Överklockningsdatabas

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
XaaR
Posts: 28
Joined: 2007-01-11 20:12:53
Location: Kisa
Contact:

Post by XaaR »

lord_vasagos wrote:jag tycker det är jävligt dåligt att det är så lite folk som skriver in sig på den där sidan
när nån tar sig tid att göra en databas på hur processorer klockar vilket borde intresera allt från nybörjare och hardcore klockaren

ett ställe där man kan gämföra procesorer och steppings mm och se lite hur olika modeller klockar vid olika volt eller vad man nu vill kolla
jag tror många saknar en sån sida

så rätta till era finniga arslen i stolen och släng in lite mer resultat nu :)
Jo...

Jag hade ju massor av resultat inskickade men sen så byggde jag om systemet och lade till editeringsfunktion. Vilket innebar att det fanns något över 30 resultat utan lösenord som vem som helst skule kunna ändra, och det går ju inte för sig.
Men det var inte många som skickade in sina resultat igen.

iofs så hade jag jävligt mycket trafik från min tråd på sweclockers innan. Sen så försvann den och nu ligger den på sida 10+. Om någon bara kunde bumpa eller skriva något vettigt däri så kanske jag skulle få fler som skrev in sig igen. Det var min största besökskälla iaf.

EDIT: någon som vet vart jag kan lägga upp sidan för att få bra reklam?
blossa wrote:EDIT: Jag vet inte men, när klickar på valideringslänken på din sida så förväntar jag mej att det ska ploppa upp i ett annat fönster. Vad tror du om det?
Det är inte så svårt att fixa, ska göra det sen!
reggaelover wrote:EDIT: kan man inte göra så man inte kan ändra varandras värden?
Nej. då är risken att någon bara kan gå in och sabba alla resultat hursomhels ;)
Last edited by XaaR on 2007-01-25 20:01:16, edited 2 times in total.
Skicka in din överklockning till Överklockningsdatabasen nu!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

blossa wrote:EDIT: Jag vet inte men, när klickar på valideringslänken på din sida så förväntar jag mej att det ska ploppa upp i ett annat fönster. Vad tror du om det?
Det tycker iaf jag är jobbigt, varför inte bara låta anvädaren själv välja om man vill öppna länken i ett nytt fönster eller inte (tom i IE7 har de väl fixat så att man kan klicka med scrollhjulet för att få upp läken i ny tabb).

Ska väl skriva in mig jag med, sen efter jag klockat lite ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
XaaR
Posts: 28
Joined: 2007-01-11 20:12:53
Location: Kisa
Contact:

Post by XaaR »

Håller nu på med en andra (sista) uppgradering av systemet.

Det kommer troligtvis att resultera i att alla resultat kommer försvinna (igen :( ).

Ändringen kommer att bestå i att jag ska göra så att man registrerar sig på forumet och använder det användranamnet och lösenordet på resten av sidan.

Det kan se lite konstigt ut och jag ber om ursäk för alla som kommer behöva skicka in sina resultat igen men jag gör detta för att få en bättre hemsida. bland annat så kan du inte skicka in i någon annans namn efter detta m.m.

UPDATE:
Nu är uppgraderingen klar och jag slapp att ta bort allt men dom som vill att deras nickname skall synas får registrera sig.
Skicka in din överklockning till Överklockningsdatabasen nu!
XaaR
Posts: 28
Joined: 2007-01-11 20:12:53
Location: Kisa
Contact:

Post by XaaR »

lord_vasagos wrote:jag tycker det är jävligt dåligt att det är så lite folk som skriver in sig på den där sidan
när nån tar sig tid att göra en databas på hur processorer klockar vilket borde intresera allt från nybörjare och hardcore klockaren

ett ställe där man kan gämföra procesorer och steppings mm och se lite hur olika modeller klockar vid olika volt eller vad man nu vill kolla
jag tror många saknar en sån sida

så rätta till era finniga arslen i stolen och släng in lite mer resultat nu :)
Jag tror att den dystra sanningen är att det gå åt helvete för sidan...
har några besök om dan, en jävla massa användare som registrerar sig. Har många gånger hittat buggar så att man inte kan skicka in sina resultat. Men inte fan förstår dom att dom ska kontakta mig om det inte funkar. Jag har inte den minsta chans att rätta till fel som jag inte vet om!

