Hårdvara - ja, musik - ja, datorer - nej... ;-)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Hårdvara - ja, musik - ja, datorer - nej... ;-)

Post by Illuwatar »

Har nu (nästan) avslutat höstens/vinterns storprojekt som tagit största delen av min moddnings-tid. Bilderna nedan får tala för sig:

Image
Image
Image

För hela historien med bygglogg hänvisar jag till Elektronikforumet:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=13092

Återstår lite dekoration på huvudet - måste skaffa lite passande konstnärsmaterial till detta.

Rent spelmässigt är detta en fullpoängare. Skallängden blev spot on, jag behövde inte ens intonera för att få det att stämma mellan öppen sträng och 12'te bandet. Stränghöjden över halsen är i stort sett perfekt, bandstavarna måste dock spelas in (de känns lite råa när man bänder/svajar). Ljudet akustiskt är starkare än en solid gura (se nedan) men saknar den riktiga tonen som en jassburk eller en country-gitarr har. Det är trots allt mer en lättad "planka" än en riktig akustisk. Inkopplat är det riktigt kul. Med GFS P90-mickar och en LesPaul-koppling ges bra justermöjligheter för ljudet. Sustainen är riktigt lång trots den låga massan hos kroppen. Setupen är mycket användbar - den låter bra både rent och med mycket dist.


Jag visar här även min första gura byggd under sommaren som var (2006) ifall någon har missat den:

Image
Image
Image

Tillhörande tråd:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=11964

Återstår att bygga klart förstärkaren som också är med i Strata-tråden.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

dom är riktigt snygga
fattas bara en ljud snutt/video där du drar ett solo :D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jävlar vad nice.

Som sagt, bara vi får höra hur dom låter så. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

SNYGGA! ;D
User avatar
Hampus.Hedin
Posts: 81
Joined: 2006-03-15 22:30:30

Post by Hampus.Hedin »

I bow my head to thou whom holds thy power of creation! :o

Väldigt snyggt.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

du har altså byggt dessa sjv?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Tycker som anteaeg och lord_vasagos .. skulle va kul om man fick höra en trudilutt :D
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Stiiig wrote:du har altså byggt dessa sjv?
Du kan kolla trådarna som jag länkade till.

Den första (Stratan) var visserligen en hel del färdigt på innan jag började (halsen är köpt via eBay och kroppen var grovt skuren från början, köpt från Irland, också via eBay). Trots detta var det en hel del att göra. Måttena var lite off, halsfickan för glappig och hela ytfinishen var grov (rent trä, ingen lack eller liknande). Så det var att rätta till och modifiera och sedan få till finishen. Plektrumskyddet är custom, skuret ur samma typ av material som u-Machine använder i chassit. Och så förstås all montering (minsta fel vid stall eller hals och gitarren blir svår att ställa in). Detta var lärobygget om man säger så.

Den röda är kroppen helt scratchbyggd - den började som tre bitar av ask. Halsen till denna var visserligen färdigköpt (eBay igen), men huvudet var omålat. Inget plektrumskydd denna gång, däremot halsvinkel, delvis ihålig kropp, lönntopp, kantlist och f-hål; det var en hel del nytt med andra ord. Detta bygge är en mix av stilar - Tele, LesPaul, lite PRS och G&L...

Får lira ihop något vid tillfälle för att dema ljudet lite, förvänta dock inga underverk. Jag är nog bättre på att bygga än att lira.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Illuwatar wrote:
Stiiig wrote:du har altså byggt dessa sjv?
Du kan kolla trådarna som jag länkade till.

Den första (Stratan) var visserligen en hel del färdigt på innan jag började (halsen är köpt via eBay och kroppen var grovt skuren från början, köpt från Irland, också via eBay). Trots detta var det en hel del att göra. Måttena var lite off, halsfickan för glappig och hela ytfinishen var grov (rent trä, ingen lack eller liknande). Så det var att rätta till och modifiera och sedan få till finishen. Plektrumskyddet är custom, skuret ur samma typ av material som u-Machine använder i chassit. Och så förstås all montering (minsta fel vid stall eller hals och gitarren blir svår att ställa in). Detta var lärobygget om man säger så.

Den röda är kroppen helt scratchbyggd - den började som tre bitar av ask. Halsen till denna var visserligen färdigköpt (eBay igen), men huvudet var omålat. Inget plektrumskydd denna gång, däremot halsvinkel, delvis ihålig kropp, lönntopp, kantlist och f-hål; det var en hel del nytt med andra ord. Detta bygge är en mix av stilar - Tele, LesPaul, lite PRS och G&L...

Får lira ihop något vid tillfälle för att dema ljudet lite, förvänta dock inga underverk. Jag är nog bättre på att bygga än att lira.
kollade igenom! Grymt gjort :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Sanslöst fina grejer du bygger.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply