Datorn startar inte

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Grendel
Posts: 4
Joined: 2006-11-07 4:19:25

Datorn startar inte

Post by Grendel »

Jag har försökt bygga ihop en dator med Asus P5WD2 Premium-moderkort och ett NorthQ 4001AT-aggregat. Har följt instruktionerna så gott det går och den gröna lampan på moderkortet lyser när jag kopplar på strömmen, men utöver det händer ingenting när jag sätter på datorn, annat än att processorfläkten går igång. Inte ens lysdioderna på framsidan aktiveras. Jag har försökt koppla ATX-kablarna rätt men vet inte om jag har lyckats. Det verkar inte finnas något sätt att koppla både den 24-pinnars stora kontakten och den 4-pinnars 12V-kontakten rätt (eftersom den senare verkar saknas helt). Just nu är jag väldigt trött, frustrerad och förvirrad så om någon läser det här och tycker att det saknas info är det säkert rätt. Fråga gärna om fler detaljer; jag är tacksam för all eventuell hjälp jag kan få!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

24 pinnarn ska sitta här.

Dock vet jag inte om man kan köra med 4 pinnars kontakt i 8 pinnars kontakten som finns på moderkortet.

Har du kopplat pwr-on, reset kontakterna rätt?
Kolla i din manual, för tillfället är Asus hemsida nere.

Vidare kan du alltid kolla 64bits eller nordichardwares datorbyggarskola för vidare fundering.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Grendel
Posts: 4
Joined: 2006-11-07 4:19:25

Post by Grendel »

Pumping_iron wrote:24 pinnarn ska sitta här.

Dock vet jag inte om man kan köra med 4 pinnars kontakt i 8 pinnars kontakten som finns på moderkortet.

Har du kopplat pwr-on, reset kontakterna rätt?
Kolla i din manual, för tillfället är Asus hemsida nere.

Vidare kan du alltid kolla 64bits eller nordichardwares datorbyggarskola för vidare fundering.
Jag hade satt 24-pinskontakten där den ska sitta, men då finns det ingen 4-pin (eller 8-pin) över. Det går att lossa en bit av 24-pinskontakten så att mna får en 20- och en 4-pin, men det verkar inte riktigt passa som det ska. Jag har helt enkelt ingen vit 4- eller 8-pins ATX-kontakt. (Men så vitt jag vet ska det gå bra med en 4.) I vilket fall händer det inget utöver att moderkortet verkar aktiveras iom att den lilla gröna lampan lyser när det får ström, samt att processorfläkten går igång i bästa fall. Vad gäller power-, etc, kontakterna har jag satt dem enligt anvisningarna i tidningen Studio, för i moderkortsmanualen står det inte åt vilket håll de ska vara vända.
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Post by Tompalaz »

är du 100% på att 4pinnars kontakten inte passar?

Jag hade precis så som du beskriver men jag satte in den löstagbara 4pins kontakten i bilden som Pumping_iron visar.

http://www.3dnews.ru/documents/10171/power_conn2.jpg
som Iron även länkar till så kan det sitta en svart liten grej i, ta bort den och sätt sladden i där den satt.

om du bara har en 4pinnars konakt så testa och vrid lite på den. Den ska nog ganska säkert in i den
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Skippar nätaggsdelen utan tar svart skärm-delen:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=61940
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Grendel wrote:Vad gäller power-, etc, kontakterna har jag satt dem enligt anvisningarna i tidningen Studio, för i moderkortsmanualen står det inte åt vilket håll de ska vara vända.
Angående vilket håll som 'texten' ska vara åt, uppåt eller neråt spelar ingen roll, huvudsaken är att kontakterna sitter i hålen som dom är ämnade för.


Det ska allt finns 20/24 pin kontakt + en 4 pin kontakt.

Code: Select all

Cable configuration:

1 x 24/20pin ATX cable
1 x 4pin motherboard extension cable
1 x 6pin PCi-Express cable
2 x S-ATA plug on 1 cable
7 x Molex plug on 3 cables (2 with 2, 1 with 3))
2 x Floppy plug on 2 cables (1 on each cable)

Total of 7 cables from Power Supply
Källa.

Om det är som du säger att det inte finns någon 4 pins kontakt över efter att du använt den tillsammans med 20 pinnarn (tolkar jag som extension cable??), så kan du antingen välja att köpa Molex -> 4pin + aggets 24 pin till moderkortet eller köpa en 20-Pin ATX till 24-Pin ATX/EPS Adapter + 4 pin kontakten från agget till 4/8 pin kontaken på moderkortet.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Post Reply