Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Mr_Tobbes_Friend
Posts: 2
Joined: 2006-12-21 22:08:11

Post by Mr_Tobbes_Friend »

Först undrar jag bara varför alla ränknar stenhårt med kina i framtiden... deras ekonomi kommer ju stenhårt kracha inom 50 år... Bara ett barn = 1/3 av befolkningen ska försörja 2/3 = no good!


För det andra riskerar nog människor inte att bli mentalt instabila pga av spelande med dagens spel metoder... Dock om man börjar kunna virituellt koppla in sig i spelet så att det kan vara svårt att skilja mellan verklighet och spel, jag då får vi akta oss ;D
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Mr_Tobbes_Friend wrote:Först undrar jag bara varför alla ränknar stenhårt med kina i framtiden... deras ekonomi kommer ju stenhårt kracha inom 50 år... Bara ett barn = 1/3 av befolkningen ska försörja 2/3 = no good!
Det där var den skarpaste analys jag har sett på många veckor.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Mr_Tobbes_Friend wrote:Först undrar jag bara varför alla ränknar stenhårt med kina i framtiden... deras ekonomi kommer ju stenhårt kracha inom 50 år... Bara ett barn = 1/3 av befolkningen ska försörja 2/3 = no good!
Nej, 1/3 av befolkningen klarar inte av att försörja 2/3 av befolkningen så 2/3 dör i förtid. Tredjedelen som blir kvar blir helt plötsligt ensamma och har det bättre ställt än sina förfäder och alla blir glada.

Man kan se det på många sätt....
plåt_tomte
Posts: 29
Joined: 2006-11-28 14:51:12

Post by plåt_tomte »

HIllary Clinton kommer styra världen tillsammans med Henrik Pontén och resten av APB.... Bådar inte gott :(
Intel E6600 || Asrock 775Dual-VSTA || GF 6800GT || Antec NEOPower HE 430W || 200GB ATA || 320 GB SATA || Antec P150 || Syncmaster 940B
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by Moonsky »

-SE- wrote:
Dissident wrote:Allt kommer att vara precis som nu.
Hålla med. Fast lite modernare kanske.

100 år är inte särskilt länge. Jag tror att jag kommer leva minst 70 år till, dvs till 2077. Då är det 23 år kvar till att det ska ha gått 100 år från nu. Mao, inte så stor skillnad där.
Så egentligen, är det väl bara att vänta o se.
Tänk på de tidigare 100 åren.
För 100 år sedan, ingen dator, ingen TV, ingen video, ingen vattentoalett, ingen rymduppskjutning, ingen telefon, ingen tunnelbana, inget Internet.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Om 100 år så kommer någon läsa det här och skratta ;)
Moonsky wrote: För 100 år sedan, ingen dator, ingen TV, ingen video, ingen vattentoalett, ingen rymduppskjutning, ingen telefon, ingen tunnelbana, inget Internet.
Utvecklingen de senaste 100 åren har gått otroligt snabbt. Ingen chans att det kommer komma så mycket revolutionerande produkter inom 100 år. Bara vidareutvecklingar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Om 100 år - vilda spekulationer välkommna! :)

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:Tänk på de tidigare 100 åren.
För 100 år sedan, ngen tunnelbana,
Lever du på sextiotalet?
Londons tunnelbana firade sitt hundraårsjubileum elva år före jag föddes:
wikipedia wrote:The oldest rapid transit system in the world is the London Underground, which opened in 1863.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

det jag reagerade på i det där påståendet var: Telefon, tunnelbana och vattentoalett...

De må ha varit sällsynta, men jag är ganska säker på att allihop fanns för 100 år sedan.

Jag tror på en fortsatt utveckling av automatisering, det kommer komma fler tekniska prylar som egentligen inte behövs. Vi är redan på god väg mot den framtida värld som presenterades i scifi under 60, 70 och 80talen.
Rika bor i avskilda områden med privata vaktbolag, i resten av världen är det krig mellan gäng. Hemma har vi hög standard och spartanskt inrett, där så mycket som möjligt av elektroniken är dold bakom paneler.

Utvecklingen mot halvfabrikat och färdiga produkter kommer gå snabbt framåt inom livsmedelsindustrin, att äta riktig hemlagad mat från rena råvaror kommer vara mer sällsynt.

Oljan kommer börja sina och vi kommer se mer bilar som går på raps, etanol, el och andra alternativ. Vi kommer även se fler elektriska tåg.
Någon korkad jävel kommer återuppta projektet att utvinna syntetisk bensin ur stenkol.
(det finns så mycket stenkol på jorden att man kan utvinna c:a 10ggr mer bensin än det vi hade eldat fram till mitten av 80talet, detta bränsle kommer dock vara rikt på svavel och annat skräp. Källa: gammal artikel, minns ej var)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:det jag reagerade på i det där påståendet var: Telefon, tunnelbana och vattentoalett...

