Barnaga - de säger att det inte för med sig något gott.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Barnaga - de säger att det inte för med sig något gott.

Post by Joel »

Men de har fel!

Jag tycker att alla barn borde få käftsmällar när de har ned krukor och glas, det är uppenbart hur mycket effektivare inlärningen är när lite våld blandas in.

Dessutom har ju majoriteten av alla länder i världen fortfarande barnaga som en del av samhället, är det då vår plats att bedöma idkandets natur?
Majoriteten har i många fall rätt, och detta är inget undantag. Utöver detta säger ju också böckernas bok att man ska stena sin son vid godtycklig port om snorvalpen gjort något dåligt.

Resistance is futile, när jag får barn ska jag visa dem paradiset med mina händer så de växer sig starka och kapabla till att leva väl.

Fred.
meh
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Är det någon skoluppgift du försöker genomföra kan du sluta nu.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Lite överdrivet kanske... Man ska inte aga i förebyggande syfte, så att säga. Eller slå barnen gul och blå. Det tjänar till absolut ingenting.

Men lite drag i öronen. smisk på stjärten mm. har ingen tagit skada av. Det mår ungjävlarna bara bra av.
Som det är nu har det gått helt fel. Ingen respekt visas längre mot varken föräldrar eller lärare. Minsta antydan på en "tillrättavisning" resulterar i en anmälan om misshandel.

Se bara på dagens "brats" som går omkring och tror de kan göra precis som de vill! Nej en örfil vore på sin plats ibland.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Fanns det inte redan en liknande tråd? Eller den kanske handlade om något annat, men som vanligt så spårade den ur? Hur som helst, vi kom fram till att 486-moddare's brorsa behövde en uppläxning ;D
MadModder wrote:Lite drag i öronen. smisk på stjärten mm. har ingen tagit skada av. Det mår ungjävlarna bara bra av.
Som det är nu har det gått helt fel. Ingen respekt visas längre mot varken föräldrar eller lärare. Minsta antydan på en "tillrättavisning" resulterar i en anmälan om misshandel.
Det får vi tacka våra kompetenta lagstiftare för, som uppenbarligen vet mycket mer om barnuppfostran än majoriteten av föräldrarna./sarkasm
Jag minns ett debattprogram som handlade om just aga. Motståndarsidan kunde inte ge ett enda konkret alternativ till det, då barnet better sig extremt illa. Utan de slösade sin tid genom att försöka jämnställa det med barnmisshandel istället.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag läste häromdagen om någon som torktumlade sitt barn för att han kissade på sig.
Och för något år sedan var det en som lade en gnällig unga i frysboxen som bestraffning.
Man ska inte hålla på med barnaga i någon form överhuvudtaget.
Den som inte kan tala sitt barn till rätta borde aldrig skaffa barn.
Barn ska inte behöva vara rädd för sina föräldrar.

Tänk om din chef gav dig en örfil bara för att du kommer sent till jobbet.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

_JesteR_ wrote:Det får vi tacka våra kompetenta lagstiftare för, som uppenbarligen vet mycket mer om barnuppfostran än majoriteten av föräldrarna.
Jag tror att föräldrar är bland de grupper som kan minst om barnuppfostran.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

När våldet kryper fram, har vettet krupit hem.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

snigel wrote:Är det någon skoluppgift du försöker genomföra kan du sluta nu.
Faktum är att jag försökte manipulera er till att lägga fram många fina argument mot barnaga som jag kunde använda under debatten jag ska vara med och genomföra på onsdag.

Vad du menar, Snigel, fattar jag inte just nu, utan
hoppas bara att ni inte tar avstånd från mina behov
- som är viktigare än era - utan hjälper mig med detta. Har letat på google osv men hittar inga stenhårda argument med ordentlig grund.

Förresten, någon av er (kan inte se vem det var just nu) nämnde att agamotståndare i en debatt inte kunde ge alternativ till barnaga när barnet var elakt.
Kan någon av er ge alternativ?
meh
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det är klart att man ska kunna ta till hårdhandskar om ens barn inte lyssnar på en. Men det finns gränser, inget snack om saken.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Joel wrote:Faktum är att jag försökte manipulera er till att lägga fram många fina argument mot barnaga som jag kunde använda under debatten jag ska vara med och genomföra på onsdag.

Vad du menar, Snigel, fattar jag inte just nu, utan
hoppas bara att ni inte tar avstånd från mina behov
- som är viktigare än era - utan hjälper mig med detta. Har letat på google osv men hittar inga stenhårda argument med ordentlig grund.

