Processorhistoria

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Processorhistoria

Post by Jonas Axman »

PC Mech har en tämligen lättsmält artikel om processorernas historia. Detta är del två i serien och man börjar vid övergången från slot till socket. Vid denna tid så var BX-kretsen fortfarande populär, processorer låg i hastigheter runt 600 MHz och AMD slogs för att lansera sina Athlon-processorer som prestandaalternativ.

Läs och lär.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

intel var väldigt bra med sin northwood kärna mensen blev det stopp pga tekniska problem =(
tourus kärnan komm allrig och amd blev bara bättre o bättre.
det ända som va bra med intel sen var väl lga socketen,amds böjda pins var inte så kul kommer jag ihåg :P
men nu har vi conroe och intel på topp igen :D


det va lite synd att alpha cpuerna försvann också för dom va väldigt snabba,men om jag inte mins fel så gick väl deras tekniker över till amd o då komm athlon-xp.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Anteaeg oinloggad

Post by Anteaeg oinloggad »

Ehmm... orka? :D
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Gebba wrote:intel var väldigt bra med sin northwood kärna mensen blev det stopp pga tekniska problem =(
tourus kärnan komm allrig och amd blev bara bättre o bättre.
det ända som va bra med intel sen var väl lga socketen,amds böjda pins var inte så kul kommer jag ihåg :P
men nu har vi conroe och intel på topp igen :D


det va lite synd att alpha cpuerna försvann också för dom va väldigt snabba,men om jag inte mins fel så gick väl deras tekniker över till amd o då komm athlon-xp.
Nu är du för långt fram. Detta handlar om Pentium 2-3 och Athlon till Thunderbird
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

snigel wrote:
Gebba wrote:intel var väldigt bra med sin northwood kärna mensen blev det stopp pga tekniska problem =(
tourus kärnan komm allrig och amd blev bara bättre o bättre.
det ända som va bra med intel sen var väl lga socketen,amds böjda pins var inte så kul kommer jag ihåg :P
men nu har vi conroe och intel på topp igen :D


det va lite synd att alpha cpuerna försvann också för dom va väldigt snabba,men om jag inte mins fel så gick väl deras tekniker över till amd o då komm athlon-xp.
Nu är du för långt fram. Detta handlar om Pentium 2-3 och Athlon till Thunderbird

såg du inte att det fanns sida2 och sida3 också ;)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
PU utloggad

Post by PU utloggad »

Socket AM2 och 775 (Core2Duo) finns med.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Gebba wrote:intel var väldigt bra med sin northwood kärna mensen blev det stopp pga tekniska problem =(
tourus kärnan komm allrig och amd blev bara bättre o bättre.
det ända som va bra med intel sen var väl lga socketen,amds böjda pins var inte så kul kommer jag ihåg :P
men nu har vi conroe och intel på topp igen :D


det va lite synd att alpha cpuerna försvann också för dom va väldigt snabba,men om jag inte mins fel så gick väl deras tekniker över till amd o då komm athlon-xp.
Om något så var det ju LGA socketem som var känslig...

AMDs böjda pins må kanske inte ha varigt så kul men man måste varigt klantig för att böjja dem.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

det är inte så svårt o böja amd pinsen,hälften av alla som ägt en amd har väl varit med om det :P

lga socketen kan jag inte anse känslig,ska man föstöra något där så måste man va bra klantig,cpun fastnar inte på kylflänsen o rycks up ur socketen heller.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Gebba wrote:det är inte så svårt o böja amd pinsen,hälften av alla som ägt en amd har väl varit med om det :P
Enda jag lyckades med en socket a prolle var att corecruncha den.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
tj0ff

Post by tj0ff »

Gebba wrote:det är inte så svårt o böja amd pinsen,hälften av alla som ägt en amd har väl varit med om det :P

lga socketen kan jag inte anse känslig,ska man föstöra något där så måste man va bra klantig,cpun fastnar inte på kylflänsen o rycks up ur socketen heller.
Jag känner ingen som lyckats med det konststycket.

