Ingen bild till skärmen, kan inte använda datorn!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Ingen bild till skärmen, kan inte använda datorn!

Post by viiie »

Hej!

Jag skulle vara VÄLDIGT TACKSAM om något orkar läsa igenom det här och försöka hjälpa mig, för som det ser ut nu funkar inte datorn alls :( Problemet är att det inte är någon bild på skärmen.

--

Jag ska ta allt från början. För någon vecka sedan upptäckte jag att tempen på mitt "moderkort" dvs chipsetet låg över 100 grader och datorn, eller kanske snarare AbitEQ (har alltså ett ABIT-kort), började pipa och låta som en ambulans. Detta händer rätt ofta, och ofta visar monitorn fel temperatur.

Iallafall stängde jag av och startade om datorn och sen var det inte mer med det. Men häromdagen öppnade jag datorn för att dammsuga lite bara, eftersom det var ett tag sen sist. Då såg jag att fläkten till chipsetet hade lossnat helt. Den satt endast fast med nån dålig kombinerad kylpasta/klister och nu hade det gett sig.

In till Playzone och köpa kylpasta, sätta på originalfläkten som låg kvar här hemma och sedan starta upp. Allt funkade perfekt, inga problem med tempen eller nåt, tvärtom lite lägre än vanligt.

SÅ TILL PROBLEMET:
Men nu i morse, en natt senare, ville inte datorn starta. Eller, den startar utan bekymmer, hårddiskarna surrar, inga pip från moderkortet som skulle tyda på problem, fläktarna på processor, moderkort och grafikkort snurrar på.

MEN. Det är ingen bild på skärmen. "Jaha", tänkte jag, "nu har den gamla CRT-skärmen gett sig" och provade då att koppla in den till min bärbara dator istället. Då funkade bilden perfekt. Jag prövade att byta ut adaptern DVI/VGA då grafikkortet (Leadtek 7800 GT, köpt i Thailand) endast har digitala utgångar.

Men utan effekt. Jag prövade också att nollställa BIOS, samt byta till den andra kontakten på grafikkortet men inte heller det hjälpte. Kan det vara så att det är nåt fel med grafikkortet? En sak tyder på att något annat är galet är att jag inte hittar datorn på nätverket. Hade datorn startat normalt fast utan bild så hade jag väl ändå kunnat kommma åt den på nätverket utan att logga in?

--

Finns det något jag kan göra, eller har mitt grafikort gett upp? Det är bara ett år gammalt men som sagt köpt i Thailand så jag vet inte om jag får någon hjälp med det från Leadtek, även om jag faktiskt har papper med något slags garantibevis.

Kan det vara något annat det är fel på?

Jag har inget annat PCI-e grafikkort så jag har ingen möjlighet att pröva med det...

ALLA tips och idéer mottaget tacksamt!!

--

MVH Vilhelm

__________

(Hemmabygget:)
Athlon64 X2 3800+
2048MB DDR 400
2x250GB HD
GeForce 7800 GT

[EDIT] Alla delar i datorn är köpta på Komplett.se och är ca ett år gamla. Jag har inte haft några problem liknande det här tidigare.
Last edited by viiie on 2007-01-05 22:06:10, edited 1 time in total.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

-Du kan inte låna ett graffekort av en kompis eller prova ditt kort i kompisens dator?
-Har du sett till att graffekortet får tillräckligt med ström, extra strömkontakter anslutna etc?
-Vad har du för nätagg?
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Post by viiie »

-Jag ska höra runt och se om jag hittar nån nu när skolan börjar igen.

-Jag har prövat både nätaggregatets strömkontakt för PCI-e och prövat adaptern som medföljde grafikkortet.

-Nätagget är ett NorthQ 4001AT (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311011). 400W borde ju räcka - dessutom har det ju funkat (såvitt jag har märkt) felfritt hittills.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Ja nätagget borde räcka.
Doxx
Posts: 14
Joined: 2006-12-14 21:12:35

Post by Doxx »

Jag har exakt samma problem. Jag skickade in moderkortet och grafikkortet till Komplett genom RMA och det visade sig att båda var defekt. Så jag tror att ditt moderkort eller Grafikkort är sönder.
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Post by viiie »

Så det lättaste vore att låna ett grafikort av en polare (känner ingen som har PCI-e och är tillräckligt datorintresserad för att plocka isär datorn för att hjälpa mig dock)?

Om inte det hjälper skicka tillbaks moderkortet? Det är ju en del knep och knåp med det...

I ett annat forum (http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?Entrie ... 478#904600) pratar de en del om nätagget, men det är inget som kan ha gett sig? Eller?
homealone
Posts: 61
Joined: 2006-12-28 22:49:41

Post by homealone »

min kompis var här med sin burk förra helgen ...hade precis samma problem ...svart skärm ..inga pip eller något ..jag bytade internminnen så var den fixad ....men i det flesta fall så är det nog grafikkortet man bör kolla först .
Antec P180B,Zalman 460B APS,Asus P5W DH Deluxe,Intel Core 2 Duo E6600 2.40Ghz@3GHZ FSB 1333mhz,Corsair DDR2 2GB PC6400 XMS Extreme, Asus Radeon X1950Pro 256mb, Lite-On DVD Burner X 16
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Post by viiie »

Jag prövade att flytta på minnen men det hjälpte inte...

Men det kanske är nätagget? Kika gärna in här: http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=904478
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Du har inte märkt av att det luktar från nätagget eller så? Tror faktiskt mer på att det är moderkortet eller grafikkortet som det är fel på. är det nätagget brukar man få en vink om att det är det. Tex att datorn rebootar och är instabil eller att det låter konstigt om det ev att det luktar bränt. Kolla så fläkten till nätagget snurrar och att det går igång som det ska. Hade problem med mitt moderkort och chansade att det var det då jag testat mitt graffekort i annan dator och det är större sannolikhet att moderkortet gett upp än processorn. Fick då ett nytt moderkort.

Är grejerna mindre än ett år har du väl garanti kvar och då är det bara skicka in allt ihop.
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Post by viiie »

Nej ingen lukt eller liknande... Det jag i så fall har märkt är väl möjligtvis att mitt "neonrör" (kall katod heter det väl egentligen, vad nu det är...) ser lite skadat ut, jag vet inte hur jag ska förklara men det är lite svart och så inuti... Även om det funkar, fortfarande. Men ingen lukt som sagt.

Alla fläktar snurrar, hade inga problem med reboot bara att den inte startar alls nu helt plötsligt. Eller, ingen bild, rättare sagt.

Jo garantin borde vara kvar lite till... Men jag vill ju veta vad som är fel, det är ju rätt mycket jobb med att packa och plocka och allt om man ska skicka in allt. Vill veta vad som är sönder först. Så det jag ska göra nu är att pröva graffekortet i nån kompis dator, och ev pröva ett nytt nätagg i min dator. Letar just nu efter någon som kan hjälpa mig med det...
Doxx
Posts: 14
Joined: 2006-12-14 21:12:35

Post by Doxx »

Hade samma problem men idag fick jag nytt moderkort och grafikkort och då löstes problemet! :) Jag tror det är ditt moderkort som är sönder.
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Post by viiie »

Okej... jobbigt det, tror knappt det finns några moderkort med socket 939 kvar på marknaden (okej, några finns det väl), alla verkar ju ha gått över till AM2... Kanske ska köpa ny processor med när man ändå är i gång... Men först måste jag kolla vad som verkligen är felet. Har tyvärr inte så många datanördar till kompisar...
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Nää, förstår att det är jobbigt att skicka allt, hade nog inte jag heller gjort. Annars kan du felsöka hos någon lokal databutik men då är det möjligt att det blir dyrt så det bästa är väl om du kan hitta nån. Annars kanske någon hjälpsam person här på forumet kan hjälpa till. Lite långt bara från mig (Norrköping) annars hade jag erbjudit mig.
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Post by viiie »

Jo, det är ju en bit... Tack iallafall får jag säga :) Jag hittar nog någon här i närheten snart, ska fråga runt lite med kompisars kompisar osv.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Återkom gärna med var felet låg.
Bigbear
Posts: 1
Joined: 2007-01-14 13:21:05
Location: Norrköping

Jag har ungefär samma fel...

Post by Bigbear »

Bygger en snikdator från komplett se åt en kompis:

ECS NForce4-A939,
AMD 64 3800+ 2,4ghz,
Corsair Value Select 1024mb RAM,
GeForce 7300GS 256mb,
SATA Hd 250GB

Allting funkade till en början, efter en halvtimme ca. laggade hela skiten och släckte ner burken....sen ville den bara inte starta. Den släckte antingen omedelbart eller efter Bios-uppstarten.

Har felsökt, kortestat osv. Skickade moderkortet till komplett den 21/12 och fick ett nytt. Började om igen och lyckades starta och börja installera xp. Körde en oövervakad installation och när jag kom tillbaka hade datorn släckt skärmen men allt annat snurrade på. Försökte starta om men får nu ingen bild/video??? Men allt annat snurrar som det ska

Och där är jag nu.......
Nån som vet vad som händer?
viiie
Posts: 14
Joined: 2007-01-05 20:12:27
Location: Kalmar

Problemet löst.

Post by viiie »

Jag skickade in moderkortet och komplett gav mig ett nytt. Tack alla som har hjälpt!
Post Reply