Förresten, någon av er (kan inte se vem det var just nu) nämnde att agamotståndare i en debatt inte kunde ge alternativ till barnaga när det var elakt.
Kan någon av er ge alternativ?
Jag gick på en folkhögskola för herrens många år sedan och vi hade en lektion i Etik och moral.
Vi diskuterade just ämnet barnaga och då var det en kille i tjugoårs åldern som tyckte att det inte är något större fel att få lite stryk som barn.
Han hade själv fått stryk när han var barn och hade inte tagit någon större skade av det, sade han.
Då frågade läraren: Hur vet du det?
Sedan var han knäpptyst.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Mr Einstein wrote:Jag gick på en folkhögskola för herrens många år sedan och vi hade en lektion i Etik och moral.
Vi diskuterade just ämnet barnaga och då var det en kille i tjugoårs åldern som tyckte att det inte är något större fel att få lite stryk som barn.
Han hade själv fått stryk när han var barn och hade inte tagit något större skade av det, sade han.
Då frågade läraren: Hur vet du det?
Sedan var han knäpptyst.
Vad ska det betyda menar du? Att personen är självblind?
Eller att han inte kan bedöma hur han "egentligen" borde vara? Förstår inte din poäng riktigt.
meh
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mr Einstein wrote:Jag läste häromdagen om någon som torktumlade sitt barn för att han kissade på sig.
Och för något år sedan var det en som lade en gnällig unga i frysboxen som bestraffning.
Det där är väl ändå inte aga? Snarare tortyr.
Mr Einstein wrote:Man ska inte hålla på med barnaga i någon form överhuvudtaget.
Den som inte kan tala sitt barn till rätta borde aldrig skaffa barn.
Man kan inte tala till rätta alla barn, vissa behöver en smäll eller två för att förstå att man inte får bette sig illa t.ex.
Mr Einstein wrote:Barn ska inte behöva vara rädd för sina föräldrar.
Menar du att alla barn som får en smäll på baken, är rädda för sina föräldrar? De som är rädda, är snarare de från ditt första exempel.
Mr Einstein wrote:Tänk om din chef gav dig en örfil bara för att du kommer sent till jobbet.
Dålig jämnförelse. Man kan inte uppfostra vuxna.
Dissident wrote:Jag tror att föräldrar är bland de grupper som kan minst om barnuppfostran.
Jo, jag håller delvis med. Men jag gillar absolut inte idéen att staten ska tala om hur man ska uppfostra sitt barn, genom att t.ex. förbjuda aga. Det är lyckligtvis inte det enda sättet att uppfostra ett barn, men det är en del av det.

Men det är ju verkligen kul hur staten har lyckats framställa aga, som något som skadar barnen svårt, både fysiskt och psykiskt. Fantastiskt!
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

_JesteR_ wrote: Man kan inte tala till rätta alla barn, vissa behöver en smäll eller två för att förstå att man inte får bette sig illa t.ex.
Det är ju uppenbart att du själv är skadad
Skriver du utifrån egen erfarenhet eller vad andra tycker?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Fyfan säger jag bara!
Sverige må vara dåligt, men att barnaga är förbjudet är BRA!
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mr Einstein wrote:
_JesteR_ wrote: Man kan inte tala till rätta alla barn, vissa behöver en smäll eller två för att förstå att man inte får bette sig illa t.ex.
Det är ju uppenbart att du själv är skadad
Skriver du utifrån egen erfarenhet eller vad andra tycker?
Jag skriver utifrån fakta. Man behöver knappast vara en proffessor inom kvantfysik för att förstå att vissa barn är olydigare än andra, och därmed så krävs lite hårdare tag. Själv har jag visserligen aldrig varit ett problembarn, men det har hänt att man har varit extra olydig. Man lärde sig helt enkelt att handlingar även hade konsekvenser.

Sedan så skulle jag vilja fråga din gammla lärare om hon egentligen visste vad hon pratade om, eller om hon bara citerade någonting hon lärde sig utantill på den där 3 månaders-kursen.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

_JesteR_ wrote:Själv har jag visserligen aldrig varit ett problembarn, men det har hänt att man har varit extra olydig. Man lärde sig helt enkelt att handlingar även hade konsekvenser.

Sedan så skulle jag vilja fråga din gammla lärare om hon egentligen visste vad hon pratade om, eller om hon bara citerade någonting hon lärde sig utantill på den där 3 månaders-kursen.
Jupp...så talar en som själv fått stryk.
Du har nu möjligheten att bryta traditionen eller föra den vidare.
Eh...3 månaders kurs?
Jag vet inte vart du fick det från men jag gissar att du vill uttrycka något nedlåtande om just den läraren.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Min faster(bosatt i USA) svarar alltid att hon inte slår sina barn när folk frågar hur hon kan ha så snälla barn, och ingen kan förstå hur barn kan bli snällare utan att bli slagna. Jag tycker detta är ett bevis på att aga är dåligt, då barnen har vuxit upp i mer eller mindre precis samma miljö som de amerikanska barnen, men är snällare...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

RustYChainS wrote:Min faster(bosatt i USA) svarar alltid att hon inte slår sina barn när folk frågar hur hon kan ha så snälla barn, och ingen kan förstå hur barn kan bli snällare utan att bli slagna. Jag tycker detta är ett bevis på att aga är dåligt, då barnen har vuxit upp i mer eller mindre precis samma miljö som de amerikanska barnen, men är snällare...
och även tryggare i sig själv :)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Barnaga - de säger att det inte för med sig något gott.