LGA socketen var enligt intel själva känsligare. Att man inte ens kunde byta processor mer än 10 ggr (intels egna ord).

Och vad har socketen med att cpun inte fastnar på kylflänsen?
Då har man nog använt fel typ av kylpasta (och det kan man göra på alla socklar)...
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

tj0ff wrote:
Gebba wrote:det är inte så svårt o böja amd pinsen,hälften av alla som ägt en amd har väl varit med om det :P

lga socketen kan jag inte anse känslig,ska man föstöra något där så måste man va bra klantig,cpun fastnar inte på kylflänsen o rycks up ur socketen heller.
Jag känner ingen som lyckats med det konststycket.

LGA socketen var enligt intel själva känsligare. Att man inte ens kunde byta processor mer än 10 ggr (intels egna ord).

Och vad har socketen med att cpun inte fastnar på kylflänsen?
Då har man nog använt fel typ av kylpasta (och det kan man göra på alla socklar)...
jag har själv andvänt flera moderkort med lga 775 på och det har allrdig varit problem med att byta cpu.

amds ben böjs lätt av på grund av att cpun fastnar på kylaren och när man måste rycka upp den så böjs pinnarna.

på lga775 fastnar inte cpun på kylflänsen för att den sitter fast med en spärr.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

tj0ff wrote:
Gebba wrote:det är inte så svårt o böja amd pinsen,hälften av alla som ägt en amd har väl varit med om det :P

lga socketen kan jag inte anse känslig,ska man föstöra något där så måste man va bra klantig,cpun fastnar inte på kylflänsen o rycks up ur socketen heller.
Och vad har socketen med att cpun inte fastnar på kylflänsen?
Då har man nog använt fel typ av kylpasta (och det kan man göra på alla socklar)...
Du har aldrig sett en 775a va?
Image
Det är omöjligt att CPUn följer med flänsen
Dyslexi
tj0ff

Post by tj0ff »

Likväl har det inget med hurvida processorn kan fastna på flänsen att göra...
Gebba wrote:jag har själv andvänt flera moderkort med lga 775 på och det har allrdig varit problem med att byta cpu.

amds ben böjs lätt av på grund av att cpun fastnar på kylaren och när man måste rycka upp den så böjs pinnarna.

på lga775 fastnar inte cpun på kylflänsen för att den sitter fast med en spärr.
Jo, och jag har använt flera moderkort från amd och det har aldrig varigt några problem att ta bort flänsen...
Så dom är helt perfekta båda två alltså? ::)


Var ju en hel del skriverier om lga socketen när den kom för att den var så känslig. Visst var inga egentliga problem men det var det verkligen inte med AMDs heller.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ne amds plattform är inte prfekt,ja själv har varit med om böjda pins fleral gånger.

kör man med amds orginalkylare o pastan på det så är cpun svår att få bort,plastramen runt socketen gör inte saken bättre så man måste dra kylaren uppåt.

det finns ganska många som fått böjda pins och en del guider för det om man söker på google ex.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

478 är nog det värsta jag vet, och då har jag mekat i princip alla socklar som funnits före det. har hänt säkert 6 ggr att cpun fastnade på flänsen med socket 478 så att den följde med upp. Sen gör ju plastramen så att man inte kan snurra loss originalflänsen heller, som går att göra med vissa andra kylare, då lossnar de lättare. Fel val av kylpasta? Vad sägs om AS5, orginialpastan och ceramique.... Alla dom fastnar rätt ordentligt om man råkar använda lite för mycket, vilket inte är så konstigt eftersom det bildas vakum"bubblor" då man försöker dra loss flänsen rakt utåt. En bra tid var väl socket 7 där processorerna hade så kraftiga pins att det krävs en del vilja för att lyckas böja dom....Anyway så tycker jag spärren på 775 är klockren, även om jag inte varit med om att cpun följt med flänsen på mitt s939 system. Kanske var 478 socklarna som hade lite klen förankring av processorn.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag böjde pinsen på en 486a dx2 66mzh en gång. Utöver det så har jag aldrig lyckats.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Locked