elektro-, data-teknik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

elektro-, data-teknik

Post by fireas »

Hej!

Jag söker in till universitet till hösten och undrar om någon här har någon/ra erfarenheter av civilingenjörsutbildningarna. Har läst lite om de o tänker på Elektroteknik, inriktning : datorsystem, digital mikroelektronik eller analog konstruktion.

Jag e intresserad av hårdvara, bygga system( såsom i mobiler, förstärkare o datorer) och också programvara..

Tacksam om nån vet någonting.. har frågat studievägledare på universitet o de har svårt att berätta...
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag läser till civilingenjör i Elektroteknik vid LTH, och det låter det som om du också borde göra.

Det du borde inrikta dig på för att bygga datorsystem och mobiltelefoner är kurser i inbyggda system och en del analog konstruktion. Det finns säkert på både LTH, Chalmers och KTH. Om vilken som är bäst tvistas det, men man kan välja lite efter vilken industri man är mest intresserad av eftersom varje högskola är knuten till de regionala företagen.

KTH - Klassisk Industri, Kraft och Elproduktion
Chalmers - Bilindustri
LTH - Mobiltelefoner

Det ska dock sägas att det är nyansskillnader, och inte några större olikheter mellan lärosätena. Det viktiga är att du läser Elektroteknik och inte låter dig luras till en ny utbildning med flashigt namn och dålig kvalité.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Läser elektroteknik på KTH och måste säga att det är en vettig utbildning. Tyvärr är det ganska låga intagningspoäng, iaf här i sthlm, vilket leder till ganska mycket avhopp och en del oseriösa sökande. Å andra sidan blir det mindre potentiella jobbsökarkonkurrenter per årskull.

Att börja fundera på inriktning innan du ens kommit in behöver du inte göra, iaf inte här. Inriktningen väljer man tredje året, efter att man fått känna på åtminstone delar av vad som komma skall. Det funkar troligtvis på liknande sätt hos andra skolor.

Sen precis som nem säger(endast för att du inte ska missa det!), det är inte omöjligt att gå på ex. Chalmers och få jobb på ABB(typiskt kraft & elprod. företag). Det är du själv och vilka kurser du går som avgör.

Bor du i ex. sthlm är valet givet, det är inte värt att flytta för att utbildningen skiljer sig marginellt mellan orterna. Däremot kanske man ska undvika de lite mindre skolornas tekniska utbildningar. På de större lärosätena har utbildningarna gått i många årtionden, vilket gör att det är få barnsjukdomar(dvs, smart kursplan med vettiga kurser).
In cars several processors are connected by a bus
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Post by fireas »

ok, Men jag bor i Malmö så då börjar jag i Lund.. Och jo ni har rätt.. inriktningen börjar ioförsig 3e året.. kan känna runt..

Tack för all hjälp.. Det var hjälpsamt, känns som om jag fick lite press borttagen..

Lycka Till med era utbildningar!
Jag e jag och ingen annan!
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Jag läser teknisk fysik och elektroteknik med inriktning elektronik på LiTH.
Är nästan klar och känner att jag lärt mig tillräckligt för att jobba inom de flesta områden för elektonikutveckling.

De områden somär viktiga på dagens arbetsmarknad tror jag är:
Viss analog elektronik
Digital elektronik, särskilt processorer och liknande. Se till att bli bra på att designa digital hårdvara.
HF-elektronik är nog ett måste om du vill jobba med sånt, svårt att lära sig bara sådär. Men om du inte ska jobba med det är det onödigt.

Tror det är bra att läsa lite av varje, se vad man gillar och sen koncentrera sig på ett område. Det är svårt att ens förstå vilka områden som finns innan man läst en del.

Just nu jobbar jag extra på en utvecklingsavdelning för elektronik till en digital röntgenmaskin.
Eftersom jag bara jobbar extra gör jag ju inte så avancerade saker, men man märker ju vad man behöver kunna och tycker jag läst helt rätt grejer.
Men man behöver ju ha känsla för elektronik också, det går inte att läsa till sig.

Edit: Att bli både programmerare och elektronikdesigner blir nog svårt.
Men ofta programmerar elektronikingenjörerna ändå, men inte alls på samma nivå som renodlade programmerare.
Jag skrev t.ex. ett program för mäta på och testa kort i produktion.
fireas
Posts: 51
Joined: 2006-12-28 18:36:03

Post by fireas »

tack så mkt.. det var det jag behövde veta också.. Jag vet att jag e intresserad av programering och elektronikdesign.. Men jag vill ju å andra sidan inte ta två utbildningar.. tar nog musten ur mig.

Jag vill kunna lite programering iallafall.. och det kan man i finns i denna utbildning.. tydlingen :D..


Ingen som ska doktorera?
Jag e jag och ingen annan!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag läser Dateteknik (180p) på Chalmers och är precis dom du intresserad av elektronik. Mitt intresse är dock mer åt hållet inbyggda system, sådant som du hittar i bilar, flygplan och liknanden produkter. Därför läser jag med inriktning mot inbyggda system, fast från datateknik-hållet. Vilket betyder att jag hamnar precis ovanför elektronikkonstruktion.

Idag är Datateknik omgjord kraftigt, i min mening till det klart sämre. De som börjar idag får till exempel inte läsa någon halvledarfysik alls. Av den och flera andra skäl tycker jag att Elektro är det enda vettiga valet om man är det minsta intresserad av elektronik. Datateknik ska du bara välja om du uteslutande är intresserad av mjukvara.

På Elektro bör du fortfarande kunna välja de programmeringskurser du vill. Det bör inte vara några problem att läsa Datetekniks programmering som valfria kurser.

Att välja att doktorera är inget jag tänkte på när jag sökte. Min syn på det är att jag antagligen inte skulle stå ut på intuitionen i flera år till, skall jag doktorera lär det bli som industridoktorand.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply