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features...blah blah...)

Fattar inte riktit hur dom menar när man ska byglar den.... Man gör väl inte som med "vanliga"(?!?) hårddiskar ? när man sätter för vissa "pins" i kontakten....

men asså egentligen ska ju moderkortet "auto detecta" hårddisken.... men den hittar ju inte ens den.... den existerar ju inte ens i BIOS... har ju alldeles ny hårddisk och alldeles nytt moderkort... jag antar att Gigabyte DS4 har auto detection ? då ska man väl inte behöva göra mer än att koppla i SATA sladden och ström sladden sen bara tuta och köra eller ?

EDIT: börjar ju bli ganska uppgiven.... kan man inte köra ngt program lr ngt för att se om disken är trasig... fast det är klart det blir ju svårt utan windows...
Post Reply