Behöver hjälp med att köpa dator.

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Behöver hjälp med att köpa dator.

Post by Zesex »

Hallå!

Jag kan inte så mycket om datorer, eller rättare sagt jag kan ingenting om dem. Jag hade tänkt att köpa en ny dator men vet inte vad jag ska välja. Har kollat lite på datorbutiken.com men det är i stort sätt hopplöst eftersom jag inte förstår vad man ska ha för något (förutom, processor, hårddisk och minne)

Om ni skulle kunna vara så snälla att hjälpa mig så vore jag oerhört tacksam.

Okej, jag vill ha en dator som klarar Half-life 2 och Cs:s med stabil Fps.
Här är rekommendationerna till Cs:s

Recommended:

2.4 GHz Processor
512MB RAM
DirectX 9 level graphics card
Windows 2000/XP
Mouse, Keyboard
Internet Connection

Sen måste man ju ha andra grejer. Har ingen aning om vad ska jag ska ha för nätaggregat, moderkort, grafikort, ljudkort och kylning.
Som sagt, skulle vara ytterst tacksam om någon kunnig person kunde hjälpa mig med det här. Tack på förhand!

Min budget ligger väll på 7-10 tusen men om jag betalar datorn i månaden, 300-500kr/mån så kan den kosta mer än 10 000 kr.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Behöver du skärm likaså eller bara själva datorn?

EDIT: Lägger mitt system här då det är enklast så, Fluffy under var dock först.

Moderkort: t ex Asus P5B eller Gigabyte GA-965P-DS3
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 eller den snabbare E6400om du känner för det. Alla Core 2 Duo klockar rätt bra dock.
Minne: 2GB Corsair Value Select är mycket minne för pengarna.
Grafikkort: Beror på dina krav, men ett 7950GT, alt 7900GS Finns även 7950GT kort med mer minne om du känner för det.
Chassi: Ja allt beror på krav på vikt, storlek, pris etc. Antec p180, Antec Solo, Kanske ett aluchassi eller ett billigare CM Centurion?
Nätagg: Ett Seasonic S12 är ju trevligt, 430 eller 500W.
HDD: En 250GB Samsung Spinpoint kanske räcker för dig i storlek? Finns större annars.
Kylning: För CPUn finns det mycket, behåll antingen originalkylningen eller köp t ex en TT Typhoon eller En större Heatpipebaserad lösning. Tänk dock på att tunga kylare inte alltid är lika bra om du bubbar runt med datorn mycket alla gånger. En eller 2 bra 120mm fläktar beroende på chassi är bra också om det får plats, Nexus, Scythe mfl gör bra fläktar.

Det kan landa på allt mellan nästan 10k till och med 12k+ beroende på delval.
Last edited by rokk on 2006-11-17 17:45:34, edited 3 times in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag tolkar som att du endast skall ha en burk till dator.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?m ... 20529A6BF7

Jag blev faktiskt rätt nöjd med systemet. Det du kanske kommer reagera på är det relativt dyra nätaggregatet. Anledning till detta val är att jag vet att det är av god kvalitet. Har själv exakt samma nätaggregat och det är finfint. Du behöver inte 500, 600, 700W då det inte är en Pentium 4-processor utan en Core 2 Duo som slukar 65W. Enda väldigt energikrävande saken i datorn är grafikkortet men det kommer inte garanterat inte trycka ned nätaggregatet på sina knän.

Kommentar i fall att:
Ja, processorn är på 2,13 GHz men MHz är inte allt.
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

Läste på sweclockers att Core2 duo är överlägset bäst så det verkar bra. Sen kan man väll klocka den lite?
Hur tysta är datorerna ni visade?

Rokk: 250 gb räcker gott och väl =D

Det är väll kylningen som låter mest eller är jag helt ute och cyklar?
Skulle som sagt gärna vilja ha en så tyst dator som möjligt. Den kommer att stå på samma ställe hela tiden så det blir inget kånkande med den =P.

Tack för svaren.

Glömde tilläga, japp ändast burken.
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

Läste på sweclockers att Core2 duo är överlägset bäst så det verkar bra. Sen kan man väll klocka den lite?
Hur tysta är datorerna ni visade?

Rokk: 250 gb räcker gott och väl =D

Det är väll kylningen som låter mest eller är jag helt ute och cyklar?
Skulle som sagt gärna vilja ha en så tyst dator som möjligt. Den kommer att stå på samma ställe hela tiden så det blir inget kånkande med den =P.

Ljudkort? Ska man inte ha det?