De må ha varit sällsynta, men jag är ganska säker på att allihop fanns för 100 år sedan.
Så klart har du rätt :)
Sökord Water Closet wrote:Circa 26th century BC: flush toilets were first used in the Indus Valley Civilization now part of Pakistan. The cities of Harappa and Mohenjo-daro had a flush toilet in almost every house, attached to a sophisticated sewage system.

...

1885: Thomas Twyford built the first one-piece china toilet using the flush-out siphon design by J. G. Jennings.
Sökord Telephone wrote:7 March 1876 Bell's US patent 174,465 for the telephone is granted.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Om 100 år kommer sverige ha en muslimsk majoritet
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fenix wrote:Om 100 år kommer sverige ha en muslimsk majoritet
You make me sad.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Det jag funderar på är hur... Jag misstänker att vi människor måste ha någonting som förenar oss för att vi ska fungera ihop. Under årens lopp inbillar jag mig att religionen är en sådan sak, som fört människor närmare varandra och har öppnat upp för samarbete med grannen. Nu när religionen är på neråtgående, så tror jag att våran kultur kommer att få det allt svårare. Dessutom är jag inte säkert på att liberalismen som vi ser i vårt samhälle idag alltid är av godo i det stora hela. Så kanske kommer världen vara allt svårare att leva i i framtiden?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Något liknande matrix
Dyslexi
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Ska bli jäkligt spännande att se.
Har nog för dålig fantasi för att själv förutsäga något, men jag hoppas stenhårt på svävande "skateboards". (hoverboards?) (Tillbaka Till Framtiden II)

Jules Verne skrev "Paris i tjugonde århundradet" 1863 coh i den förutspådde han sjukt mycket som vi nu är vardagliga saker. Ganska kul faktiskt.
(har dock inte läst hela boken kan ju tilläggas..)
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Oh ja...räkna med en skateboard som finns i Disneyfilmen Skattkammarplaneten.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mr Einstein wrote:Oh ja...räkna med en skateboard som finns i Disneyfilmen Skattkammarplaneten.
skateboard? Vindsurfingbräda är det väl?

edit: http://www.dubbningshemsidan.com.ru/rec ... aneten.jpg (===
Dyslexi
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

MooDHooDs wrote:
Mr Einstein wrote:Oh ja...räkna med en skateboard som finns i Disneyfilmen Skattkammarplaneten.
skateboard? Vindsurfingbräda är det väl?
Eh...ja just det.
Skateboard håller man inte på med längre,,,hahaha.
I Framtiden är det surfing på solvågorna som gäller.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fenix wrote:Om 100 år kommer sverige ha en muslimsk majoritet
Om hundra år kommer ingen att bry sig om religion ändå så.
Och du vet att den enda lösningen på att du är rädd för att muslimerna skall bli fler än dig är att du måste se till att yngla av dig ordentligt. Faktum är att du redan borde ha två barn för att kristendomen skall ha en chans.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Kommer krig att finnas kvar?


Kommer religioner finnas kvar?


Kommer fattigdom finnas kvar?






Angående mars så tar det 70 år att resa dit, om man skall tillbaka från Mars till jorden och det inte går att starta vid precis det tillfället så måste man vänta ytterliggare två år innan nästa gång jorden och mars ligger på rätt avstånd. Mars som är den mest realistiska planeten är ganska orealistisk.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lyckegard wrote: Angående mars så tar det 70 år att resa dit.
Nej.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

70 år att ta sig tillbaka kanske....men inte tar det 70 år till mars...knappt 7 månader.
Varför kan man inte bara åka rakt fram i rymden?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Och du vet att den enda lösningen på att du är rädd för att muslimerna skall bli fler än dig är att du måste se till att yngla av dig ordentligt. Faktum är att du redan borde ha två barn för att kristendomen skall ha en chans.
Är det inte det det så kallade vita skräpet redan sysslar med, hand i hand med katolikerna?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Andrej wrote:You make me sad.
Du välkomnar väl det
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Fenix wrote:Om 100 år kommer sverige ha en muslimsk majoritet
Uschiamej
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mr_Tobbes_Friend wrote:Först undrar jag bara varför alla ränknar stenhårt med kina i framtiden... deras ekonomi kommer ju stenhårt kracha inom 50 år... Bara ett barn = 1/3 av befolkningen ska försörja 2/3 = no good!
Ungefär 40% av Sveriges befolkning har ett arbete.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply