Problem med Internetbutik, hur göra?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Dani
Posts: 253
Joined: 2004-02-19 15:36:36

Problem med Internetbutik, hur göra?

Post by Dani »

Beställde för mer än 1 vecka sedan varor på minnie.se. Det började med att det tog 3 dagar för dom att bekräfta att betalningen kommit in. Jag påpekade detta. Efter det har det inte hänt så mycket, i fredags packades paketet. Nu har det gått 4 dagar och de packar fortfarande paketet :-/
Nu har jag kontaktat butiken igen och frågat vad som händer.

Det dumma är att jag betalade i förskott. Har beställt där förut utan problem.

De verkar inte svara på mail och inte på telefon.

Det jag undrar är om jag kan få tillbaka pengarna och vilka rättigheter har jag. Ska jag polisanmäla butiken eller kontakta KO?

/Dani
User avatar
blizard
Posts: 267
Joined: 2005-03-03 2:30:51

Re: Problem med Internetbutik, hur göra?

Post by blizard »

Dani wrote:Beställde för mer än 1 vecka sedan varor på minnie.se. Det började med att det tog 3 dagar för dom att bekräfta att betalningen kommit in. Jag påpekade detta. Efter det har det inte hänt så mycket, i fredags packades paketet. Nu har det gått 4 dagar och de packar fortfarande paketet :-/
Nu har jag kontaktat butiken igen och frågat vad som händer.

Det dumma är att jag betalade i förskott. Har beställt där förut utan problem.

De verkar inte svara på mail och inte på telefon.

Det jag undrar är om jag kan få tillbaka pengarna och vilka rättigheter har jag. Ska jag polisanmäla butiken eller kontakta KO?

/Dani
Kan ikke hjelpe deg noe særlig, bortsett fra å be deg å dokumentere alt skriftlig dvs send brev/epost i stedet for ringe dem. Dette for å kunne vise til at du faktisk har tatt kontakt og hva som er blitt avtalet i ettertid.

Behold kopier på alle kontakter med firmaet. Det er ikke din oppgave å se til at de tar i mot eller besvarer brev/epost, så forvente deg ikke at de svarer, se bare til å ha dokumentert all korrespondanse med firmaet.

Kontakte ditt lokale forbruksombud i kommunen for å få rådgivning i dette og snakke også med politiet for å vite hva de sier om saken. Det er mulig at det bør gå lengre tid før du kan begynne betrakte dem som bedragere (dvs gjøre anmeldelse), men det er bedre å vite hva som gjelder før det er gått for lang tid.

Du kan lese mer om hva du kan gjøre på ARN.
Athlon64 X2 4200+, AT8 32X, Club3D X1950XT, Powercolor Theater 550Pro (TV-tuner), Corsair VS 2x1024 MB, Tagan 530 W, Antec SLK3000B, 2x Samsung SATAII 250GB, Logitech Z-5400 (DD, DTS og PCM dekoder: 5.1 system)
Post Reply