Post by lither »

Joel wrote:Dessutom har ju majoriteten av alla länder i världen fortfarande barnaga som en del av samhället, är det då vår plats att bedöma idkandets natur?
Glöm inte bort att Sverige är världens modernaste land.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Mr Einstein wrote:Jupp...så talar en som själv fått stryk.
Du har nu möjligheten att bryta traditionen eller föra den vidare.
Eh...3 månaders kurs?
Jag vet inte vart du fick det från men jag gissar att du vill uttrycka något nedlåtande om just den läraren.
Du tar alldeles för mycket för givet.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Longstock wrote:
Mr Einstein wrote:Jupp...så talar en som själv fått stryk.
Du har nu möjligheten att bryta traditionen eller föra den vidare.
Eh...3 månaders kurs?
Jag vet inte vart du fick det från men jag gissar att du vill uttrycka något nedlåtande om just den läraren.
Du tar alldeles för mycket för givet.
Jag tolkar det som att barnaga är mer vanligt än vad man tror.
Stackars jävlar...det inte konstigt attt det föds ligister på löpande band i det här landet.
Och om nu barnaga är så effektivt varför är inte alla barn väluppfostrade?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Mr Einstein wrote: Stackars jävlar...det inte konstigt attt det föds ligister på löpande band i det här landet
Fattigdom och invandrare.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

RustYChainS wrote:Min faster(bosatt i USA) svarar alltid att hon inte slår sina barn när folk frågar hur hon kan ha så snälla barn, och ingen kan förstå hur barn kan bli snällare utan att bli slagna. Jag tycker detta är ett bevis på att aga är dåligt, då barnen har vuxit upp i mer eller mindre precis samma miljö som de amerikanska barnen, men är snällare...
Det bevisar absolut inte att aga är dåligt, utan snarare att vissa barn är snälla och lydiga av sig själva. Din faster har tur som har sådana barn, men det är långt ifrån alla som har det.
Mr Einstein wrote:Jupp...så talar en som själv fått stryk.
Du har nu möjligheten att bryta traditionen eller föra den vidare.
Tyvärr, du kan inte övertyga mig. Jag har hittills inte sett ett hållbart argument, varken från dig eller andra aga-motsåndare. Varje gång ni kommer med "fakta", så handlar det om extrema fall, där barnen har blivit misshandlade näst intill varje dag.

Varför tror du de flesta som har blivit agade, har en positiv inställning till det? Är det för att de har fått psykiska men p.g.a. av detta? Knappast. Tvärtom så är de fullt friska människor.
Mr Einstein wrote:Eh...3 månaders kurs?
Jag vet inte vart du fick det från men jag gissar att du vill uttrycka något nedlåtande om just den läraren.
Ja, det är precis det jag gjorde också. Jag förstår inte vad hon ville ha sagt med en sådan motfråga, vad var hennes poäng? Ville hon ha sagt att - "du kommer märka det först senare i livet" - eller? Fråga vem som helst över 60 år vad tycker om aga, och om de har märkt något efter alla dessa år.

För övrigt så kan man ju tillämpa denna motfråga på nästa allting. T.ex:

-Har du AIDS?
-Nej
-Hur vet du det?


Det skulle lämna nästan vem som helst mållös.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mr Einstein wrote:Och om nu barnaga är så effektivt varför är inte alla barn väluppfostrade?
Om nu barnaga är så detruktivt, varför vårdas inte halva befolkningen för men de har fått p.g.a. det?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

_JesteR_ wrote:
För övrigt så kan man ju tillämpa denna motfråga på nästa allting. T.ex:

-Har du AIDS?
-Nej
-Hur vet du det?


Det skulle lämna nästan vem som helst mållös.
Ja nog skulle de flesta bli mållös om inte rent av chockad beroende på vem som ställer frågan.
Givetsvis kan man inte veta om man har Aids innan man har testat sig.
Men svaret blir i vilket fall som helst antingen JA eller NEJ.

Men man kan inte svara JA eller NEJ på en fråga om man har tagit skada av fysisk bestraffning.
Barn är inga hundar som ska lära sig att bli männiksor genom bestraffning.
Post Reply