Vilken religion tror ni på?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag brukar, mer eller mindre på allvar, kalla mig för antiist då jag ideologiskt ställer mig mot förekomsten av de flesta ismer då de orsakar så mycket onödigt lidande.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

enix wrote:
IcePic wrote:
Gebba wrote:man får tro vad man vill.
det finns inte bara 1 Gud iallfall,jag kan hitta minst 5st med hjälp av google.
Jag har svårt för att finna argument som talar för guds existens (iaf i ~kristen mening)
men som inte går att applicera på, t.ex jultomten.
Just därför ska man följa Pastafari (FSM), idén är helt klockren, att den här religionen visar att den är lika trolig som kristendomen ang guds existens ;)
För att säga det kort; FSM är en idé som dumförklarar alla världens religioner.
Jag är iof agnostiker, men om jag skulle tro på något så tycker jag att Pastafari är den mest vettiga religionen hitills ^^
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
Kallekula
Posts: 3
Joined: 2006-09-27 16:42:02

Post by Kallekula »

Religion är för svaga människor
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Kallekula wrote:Religion är för svaga människor
Och obildade enkla människor.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

enix wrote:
Kallekula wrote:Religion är för svaga människor
Och obildade enkla människor.
Och dumma tröga människor utan ben som inte har någon släkt, eller människor som är fattiga och har en stor näsa.

Men allvarligt.. Individens inställning till religion påverkas nog mest av (i Sverige iallafall) föräldrarnas tro och idéer.
Sen när man blir äldre får man väl ställa sig hur man vill i frågan..

Men känns som den kristna världen har blivit alltför snäll (jämfört med vad bibeln och så vidare egentligen säger) eftersom nu räcker det tydligen att "tro" och var en bra människa, antar att det är för att de kristna vill "värva" så många som möjligt.

Men enligt äldre kristen tro ska man ju följa budord och rätta sig efter mycket mer än vad man behöver idag.

Så kanske den "vanliga" kristna idag, som småsvär och ljuger ibland ändå inte kommer till himlen om det nu finns en sådan, även fast han anser sig som kristen.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Alla ismer verkar redan tagna, så jag står över den här gången.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

enix wrote:
Kallekula wrote:Religion är för svaga människor
Och obildade enkla människor.
Till skillnad från ateisterna, som i regel är självständiga, högt intellektuella fritänkare.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

fruktfanatikern_bf wrote: Hur vet du förresten att världen inte kontrolleras av en högre makt, eller med andra ord en Gud?

Eftersom du ej kan svara på dessa frågor bör du kanske tänka igenom det hela en gång till innan du yttrar dig. Jaja, yttrandefrihet är nog något att räkna med men akta dig för att bli dumförklarad.

För att hålla mig till rubriken kan jag väl medge att jag är muslim, alltså tillhör jag Islam.
Om det nu finns en Gud varför måste den vara av högre makt?
Vi skapar endast vår egen mening här på jorden.
Vad bryr sig maskarna om Einstein eller Mozart förutom att dem smakade gott?
Religion är inget annat än en dyrkan efter evigt liv därför att många människor anser sig vara så betydelsefulla att man inte kan DÖ.
Allt är i grund och botten meningslöst.
Däri finns svaren på allt och meningen med våra liv.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fruktfanatikern_bf wrote:Hur vet du att man ''aldrig'' kommer att få ngt bevis för sin tro?? Till och med så är vetenskapsmännen oförmögna att svara på frågan hur allt energi samlats en gång i tiden för att sedan ge upphov till Big Bang, alltså får en skapare plats där. Hur vet du förresten att världen inte kontrolleras av en högre makt, eller med andra ord en Gud?
Det finns inget som tyder på att en högre makt existerar. Ingenting.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fruktfanatikern_bf wrote:Hur vet du att man ''aldrig'' kommer att få ngt bevis för sin tro?? Till och med så är vetenskapsmännen oförmögna att svara på frågan hur allt energi samlats en gång i tiden för att sedan ge upphov till Big Bang, alltså får en skapare plats där. Hur vet du förresten att världen inte kontrolleras av en högre makt, eller med andra ord en Gud?
Du kan använda exakt samma "argument" för att påvisa existensen av rosa flygande elefanter. Hur vet du att de inte existerar? Dock är det lyckligtvis helt främmande vetenskapen att resonera så.

nem: det finns många som inte är tagna, t.ex. gnosticism och zoroastrianism.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Kristendomen
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:zoroastrianism.
Taget.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:nem: det finns många som inte är tagna, t.ex. gnosticism och zoroastrianism.
OK, då tar jag gnosticism. Det får väl ett uppsving snart när de lyckats tolka innehållet i Judas evangelium.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Själv tror jag. Vet inte på vad riktigt än. Försöker läsa många skrifter av olika slag och religioner. Jag är säker på att de större religionerna med rätt stor säkerhet bara är bluff och båg. Jag vill också tro att det finns en Gud (eller allsmäktigt väsen av något slag). Min syn av Gud är att han är alltet. Varken god eller ond.

Just nu är jag lite inne på det ockulta och rotar. Hittar en hel del intressant. Men som sagt, jag tror aldrig att jag kommer att bli religiös. Troende är jag redan, men hela tankegången att låta andra människor säga vad jag ska tro och tänka är rätt befängd.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tillhör de icke religiösa deterministernas skara, om jag måste klassificera.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Nada.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag vet inte om det kallas något, men jag tror det finns något däruppe, men jag tror inte på Jesus osv...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag följer gärna the Allied Atheist Allegiance.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ateist.

Funderade allvarligt ett tag på att konvertera till Buddism, men orkadde inte riktigt och satsade på Ateism ist.

Ni som är Agnostiker, ni vet att det betyder att ni inte är säkra på om något högre väsen finns eller om det bara är bullshit.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Alla ismer verkar redan tagna, så jag står över den här gången.
Får jag rekommendera discordianism?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

markmc wrote:Ni som är Agnostiker, ni vet att det betyder att ni inte är säkra på om något högre väsen finns eller om det bara är bullshit.
Agnosticism, eller snarare hur det uppfattas, är en riktig styggelse. Det är inte med på ateist-deist-skalan, utan handlar om huruvida man kan finna absolut kunskap. De flesta monoteister är också agnostisker, eftersom en viktig del av deras tro är att den inte ska gå att bevisa. Man är antingen ateist eller deist, "agnostiker" är inget mellanting.

edit: jag menar naturligtvis teist.
Last edited by Dissident on 2007-02-02 19:47:14, edited 1 time in total.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det verkar finnas väldigt många...får jag kalla det...outbildade svar här. Främst i början av tråden vilket betyder att jag har lite svårt för att quota dem.

AshTray wrote:Jag vet inte om det kallas något, men jag tror det finns något däruppe, men jag tror inte på Jesus osv...
Så är det väl för mig också. Nåt måste det ju vara, det KAN bara inte vara en slump att en massa skumma (både på bra och dåliga sätt) har hänt mig.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag tror på Paq'batlh
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Gebba wrote:man får tro vad man vill.

det finns inte bara 1 Gud iallfall,jag kan hitta minst 5st med hjälp av google.
Hinduismen eller budismen (det som dominerar i Indien) har ju en hel del gudar...
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Scientologi! ;D

Nä, men ärligt talat så har jag svårt för religioner. Det ända jag kan komma fram till är att dom flesta fungerar mest som moraliska riktlinjer. Sen hur moraliska dom är, kan man ju diskutera i evigheter. Jag tror på mig själv, det räcker gott och väl min del.
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
Post Reply