Men lite reklam för sidan någonstans skulle ju inte vara fel. Jag har hittat en bannerbytes tjänst som verkar funka iaf. Men den verkar ju inte göra saker bättre...
Skicka in din överklockning till Överklockningsdatabasen nu!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Ett annat problem är ju att det inte är den enda databasen. overclockers.com har ju sin. Det brukar ju dessutom finnas trådar för att visa specifik överklockning av olika komponenter.
För att din databas ska bli något krävs det något nytt, kanske att man kan se olika minnestyper eller olika moderkort och inte bara processorer. För överklockning handlar om så mycket mer än processorer, det är inte 1997 längre.
Har du funderat på att låta användarna kunna läsa av information om de olika standardprocessorerna inlagda i systemet, det skulle motivera användare att lägga in fler processorer vilket i sin tur gör att fler orkar lägga in sina resultat.

Möjlighet att se max fsb på ett moderkort skulle vara bra, eller vilket minne som klockar bäst eller klarar lägst latencies.
Det saknas dessutom den mer eller mindre obligatoriska stepping när man tittar på detaljerad information för att veta vilken processor som klockar bäst. Skiljer ju trots allt mycket mellan olika steppingar.

En annan sak som skulle vara bra var om man direkt kunde se hur en användare kyler (stock, luft, vatten, TEC, SS, Cascade, DI, LN2).
Något annat som skulle vara intressant är procentuell överklockning, varför inte ha en procentsats när man listar processorer, man kan ju lista efter procentuell överklockning men inte se procentsaten.
Har du förresten tänkt igenom i vilken ordning du skriver ut sakerna, varför står vem som står för resultatet före själva resultatet? Vad är mest lättläst och intressant egentligen?

Listan med processorer sorterar inte i bokstavsordning. Kommer definitivt bli ett problem om du får lite trafik.
Dessutom ser man inte hur mycket cache en kärna har, det är väl nästan mer intressant som information i listan än vad kärnan faktiskt heter?

Om man nu fyller i standardfsb och standard-vcore när man lägger till en processor, varför måste man då fylla i det igen när man ska skicka in resultat för den processorn?


När du lägger till ett processor-resultat ser man "*Minne:" i listan, syftar det på minnesmodell, minnesmängd?

En sak jag ser direkt är att du inte har med "registrera" på alla inloggningsställen, det är både lättlöst och gör det lättare för användare att registrera sig.

Det är kanske också dags att gå igenom hur seriös sidan egentligen är, stavning, ordval, reklam och design på sidan är viktigare än vad många tror.
Fuska.se-bannern inte särskilt kopplat till ämnet, lika lite som länkarna som står under "reklam" och varför står inte fuska som reklam om den andra reklamen gör?
Vad menas förresten med att det är den enda "riktiga" databasen, finns det några belägg för detta?
Sidan skulle må gott av att få utloggningsknappen omgjord till en länk och hela informationen uppflyttad till samma rad som "hem, processorer..."

Kan vara dags att gå igenom stavning också, det finns inga ursäkter för dålig stavning om man har som mål att andra människor sla lägga sin tid på sidan. Stavar du dåligt stavningskolla i word.
Forumtiteln "Överklocknigsdatabasen: Forum" och bekräftelsemailet kommer felstavat.
Standard Frekvens: -> Standardfrekvens
Standars volt: -> Standardspänning
Ord som ovaliderad är lite trista och svengelska. obekräftad är mycket bättre.
Om nu processorer ska valideras får inte felstavningar som "vinice" släppas igenom. Ser även att du stavat annorlunda i ditt exempel "Vincie".
Du har även "Hjälp mig gärna att sprida ut kännedommen!" -> kännedomen.
överklockning i % -> Procentuell överklockning
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
XaaR
Posts: 28
Joined: 2007-01-11 20:12:53
Location: Kisa
Contact:

Post by XaaR »

snigel wrote:Ett annat problem är ju att det inte är den enda databasen. overclockers.com har ju sin. Det brukar ju dessutom finnas trådar för att visa specifik överklockning av olika komponenter.
För att din databas ska bli något krävs det något nytt, kanske att man kan se olika minnestyper eller olika moderkort och inte bara processorer. För överklockning handlar om så mycket mer än processorer, det är inte 1997 längre.
Har du funderat på att låta användarna kunna läsa av information om de olika standardprocessorerna inlagda i systemet, det skulle motivera användare att lägga in fler processorer vilket i sin tur gör att fler orkar lägga in sina resultat.

Möjlighet att se max fsb på ett moderkort skulle vara bra, eller vilket minne som klockar bäst eller klarar lägst latencies.
Det saknas dessutom den mer eller mindre obligatoriska stepping när man tittar på detaljerad information för att veta vilken processor som klockar bäst. Skiljer ju trots allt mycket mellan olika steppingar.

