Den välkända speltillverkaren Valve har sedan en tid arbetat på en spelmotor som på allvar skall kunna dra nytta av datorer med två eller gärna ännu fler processorkärnor. Ars Technica har besökt Valve och beskriver ingående den betydande arbetsprocess som ligger bakom att på allvar kunna utnyttja den senaste processortekniken för spelmakare. En satsning som de flesta andra nog saknar resurser för att genomföra inom den närmaste framtiden.
Citat från artikeln:
"Ställd inför frågan angående helomvändningen från att vara öppet skeptisk inför nödvändigheten med flerkärnighet till att bli fullt inställd på den nya vägen, sade Newell att beslutet var svårt och inte utan motsättningar. Newell tror att arbetet som lagts ned hos Valve gör att man ligger så långt som två år längre fram i tiden än andra spelföretag som just börjat tackla frågan om programmering för flerkärniga system."
rokk wrote:Sen kan man ju fundera på vad som tagit dem så lång tid att ens börja med det.. *sneglar på ID*
Jo Dualimplementering redan vid Q3, men jag gissar på att en försvinnande liten del av marknaden som har haft behov av det. Onödigt att sätta igång utvecklingen innan man får valuta för pengarna.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
rokk wrote:Sen kan man ju fundera på vad som tagit dem så lång tid att ens börja med det.. *sneglar på ID*
Jo Dualimplementering redan vid Q3, men jag gissar på att en försvinnande liten del av marknaden som har haft behov av det. Onödigt att sätta igång utvecklingen innan man får valuta för pengarna.
Dessutom åkte det väl ur Q3 på senare patchar?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
rokk wrote:Sen kan man ju fundera på vad som tagit dem så lång tid att ens börja med det.. *sneglar på ID*
Jo Dualimplementering redan vid Q3, men jag gissar på att en försvinnande liten del av marknaden som har haft behov av det. Onödigt att sätta igång utvecklingen innan man får valuta för pengarna.
Dessutom åkte det väl ur Q3 på senare patchar?
Vill minnas man kan välja med eller utan nuförtiden, anledningen var väl att SMP-systemet de designat inte gav någon egentlig vinst på dagens högprestandasystem, jämfört med t ex dual pentium III eller nåt.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64. Validated
rokk wrote:Sen kan man ju fundera på vad som tagit dem så lång tid att ens börja med det.. *sneglar på ID*
Jo Dualimplementering redan vid Q3, men jag gissar på att en försvinnande liten del av marknaden som har haft behov av det. Onödigt att sätta igång utvecklingen innan man får valuta för pengarna.
Dessutom åkte det väl ur Q3 på senare patchar?
Yup det stämmer, dessutom funkade det väl bara ordentligt i NT4 om jag inte kommer ihåg helt fel, lirade demot på min Dual P133
rokk wrote:Sen kan man ju fundera på vad som tagit dem så lång tid att ens börja med det.. *sneglar på ID*
Jo Dualimplementering redan vid Q3, men jag gissar på att en försvinnande liten del av marknaden som har haft behov av det. Onödigt att sätta igång utvecklingen innan man får valuta för pengarna.
Dessutom åkte det väl ur Q3 på senare patchar?
Yup det stämmer, dessutom funkade det väl bara ordentligt i NT4 om jag inte kommer ihåg helt fel, lirade demot på min Dual P133 ;D
Smp-stödet finns kvar i Q3 fortfarande. Drog fram Q3 skivan med senaste pointreleasen idag. Med r_smp 1 körandes eget timedemo fick jag 407 FPS i average på 3 runs. r_smp 0 med samma inställningar gav mig 315 FPS i average på 3 runs. Om jag aktiverade nvidias threaded optimization i drivarna fick jag 192 FPS med r_smp 1, respektive 314 FPS med r_smp 0.
Allt kördes i 1280x1024, 4xaniso med nvidias 92.91 drivare.
Verkar som om SMP-stödet funkar ännu enligt testet jag gjorde iaf.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64. Validated
Kan bekräfta att SMP-stödet fungerar bra i Q3 v1,32. Åtminstone under Linux, under körning med r_smp 1 så ligger q3-processen på runt 150% CPU-anvädning på min Dual P3 1GHz enligt top. Även Unreal Tournaments SMP-stöd fungerar bra.