Zune ute i handeln i USA

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Zune ute i handeln i USA

Post by Najze »

Microsofts omtalade mediaspelare Zune har nu anlänt till handeln i USA. Det har därmed börjat dyka upp tester på spelaren och Microsofts försök till att ha skapat en "iPod-dödare" verkar inte övertyga de som fått testa den. Dålig kompatibilitet bland operativsystemen och stor och klumpig är några av kommentarerna hittills.

Image

Spelaren har 30 gigabytes utrymme, display på tre tum som har 320x240 pixlars upplösning, FM-radio och stöd för MP3, WMA, AAC, WMV och JPEG. Det som gör spelaren mer exklusiv är stöd för WiFi (802.11 b/g) som möjliggör att man kan dela med sig av mediafiler till andra Zune-användare. I och med lanseringen så har en ny musiktjänst öppnats vid namn Zune.net.

Engadget har fått möjlighet att recensera Zune och de är inte mäkta imponerade. De anser att bland annat att det borde funnits bättre stöd för fler filformat som H.264 och tycker det är dåligt att Zune inte stöds på Mac. Även Computerworld har testat spelaren och summerar den som en spelare med potential men med flertalet brister. Kort och gott så kan vi troligen vänta oss en mer gedigen spelare när kommande generationer av Zune dyker upp. När spelaren anländer till Europa är ännu okänt.
Last edited by Najze on 2006-11-15 22:18:39, edited 1 time in total.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tror att den är alldeles för klumpig för att slå stort. Alternativen är klart sexigare.

Vem bryr sig om WiFi när det inte går att använda till något vettigt?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Tips till alla som letar efter mp3-spelare:
Fokusera på ljudet och hur den fungerar vid uppspelande av musik - och i princip inget annat.

Tycker Zune verkar rätt intressant. WiFin ger jag inte mycket för - men den ser riktigt fräsch ut och den verkar (av det lilla jag läst) ha bra ljud.


Mp3-spelare med inbyggda batterier suger. Synd att det knappt finns några utan så ofta har man inget val men ha det i åtanke.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

zune.net wrote:Windows Vista is not supported at this time. Check back soon for updates.
Och vista börjar säljas om bara någon vecka...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Tips till alla som letar efter mp3-spelare:

Välj den snyggaste. Det ökar er fitness.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Niklas Berggren wrote:
zune.net wrote:Windows Vista is not supported at this time. Check back soon for updates.
Och vista börjar säljas om bara någon vecka...
?
Det släpps i handeln i januari...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Allt som sänds över Wi-Fi på Zune är väl ändå DRM?

http://hardware.slashdot.org/hardware/0 ... 7254.shtml
Tycks som Zune inte är kompatibel med Vista? LOL! :D

Om ändå iPod nano stödde Ogg Vorbis och FLAC. :(
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Moonsky wrote:Om ändå iPod nano stödde Ogg Vorbis och FLAC. :(
Jag vet inte om det är bra, men det funkar:

http://applications.linux.com/applicati ... tml?tid=13
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

tjoff wrote:?
Det släpps i handeln i januari...
I handeln, ja. 30 November är det dock som gäller för volymlicenserna. Självklart kommer stödet, jag finner det bara underligt att Vista inte stöds från början.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Ibisen

Post by Ibisen »

Moonsky wrote: Om ändå iPod nano stödde Ogg Vorbis och FLAC. :(
Köp en Meizu M6, väldigt bra ljud enligt recensioner jag läst, samt att det stödjer det du vill ha, plus film. Inte lika liten som Nanon iofs, men bra mycket bättre :) Så slipper man iTunes med.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ibisen wrote:Köp en Meizu M6, väldigt bra ljud enligt recensioner jag läst, samt att det stödjer det du vill ha, plus film. Inte lika liten som Nanon iofs, men bra mycket bättre :) Så slipper man iTunes med.
Tror inte man behöver använda iTunes för att använda en iPod...
User avatar
degart
Posts: 113
Joined: 2002-03-08 16:12:39
Location: Borås
Contact:

Post by degart »

Moonsky wrote:Tror inte man behöver använda iTunes för att använda en iPod...
Jag måste använda Itunes för att lägga över musik på min Ipod Shuffle...

Går inte genom utforskaren, tror det är så med alla Ipods
Dator:
AMD A64 3500+, ASUS A8N Premium, Leadtek GF 7800GTX, 3 st Samsung 200GB SATA2, 4 st GeIL Ultra X 512Mb,
Antec P180, Antec Neopower 480W ViewSonic 19" P95f+
Konsoll:
XBox360 & XBox med Xecutor 3 + Seagate 120 GB
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

degart wrote:Jag måste använda Itunes för att lägga över musik på min Ipod Shuffle...

Går inte genom utforskaren, tror det är så med alla Ipods
Det officiella är att man måste använda iTunes. Men det finns andra program som gör det åt en (som piskar skiten ur iTunes).

Men det är fortfarande urkasst att man måste använda ett program för att göra det. Lite osäker men möjligt att man kan använda utforskaren om man lägger in linux på den (det går nog inte på shuffle dock).
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

tjoff wrote:Tips till alla som letar efter mp3-spelare:
Fokusera på ljudet och hur den fungerar vid uppspelande av musik - och i princip inget annat.
Nej, det gör man på en stationär hemmaspelare. På en mp3-spelare är övrig funktionalitet, batteritid och storlek minst lika intressant. Spelar ingen roll hur bra ljud en mp3-spelare du har om den inte är värd att ta med.

Vad gäller synkandet med itunes har det flertalet fördelar om man utnyttjar och känner till funktionerna.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ChriLLe^^
Posts: 254
Joined: 2004-09-23 19:09:05
Location: Örnsköldsvik

Post by ChriLLe^^ »

vill ha :(
Amd64 X" 3600+ | 1024Mb | 7600gs | 450Gb
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

snigel wrote:Nej, det gör man på en stationär hemmaspelare. På en mp3-spelare är övrig funktionalitet, batteritid och storlek minst lika intressant. Spelar ingen roll hur bra ljud en mp3-spelare du har om den inte är värd att ta med.

Vad gäller synkandet med itunes har det flertalet fördelar om man utnyttjar och känner till funktionerna.
Batteritid och storlek är för det mesta i princip samma ändå...

Håller inte med.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

tjoff wrote:Det officiella är att man måste använda iTunes. Men det finns andra program som gör det åt en (som piskar skiten ur iTunes).

Men det är fortfarande urkasst att man måste använda ett program för att göra det. Lite osäker men möjligt att man kan använda utforskaren om man lägger in linux på den (det går nog inte på shuffle dock).
Gnällspik :P Du är bara för dålig för att se hur bra iTunes är.
iDon't care about your problems.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Gnuet wrote:Gnällspik :P Du är bara för dålig för att se hur bra iTunes är.
Antagligen ::)
Locked