Tack för svaren. =)

Glömde tilläga, japp ändast burken.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

ljudkort finns på moderkortet =)
Dyslexi
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

MooDHooDs wrote:ljudkort finns på moderkortet =)
Jasså, ja där ser du mina kunskaper ;)

Vad menas med dual core?
Är det inte lite lite med 2.13 GHz?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:ljudkort finns på moderkortet =)
Jasså, ja där ser du mina kunskaper ;)

Vad menas med dual core?
Är det inte lite lite med 2.13 GHz?
Jag visste att du skulle fråga det.
En Core 2 duo 2.13 GHz är väl likvärdig en Pentium 4 på ~4 GHz.
Dual core menas med dubbla processorer (ungefär). Det är två st kärnor på en socket. Du vinner på det när du har fler program uppe, och i framtiden kommer spel stödja dual core vilket kommer ge prestanda lyft som fean.
Dyslexi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:ljudkort finns på moderkortet =)
Jasså, ja där ser du mina kunskaper ;)

Vad menas med dual core?
Är det inte lite lite med 2.13 GHz?
Dual-core är att det är två processor kärna i en processor. MHz/GHz är inte allt. En Core 2 Duo på 2.13 GHz outperformar nog en P4 på 3 GHz.
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

MooDHooDs wrote:Jag visste att du skulle fråga det.
En Core 2 duo 2.13 GHz är väl likvärdig en Pentium 4 på ~4 GHz.
Dual core menas med dubbla processorer (ungefär). Det är två st kärnor på en socket. Du vinner på det när du har fler program uppe, och i framtiden kommer spel stödja dual core vilket kommer ge prestanda lyft som fean.
Så du menar att endel spel inte stödjer Core 2 dou? Funkar det till Cs:s?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Jag visste att du skulle fråga det.
En Core 2 duo 2.13 GHz är väl likvärdig en Pentium 4 på ~4 GHz.
Dual core menas med dubbla processorer (ungefär). Det är två st kärnor på en socket. Du vinner på det när du har fler program uppe, och i framtiden kommer spel stödja dual core vilket kommer ge prestanda lyft som fean.
Så du menar att endel spel inte stödjer Core 2 dou? Funkar det till Cs:s?
Det finns saker som KAN (Väldigt, väldigt, väldigt få och med väldigt udda program kanske. Missade inte mitt kanske?) ha problem men om det hade varit problem med Counter-Strike Source så hade vi hört gnäll för länge sedan. (Inte för att det hade varit en nackdel om Counter-Strike slutade fungera. :) )

Kan väl lägga till att HL2-motorn idag inte har stöd för Dual Core-system. CS kommer endast utnyttja ena processorn.
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

Fluffy wrote:
Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Jag visste att du skulle fråga det.
En Core 2 duo 2.13 GHz är väl likvärdig en Pentium 4 på ~4 GHz.
Dual core menas med dubbla processorer (ungefär). Det är två st kärnor på en socket. Du vinner på det när du har fler program uppe, och i framtiden kommer spel stödja dual core vilket kommer ge prestanda lyft som fean.
Så du menar att endel spel inte stödjer Core 2 dou? Funkar det till Cs:s?
Det finns saker som KAN (Väldigt, väldigt, väldigt få och med väldigt udda program kanske. Missade inte mitt kanske?) ha problem men om det hade varit problem med Counter-Strike Source så hade vi hört gnäll för länge sedan. (Inte för att det hade varit en nackdel om Counter-Strike slutade fungera. :) )

Kan väl lägga till att HL2-motorn idag inte har stöd för Dual Core-system. CS kommer endast utnyttja ena processorn.
Okej, den processorn jag har nu är på 2.40GHz och det hackar ingenting. Dock så är grafikkortet lite taskigt. Den datorn du gjorde fluffy, tror du att den klarar Source på högsta grafiken med stabil och bra fps eller behöver jag lägga ut mer pengar på någon enhet?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Zesex wrote:
Fluffy wrote:
Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Jag visste att du skulle fråga det.
En Core 2 duo 2.13 GHz är väl likvärdig en Pentium 4 på ~4 GHz.
Dual core menas med dubbla processorer (ungefär). Det är två st kärnor på en socket. Du vinner på det när du har fler program uppe, och i framtiden kommer spel stödja dual core vilket kommer ge prestanda lyft som fean.
Så du menar att endel spel inte stödjer Core 2 dou? Funkar det till Cs:s?
Det finns saker som KAN (Väldigt, väldigt, väldigt få och med väldigt udda program kanske. Missade inte mitt kanske?) ha problem men om det hade varit problem med Counter-Strike Source så hade vi hört gnäll för länge sedan. (Inte för att det hade varit en nackdel om Counter-Strike slutade fungera. :) )

Kan väl lägga till att HL2-motorn idag inte har stöd för Dual Core-system. CS kommer endast utnyttja ena processorn.
Okej, den processorn jag har nu är på 2.40GHz och det hackar ingenting. Dock så är grafikkortet lite taskigt. Den datorn du gjorde fluffy, tror du att den klarar Source på högsta grafiken med stabil och bra fps eller behöver jag lägga ut mer pengar på någon enhet?
Högsta upplösningen med allt på max? Nej det tror jag inte. Men spelar du upplösning som 1600x1200, 1920x1440 eller 2048x1536? Jag är skeptisk.
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

1024x768 kör jag på. Fast 800x600 är bäst så det blir nog det.

Min kompis har ett nVidia GeForce 6800 256mb.
Han kör på högsta grafiken med 80-100 fps.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Jag visste att du skulle fråga det.
En Core 2 duo 2.13 GHz är väl likvärdig en Pentium 4 på ~4 GHz.
Dual core menas med dubbla processorer (ungefär). Det är två st kärnor på en socket. Du vinner på det när du har fler program uppe, och i framtiden kommer spel stödja dual core vilket kommer ge prestanda lyft som fean.
Så du menar att endel spel inte stödjer Core 2 dou? Funkar det till Cs:s?
AMDs processorer har haft problem med äldre spel, t.ex vanliga counter strike.
Intel har inte haft några problem med sina Pentium D, Core duo och Core 2 Duo.

Varför skulle 800 x 600 vara bäst?
Dyslexi
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

MooDHooDs wrote:AMDs processorer har haft problem med äldre spel, t.ex vanliga counter strike.
Intel har inte haft några problem med sina Pentium D, Core duo och Core 2 Duo.

Varför skulle 800 x 600 vara bäst?
De flesta proffs kör med 800 x 600. Kanske inte är bästa grafimässigt men prestandamässigt är det nog bäst.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:AMDs processorer har haft problem med äldre spel, t.ex vanliga counter strike.
Intel har inte haft några problem med sina Pentium D, Core duo och Core 2 Duo.

Varför skulle 800 x 600 vara bäst?
De flesta proffs kör med 800 x 600. Kanske inte är bästa grafimässigt men prestandamässigt är det nog bäst.
Det enda spelet, där iaf jag vet, där det är fördel att ha 800 x 600 är counter strike (inte source).
Dyslexi
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

MooDHooDs wrote:Det enda spelet, där iaf jag vet, där det är fördel att ha 800 x 600 är counter strike (inte source).
Tyckte jag såg det någonstans. Men det är ju bara en smaksak.

Edit: Såg här http://www.efgaming.com/?forumID=1&id=100&dispage=3
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Det enda spelet, där iaf jag vet, där det är fördel att ha 800 x 600 är counter strike (inte source).
Tyckte jag såg det någonstans. Men det är ju bara en smaksak.

Edit: Såg här http://www.efgaming.com/?forumID=1&id=100&dispage=3
Som jag sa, counter strike (CS).
Dyslexi
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

MooDHooDs wrote:Som jag sa, counter strike (CS).
Glömde tilläga att det är en av världens bästa Sourceklan i världen.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Som jag sa, counter strike (CS).
Glömde tilläga att det är en av världens bästa Sourceklan i världen.
Okej, men isåfall klarar du dig gott på 7600GS/7600GT om du tänkt lira på så pass låga upplösningar.
Tror jag fick runt 200-250 fps när jag testa lira med mitt X850XT Pe @ 800x600.
Dyslexi
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

MooDHooDs wrote:
Zesex wrote:
MooDHooDs wrote:Som jag sa, counter strike (CS).
Glömde tilläga att det är en av världens bästa Sourceklan i världen.
Okej, men isåfall klarar du dig gott på 7600GS/7600GT om du tänkt lira på så pass låga upplösningar.
Tror jag fick runt 200-250 fps när jag testa lira med mitt X850XT Pe @ 800x600.
Fluffys dator hade 7900GS så det skulle klara Source med de inställningarna bra?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

CS:S är ett cpu spel alltså mycket cpu prestanda och minnesbandbredd och du kommer få spelbar fps även i 1600x1200 eller ännu högre med de grafikkorten som folk gett som exempel i tråden. Själv har jag en A64 3500+ klockad till ~2.6 GHz som syns i min signatur som presterar ungefär 65 fps som absolut lägst. En E6400 med DDR2 minnen kommer ge dig mer än tillräcklig prestanda.
Glossolalia coats my skin
Zesex
Posts: 39
Joined: 2006-11-17 16:31:22

Post by Zesex »

Man tackar för svaren. Tror nog jag satsar på Fluffys dator
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?m ... 20529A6BF7

Är det någonting jag behöver tänka på eller är det något som saknas i den datorn? Kylpasta eller något sånt?
DVD-brännaren läser väll skivor också?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888
kylpasta.

7900GS är ju lite väl overkill.. lär väl bli en 300-400 fps i 800 x 600 =)
Dyslexi
Post Reply