En annan sak som skulle vara bra var om man direkt kunde se hur en användare kyler (stock, luft, vatten, TEC, SS, Cascade, DI, LN2).
Något annat som skulle vara intressant är procentuell överklockning, varför inte ha en procentsats när man listar processorer, man kan ju lista efter procentuell överklockning men inte se procentsaten.
Har du förresten tänkt igenom i vilken ordning du skriver ut sakerna, varför står vem som står för resultatet före själva resultatet? Vad är mest lättläst och intressant egentligen?

Listan med processorer sorterar inte i bokstavsordning. Kommer definitivt bli ett problem om du får lite trafik.
Dessutom ser man inte hur mycket cache en kärna har, det är väl nästan mer intressant som information i listan än vad kärnan faktiskt heter?

Om man nu fyller i standardfsb och standard-vcore när man lägger till en processor, varför måste man då fylla i det igen när man ska skicka in resultat för den processorn?


När du lägger till ett processor-resultat ser man "*Minne:" i listan, syftar det på minnesmodell, minnesmängd?

En sak jag ser direkt är att du inte har med "registrera" på alla inloggningsställen, det är både lättlöst och gör det lättare för användare att registrera sig.

Det är kanske också dags att gå igenom hur seriös sidan egentligen är, stavning, ordval, reklam och design på sidan är viktigare än vad många tror.
Fuska.se-bannern inte särskilt kopplat till ämnet, lika lite som länkarna som står under "reklam" och varför står inte fuska som reklam om den andra reklamen gör?
Vad menas förresten med att det är den enda "riktiga" databasen, finns det några belägg för detta?
Sidan skulle må gott av att få utloggningsknappen omgjord till en länk och hela informationen uppflyttad till samma rad som "hem, processorer..."

Kan vara dags att gå igenom stavning också, det finns inga ursäkter för dålig stavning om man har som mål att andra människor sla lägga sin tid på sidan. Stavar du dåligt stavningskolla i word.
Forumtiteln "Överklocknigsdatabasen: Forum" och bekräftelsemailet kommer felstavat.
Standard Frekvens: -> Standardfrekvens
Standars volt: -> Standardspänning
Ord som ovaliderad är lite trista och svengelska. obekräftad är mycket bättre.
Om nu processorer ska valideras får inte felstavningar som "vinice" släppas igenom. Ser även att du stavat annorlunda i ditt exempel "Vincie".
Du har även "Hjälp mig gärna att sprida ut kännedommen!" -> kännedomen.
överklockning i % -> Procentuell överklockning
edit: Imorgon ska jjag visst till linköping så det blir nog inte jättemycket tid över.
Last edited by XaaR on 2007-04-02 22:48:53, edited 1 time in total.
Skicka in din överklockning till Överklockningsdatabasen nu!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Skrev lite fel där uppe, man fyller ju inte i standardfsb etc för en processor två gånger. Men allt som kan fyllas i under processor borde ligga där.

Cache-storlek, standardfsb, multiplier till exempel.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

La upp mitt resultat där med, både på graffe och CPU, kanske inte några rekord direkt.. men det är alltid något. Ju fler som lägger upp desto bättre.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Lade upp "överklockningen" där jag blåste CPU-z totalt
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

486-moddare wrote:Lade upp "överklockningen" där jag blåste CPU-z totalt
zomg! ;)

Jag lade in både CPU och grafikkort, igen...
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

486-moddare wrote:Lade upp "överklockningen" där jag blåste CPU-z totalt
Haha, fint :)
CPU-Z kan få det lite fel ibland..
Som när CPU-Z rapporterade 0.75V vid 2.8Ghz en gång...

Vettefan om den egentligen bör vara i databasen, men lite skoj är det :P
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

rokk wrote:
486-moddare wrote:Lade upp "överklockningen" där jag blåste CPU-z totalt
Haha, fint :)
CPU-Z kan få det lite fel ibland..
Som när CPU-Z rapporterade 0.75V vid 2.8Ghz en gång...

Vettefan om den egentligen bör vara i databasen, men lite skoj är det :P
Den kunde inte rapportera rätt, körde det i qemu på min 3000+ i linux =D
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

486-moddare wrote:
rokk wrote:
486-moddare wrote:Lade upp "överklockningen" där jag blåste CPU-z totalt
Haha, fint :)
CPU-Z kan få det lite fel ibland..
Som när CPU-Z rapporterade 0.75V vid 2.8Ghz en gång...

Vettefan om den egentligen bör vara i databasen, men lite skoj är det :P
Den kunde inte rapportera rätt, körde det i qemu på min 3000+ i linux =D
Evilt, min cpu-z får för sig mysko saker med spänningen på egen hand ibland iaf. ;)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply