Trasig processor?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Patrikjo
Posts: 19
Joined: 2005-07-19 21:14:25

Trasig processor?

Post by Patrikjo »

Jag köpte en begagnad PIII 1GHz processor för att uppgradera min stenåldersdator (Celeron 667Mzh). Datorn startar ok, men när jag kör vissa program, exvis mp3-kodning så dör dator och startas om. Är processorn defekt eller kan det bero på nåt annat??
XaaR
Posts: 28
Joined: 2007-01-11 20:12:53
Location: Kisa
Contact:

Post by XaaR »

Har du kollat så att fläkten sitter rätt/kollat värmen när den startar om?
Skicka in din överklockning till Överklockningsdatabasen nu!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om det bara är vid tunga applikationer och efter en liten stund den startar om kan du vara ganska säker på att det handlar om värme, kontrollera hur du installerat kylfläns och att du rengjort den ordentligt samt haft på kylpasta på rätt sätt.

P3 har en mycket liten kärna och det är därför ganska lätt att råka montera flänsen lite på sniskan så den får dålig kontakt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Patrikjo
Posts: 19
Joined: 2005-07-19 21:14:25

Post by Patrikjo »

Provade att lossa kylflänsen och återmontera den samt körde mp3-kodning, verkar fungera ok nu. Undrar om kylpasta ska appliceras på hela processorn eller bara på rektangeln i mitten?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Rektangeln i mitten ska du ha kylpasta på, det är det som är kärnan.

Om du t.ex. smetar silverpasta på hela kortet kan det orsaka roliga kortslutningar bland motstånden som sitter där.
Patrikjo
Posts: 19
Joined: 2005-07-19 21:14:25

Post by Patrikjo »

Ok, tack för hälpen.
Post Reply