hjälp med matte
hjälp med matte
har ett problem med ett tal jag inte kan lösa
För en linjär funktion f(x) gäller att f(-2)=6 och f(4)=3.
Lös ekvationen f(x)=0
ngn som kan hjälpa?
För en linjär funktion f(x) gäller att f(-2)=6 och f(4)=3.
Lös ekvationen f(x)=0
ngn som kan hjälpa?
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
"Gissa på svaret" är i regel(inte alltid! men för matte upp till gymnasienivå) en dålig idé. Förklara istället hur du gick tillväga, annars är det omöjligt att hjälpa till.linalotta wrote:Skulle du kunna avslöja svaret?, Vi sitter här och funderar lite på det.
Vi gissar på att svaret är: x=10, men vet inte om det är rätt dock.
"Spoiler" följer, markera texten för att läsa. Försök själv först och kolla ifall det blir samma svar.
Vi vet att det handlar om en "linjär funktion", dvs ett förstagradspolynom. De är på formen: f(x) = ax + b. Vi vet att
[1] f(-2) = -2a + b = 6
och
[2] f(4) = 4a +b = 3
om vi tar [1] - [2] får vi:
-2a +b - (4a -b) = 6 - 3
-2a +b -4a -b = 3
6a = -3
a = -0,5
Med a känt stoppar vi in det i ekv [1] igen:
f(-2) = -2*(-0,5) +b = 6
1 +b = 6
b = 5
Båda konstanterna är nu kända, funktionen vi har är alltså:
f(x) = -0,5*x + 5
Söker nu f(x) = 0
f(x) = -0,5*x + 5 = 0
0,5x = 5
x = 10
Löst, nu med rätt svar utan slarvfel
Last edited by übermensch on 2007-01-25 23:15:41, edited 1 time in total.
In cars several processors are connected by a bus
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Själv tycker jag att det är viktigare hur man tar sig dit, på rätt sätt d.v.s. Sedan om man missat en siffra eller två, det är ju skitsamma. Har märkt att just det varierar stort bland lärarna, hur de ser på saken.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
vil bara kommentera på att ubermench använder sig av ett hopp som är felskrivet. även om hela ekvationen blir rätt till slut..
du gör fel när du sätter ihop ekvation 1-2.
säg att:
eqn1 = a+b
och
eqn2 = a+2b
då får du inte skriva eqn1-eqn2 som a+b-(a-2b)
utan låt det vara a+b-(a+2b), för om du sätter parantesen där så kommer minus tecknet framför omvanlda "plus" och minus tecknet där inne..
-+ = -
-- = +
d.v.s om man utförde ekvationen [ a+b-(a-2b) ] som man ska så blir det:
a+b-a+2b och inte a+b+a-2b i det liknande fallet som du skrev innan..
jag vet att detta säkert var ett "typo" men men ifall det fanns någon som bara tog det för ren fakta och kanske använder sig av det senare.. =)
ps: sorry för att jag gjorde ett sånt långt utlägg för en sån skitsak, men det är ett mkt vanligt fel som många gör. oftast vid längre algebra o.s.v..
och jag hade rätt tråkigt så bara kände för det =)
du gör fel när du sätter ihop ekvation 1-2.
säg att:
eqn1 = a+b
och
eqn2 = a+2b
då får du inte skriva eqn1-eqn2 som a+b-(a-2b)
utan låt det vara a+b-(a+2b), för om du sätter parantesen där så kommer minus tecknet framför omvanlda "plus" och minus tecknet där inne..
-+ = -
-- = +
d.v.s om man utförde ekvationen [ a+b-(a-2b) ] som man ska så blir det:
a+b-a+2b och inte a+b+a-2b i det liknande fallet som du skrev innan..
jag vet att detta säkert var ett "typo" men men ifall det fanns någon som bara tog det för ren fakta och kanske använder sig av det senare.. =)
ps: sorry för att jag gjorde ett sånt långt utlägg för en sån skitsak, men det är ett mkt vanligt fel som många gör. oftast vid längre algebra o.s.v..
och jag hade rätt tråkigt så bara kände för det =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Jag skrev fel men räknade det rätt iaf
Stod och vägde mellan att skriva
a+b - a-2b och a+b - (a+2b)
Och, ja, det gick ju som det gick. Ska aldrig räkna så sent på kvällen igen, det var ju riktigt pinsamt. Det känns lite när man är van vid att lösa partdiffar att klanta sig på elementär algebra
Stod och vägde mellan att skriva
a+b - a-2b och a+b - (a+2b)
Och, ja, det gick ju som det gick. Ska aldrig räkna så sent på kvällen igen, det var ju riktigt pinsamt. Det känns lite när man är van vid att lösa partdiffar att klanta sig på elementär algebra
In cars several processors are connected by a bus
Om ett problem har en lösning så är det inte ett problem, om problemet inte har en lösning då är det ett problem och därför ska man skita i det. Vill säga att utan metoden så hade du aldrig fått lösningen så stirra dig inte blind i den utan lär dig metoden
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Så är det nog, jag har läst halva matte A nu och vi har inte ens varit i närheten av det där. Och på min bok står det rentav "för samhällsvetare och esteter", vilket efter att ha gått i matteklass känns oerhört vanhedrande, men med tanke på hur dumma i huvudet nästan alla på sam är kanske är motiverat.
Life's a joke, yuk it up.