fråga angående BankID

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

fråga angående BankID

Post by AngryTino »

fixade ett bankID för några månader sen hos Swedbank (fd. FSB) och allt funkade kanon...när jag skulle logga in på csn (mina sidor) med bankID. Sen formaterade jag datorn. och nu funkar inte det längre, när jag är hos CSN mina sidor så får jag knappen bläddra, och filen som den letar efter är en *.p12 fil. Ingen aning vad det är för något eller vart jag kan fixa en sån. Någon som vet vad jag kan göra?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: fråga angående BankID

Post by Dissident »

Ditt BankID är en "fysisk" fil, utan den går det inte. Hur man får en ny vet jag inte, maila Swedbank.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Hade samma problem, hittade ingenstans hur man fick tillbaka det hos Swedbank, så jag tog bort ID:t jag skapat tidigare och gjorde ett nytt.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Re: fråga angående BankID

Post by AngryTino »

Dissident wrote:Ditt BankID är en "fysisk" fil, utan den går det inte. Hur man får en ny vet jag inte, maila Swedbank.
vad menar du med "fysisk" fil?

någon annan som vet vart jag kan beställa den?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

jag glömde lösen efter 5min så jag gjorde som Najze sa... ;D ta bort och skapa ny.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: fråga angående BankID

Post by Dissident »

AngryTino wrote:
Dissident wrote:Ditt BankID är en "fysisk" fil, utan den går det inte. Hur man får en ny vet jag inte, maila Swedbank.
vad menar du med "fysisk" fil?

någon annan som vet vart jag kan beställa den?
Jag menar att du behöver filen du får när du skapar ditt BankID. Det verkar som om du tror/trodde att du bara behöver lösenordet.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Man behöver inte skapa en ny utan man kan ladda ner den till datorn igen genom att välja TILLVAL...BANKID...ADMINSTRERA BANKID...och sedan välja EXPORTERA. eller IMPORTERA.
Hur enkelt som helst :)
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Mr Einstein wrote:Man behöver inte skapa en ny utan man kan ladda ner den till datorn igen genom att välja TILLVAL...BANKID...ADMINSTRERA BANKID...och sedan välja EXPORTERA. eller IMPORTERA.
Hur enkelt som helst :)
det funkar ju inte, jag måste ju ha en *.p12 fil för att kunna exportera något
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om du loggar in på banken och väljer exportera tex bankID ”kallekuling” och sparar ID:n i tex mina dokument så kommer det att skapas en fil med namnet”kallekuling.p12” i mina dokument.
Och där har du nu din ID.
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Det förutsätter att han har filen kvar, vilket han inte har.

Gör som Najze, sen kan du exportera filen till valfri plats/media som backup.
Post Reply