Endast svenska i skolan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Är det rätt att förbjuda andra språk än svenska i klassrummet?

Ja
35
65%
Nej
19
35%
 
Total votes: 54

User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Endast svenska i skolan

Post by lither »

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14352564.asp

"Elever i Malmö ska inte få prata andra språk än svenska i skolan. Det tycker två fp-politiker i Malmö som tror att förslaget skulle kunna minska segregationen i samhället. 'I Sverige pratar vi svenska och det ska barnen lära sig från början', säger Ewa Bertz (fp) till SvD.se."

SvD har även en omröstning, med frågeställningen "Är det rätt att förbjuda andra språk än svenska i klassrummet?", där tre fjärdedelar i skrivande stund är för förslaget. Vad säger ni?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Får man diskutera frågan?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag förstår vad de vill åstadkomma men jag tror inte att det är riktigt rätt väg att vandra. Bättre att ge lärarna fler att organisera sina lektioner efter hur de känner att eleverna får ut mest av timmarna istället. Skolan är ju decentraliserad av en anledning.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Vad hände med FPs suffix?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Vad hände med FPs suffix?
När var det aktuellt sist?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Jag tycker det är skit bra, Dom är i sverige och då får dom lära sig snacka svenska och annvända den också
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Det är ju upp till var och en om dom vill prata svenska eller inte.
Men man blir ju förbannad när man får veta att folk som kommit hit när dom varit små måste gå på Svenska 2!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Håller med, snacka svenska... Om det inte är engelska eller tyska lektion eller något :P
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Berövas man på något sätt en frihet om man inte får tala något annat än svenska i klassrummet?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Frege wrote:Berövas man på något sätt en frihet om man inte får tala något annat än svenska i klassrummet?
Ja
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Marcus.Wallen wrote:
Frege wrote:Berövas man på något sätt en frihet om man inte får tala något annat än svenska i klassrummet?
Ja
En frihet som man är berättigad att inneha? Jag menar: om det inte hade funnits regler om säg rökförbud, hade du då haft samma frihet? Du kan ju fortfarande röka.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det är helt befängt att förbjuda andra språk i klassrummen än Svenska och det kommer inte leda till något gott (snarare en ökad segregering, förstärkt vi-mot-dom känsla), däremot att undervisningen sker på Svenska förutom i ämnen som behandlar andra språk är självklart.
Frege wrote:En frihet som man är berättigad att inneha? Jag menar: om det inte hade funnits regler om säg rökförbud, hade du då haft samma frihet? Du kan ju fortfarande röka.
Du menar att det skall bestämmas statligt och centralt om vilka språk som får talas på specifika platser? Det är knappast liberalt utan otroligt konservativt.

Poäng till nem för övrigt, då han tog upp ett visst suffix.
zajpner wrote:Jag tycker det är skit bra, Dom är i sverige och då får dom lära sig snacka svenska och annvända den också
Du får nog minuspoäng för att du förespråkar striktare utbildning i Svenska åt andra medan du knappt behärskar språket själv. Du kan få pluspoäng om det visar sig att du snackade ett annat språk på lektionerna och att det är därför din Svenska är undermålig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Andrej wrote:
Frege wrote:En frihet som man är berättigad att inneha? Jag menar: om det inte hade funnits regler om säg rökförbud, hade du då haft samma frihet? Du kan ju fortfarande röka.
Du menar att det skall bestämmas statligt och centralt om vilka språk som får talas på specifika platser? Det är knappast liberalt utan otroligt konservativt.
Jag formulerade mitt inlägg otroligt klantigt, för nu har jag tappat min tråd själv. Jag återkommer när jag vet vad jag talar om.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Frege wrote:Jag formulerade mitt inlägg otroligt klantigt, för nu har jag tappat min tråd själv. Jag återkommer när jag vet vad jag talar om.
Okej.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag gillar att det påminner så mycket om saker i skolsystemet som vi numera skäms över, som hur samerna och tornedalingarna behandlades. Ett steg framåt och två steg tillbaka.

Att folkpartiet har gått från ett liberalpart till ett facistparti är väl knappast någon nyhet dock. De lämnade sin liberalcred redan när de började vilja släppa lagstiftningen om buggning fri till statens fördel.
Last edited by Big_Bird on 2007-01-02 16:24:27, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Tycker att det ska vara förbjudet att parta andra språk än svenska eller det språk som undervisas på den lektionen, ska man itne få tala engelska på engelska så kan ju ingen få mer än G?
Själv skulle jag nog kunna ta illa upp om två elever sitter och säger saker som ingen annan förstår, tex "kolla de där jävla vitingarna, helt blåsta ju"

Nu menar jag inte att det bara är svarta som har möjligheten att göra så, tog bara det exemplet, mod. får gjärna ändra om någon tar anstöt av det påhittade citatet...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Sen kan man ju ibland undra om ens svenska elever idag pratar svenska på lektionerna...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:Vad hände med FPs suffix?
Det fick ge vika för prefixet.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jag tycker det är väldigt fel! man borde få prata fler språk än svenska.

hur skulle man göra på engelska lektionerna annars :S

o i MALMÖ! tänk så många där som pratar skånska,jag förstår engelska bättre än skånska nästan.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Frege wrote:
Marcus.Wallen wrote:
Frege wrote:Berövas man på något sätt en frihet om man inte får tala något annat än svenska i klassrummet?
Ja
En frihet som man är berättigad att inneha? Jag menar: om det inte hade funnits regler om säg rökförbud, hade du då haft samma frihet? Du kan ju fortfarande röka.
Säg att du inte får röka på en skola - då kan rökarna säga "varför", och skolan kan svara "det skadar oss alla", och rökaren får leva med det.
Däremot språket, hur skulle någon kunna skadas av det?
Säg att det finns två finnar i svensk klass, den ena är jättebra på matte och den andra dålig. Varför skulle inte då den som är bra på matte förklara, på finska, för den andra finnen?
Jag ser inget problem i det, däremot kanske det kan vara ok med förbud mot andra språk under svenska-, engelska- eller moderna språk-lektioner.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Marcus.Wallen wrote:Jag ser inget problem i det, däremot kanske det kan vara ok med förbud mot andra språk under svenska-, engelska- eller moderna språk-lektioner.
Även dessa situationer skulle man lätt kunna applicera ditt Finska argument på, om det gäller för matte så förstår jag inte varför den duktiga finnen inte skulle få förklara för sin värdelösa landsman vad ett ord betyder, på finska.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

*gnider händerna*

Förbered folket för min kommande fascistregim.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det går inte att förbjuda.
fisk wrote: Förbered folket för min kommande fascistregim.
Får jag vara med ;D ?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Pratar gör man för att kommunicera. I dagens svenska används massa konstiga ord från andra språk, det stör mig. Men såvidare alla förstår det, så är det OK. Men nu är det så att alla inte förstår det, just därför ett JA. Ja till att man ska kunna och få förbjuda det.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Andrej wrote:
Marcus.Wallen wrote:Jag ser inget problem i det, däremot kanske det kan vara ok med förbud mot andra språk under svenska-, engelska- eller moderna språk-lektioner.
Även dessa situationer skulle man lätt kunna applicera ditt Finska argument på, om det gäller för matte så förstår jag inte varför den duktiga finnen inte skulle få förklara för sin värdelösa landsman vad ett ord betyder, på finska.
Ja, jo, visst, men jag menade att man ska prata språket som lektionen handlar om (svenska-, engelska- eller moderna språk-lektioner och hemspråk), och liksom lära sig det.
Men självklart så kan man ju hjälpa varandra på valfritt språk!
Post Reply