vattenkylning av nätdel (Projekt påbörjat)

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

vattenkylning av nätdel (Projekt påbörjat)

Post by RCC »

Är just nu i färd med o löda bort likriktarna o kylflänsarna ur ett 520W nätagg.

Om man börjar med den ena kylflänsen så sitter det 3 st diodbryggor på den var av två har sådana dära små brickor för o skilja bort dom elektriskt från kylflänsen men inte den 3:e. flänsen är inte vidarekopplad på något elektriskt sätt på själva kortet så där antar jag att det är en kostnads efektivisering. men på fläns nr 2 så ser det nästan likadant ut förutom att den flänsen faktiskt kan spåras tillbaka till en av de stora spolarna.

Min tanke hadde varit o skilja det hela från själva vattenblocket med sådanna dära värmeldeande brickor som ej leder ström för min o de övriga komponenters säkerhet.

Någon som har ett bra förslag eller en kvalificerad gissning på om jag har ett stort problem ?

Edit
Har nu fått bort flänsarna och kan inte se att den 3:e komponenten som oroade mig att den skulle kunna ha någon elektrisk förbindning med flänsen då den ser ut o vara helt i plast (Eller vad det nu kan vara för material) Krettsen i fråga heter 5H0165R. kan inte hitta den på elfa eller på chipdirectory.com.

Så allt verkar vara lungt men frågan är varför flänsen var ansluten till trafon
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vatten + el = x.x
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Ännu en kommentar av Moonsky som både är korkad och inte tillför tråden något.

Tror du han ska skölja vatten genom nätagget eller?

LÄS INLÄGGET. För i helvete Moonsky.

Jag tror det är en dum ide att vattenkyla ett nätagg dock, eftersom nästan alla komponenter, vare sig de har flänsar eller inte, blir kylda av luftflödet som inte kommer existera när du kör vatten.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

ulflaban wrote:Ännu en kommentar av Moonsky som både är korkad och inte tillför tråden något.
Jag tyckte det var ganska kul jag. xD
ulflaban wrote:Jag tror det är en dum ide att vattenkyla ett nätagg dock, eftersom nästan alla komponenter, vare sig de har flänsar eller inte, blir kylda av luftflödet som inte kommer existera när du kör vatten.
Kör man med tillräckligt låg temperatur på vattnet så kommer det kanske räcka för att få ner generella temperaturen där i närheten. Det är iaf vad jag tror.

EDIT: Fast det kanske måste vara en tempertur under noll grader och då kanske inte vatten är optimalt längre. Ta sån där termometersaft och kyl med. =D O_o
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

ulflaban wrote: Jag tror det är en dum ide att vattenkyla ett nätagg dock, eftersom nästan alla komponenter, vare sig de har flänsar eller inte, blir kylda av luftflödet som inte kommer existera när du kör vatten.

Det är nog inte så många andra komponenter som blir varma, utöver de som sitter monterade på kylfläns. Möjligtvis kondensatorerna som mår lite sämre och åldras snabbare då så att man vill ha en fläkt på lågvarv där ändå. Å andra sidan blir det skapligt varmt med stora kylflänsar som avger värme precis bredvid, så det kanske jämnar ut sig?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Antar att det är för att få ner ljudnivån som det är intressant med andra kylningsmöjligheter då bättre kylning inte kommer ge en prestandaökning (eller, tänker du vrida mer W ur ditt stackars agg?)
Vattenblock i nätagget verkar bara vara ett sätt att äventyra en 64bitare eller dess utrustning som Glargh fint påpekar...du måste vara helt säker på att du inte leder strömmen vidare till kylblocken, visst din anläggning kommer vara safe till en början men nångång med tiden så kommer kylvätskan bli konduktiv. Har du tur så steker du bara din rigg, lite mer otur din katt eller dig.
Om jag skulle exprimentera med ett agg, så skulle jag dränka det i olja och kyla oljan passivt med stora flänsar...men det för ju med sig sina problem i sin tur.

Nix, leka med nätagget är att stoppa vassa pinnar ner i hål med arga ormar i.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad jag skulle gjort om jag var osäker på hur kylflänsarna är anslutna elektriskt:

Gör en platta med samma elektriska anslutningar som flänsen har (kopplad till trafo och använd samma förekomst av isolerbrickor eller inte) och skruva fast brickan på flänsen med isolerande plugg och en stor glimmerskiva.

Alternativt kan du sätta dig och spåra det där trafobenet och ta reda på om det kanske är jord.

Vad det gäller komponenten "helt i plast" är det en isolerad kapsel och den har mycket riktigt samma egenskaper som en kapsel med isolerbricka och isolerplugg, dvs ingen elektrisk kontakt med flänsen.

Värmen kan bli ett problem i vissa komponenter om nätagget monteras helt slutet, t.ex. sitter inte alltid alla likriktare på primär och sekundärsidan på flänsar men kan ändå bli rätt varma, även eventuella switchkontrollers kan bli varma. Har du dragit ut alla flänsar ur agget kan du dock klara dig med att kyla med en pytteliten fläkt.

Slutligen får du inte glömma att nätaggsfläkten även kyler luften i chassit, har du inga fläktar har du en överhängande risk att förstöra framför allt hårddiskarna i datorn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Det kommer finnas viss luftcirkulation i chassiet som kommar leda bort värme i från diverse komponenter. Dvs de som inte är eller går att vattenkyla ( HD VGA CPU Nätdel kommer vara vattenkylt)

Chassiet i sig är minimalt så det kommer finnas en liten fläkt som leder bort oönskad värme.

Skall ta o forska i om det kan vara jord på det benet. känns mest troligt då jag inte kunde se att det tog vägen någon stans.

Bilder på det hela kommer. och eventuelt en glad eller gråtande gubbe beroende på hur det hela går :-)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Låter ändå som ett intressant projekt tycker jag.
Rapportera mera sen! ;D

editerad av mod.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Hampus.Hedin
Posts: 81
Joined: 2006-03-15 22:30:30

Post by Hampus.Hedin »

Hoppas det går vägen för dig och att inga fina nätagg går till spillo :). Men man fär ju räkna med lite förlustar i moddningens värld ;).

Ska bli kul med bilder :o
Chumpy: ECS KN1 SLI Extreme, AMD 64 3000+ 1800MHz @ 2615MHz, 2x1024 Twinmos 400MHz, XFX 7600GT XXX, SB Live! 5.1, Apevia Chameleon 580 Watt, XP Pro.
deviator
Posts: 59
Joined: 2004-12-09 2:39:43

Post by deviator »

sen skall man ju inte glömma att varm luft rör sig uppåt. så ett visst själv drag kan det ju bli :) men jag skulle inte lita på det.... Man kan ju ha kvar fläkten i nättaget och köra den mycket långsamt bara för att få en liten cirkulation på luften i det.
AMD64 3000+ Winchester | A8N-SLI Deluxe | 1024MiB Corsair RAM | Leadtek PX6600 GT
Post Reply