Vista sänker multipliern på core 2 duo

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
The Sidewinder
Posts: 8
Joined: 2006-05-01 22:57:54

Vista sänker multipliern på core 2 duo

Post by The Sidewinder »

Hejsan, jag har ett problem som jag funderar på om nån kan hjälpa mig med. Jag installerade vista för nån dag sen och idag så kollade jag lite i cpu-z och ser att multipliern tydligen satt sig till 6 ist för 9.

Först tänkte jag att vista sänkte den när det inte behövs, men icke. Den är konstant på 6, även under benchmarks-program tex 3dmark06.

Jag testade även om prestandan var sämre och Superpi 1M tar 30 sek ist för 20 sek som det tog med Xp.

Allt ser rätt ut i bios, någon som har något tips?
Moderkortet är ett AB9
The Sidewinder
Posts: 8
Joined: 2006-05-01 22:57:54

Post by The Sidewinder »

Nu har jag installerat Xp på den igen och allt fungerar. Jag är fortfarande intresserad av vad det berode på så ifall nån vet eller har ideer, skriv gärna.
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

Misstänker att du hade något energisparningsalternativ aktiverat när du körde Vista. Core 2 Duo-processorerna har så vitt jag vet, precis som Athlon 64 en funktion för att klocka ner sig, så att datorn blir svalare, tystare samt strömsnålare. Tror att funktionen heter "Enhanced SpeedStep" eller något sånt där. Kolla i din moderkortsmanual för mer information. Tror hur som helst att detta ska gå att avaktivera i BIOS. Så jag tror inte att Vista är problemet i ditt fall.

Varför "multipliern" inte for upp till max igen efter att du stressat systemet har jag dock ingen aning om. Funktionen ska anpassa sig efter hur belastad datorn är, så vitt jag vet.
The Sidewinder
Posts: 8
Joined: 2006-05-01 22:57:54

Post by The Sidewinder »

Jo jag har tänkt i samma banor själv. Det som gör det hela lustigt är ju att det fungerar i Xp och att jag har stängt av EIST och allt dylikt i bios.

Sen sänks processor-prestandan till 30 sekunder i superPi ist för 20 sekunder. VIlket borde bli en prestanda på ungefär 2/3 alltså 6/9. Cpu-prestandan är också avsevärt sämre i tex 3Dmark06

Det jag funderar på är om vista kan ha dåliga drivrutiner för moderkortet eller nåt liknande?
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

The Sidewinder wrote:Jo jag har tänkt i samma banor själv. Det som gör det hela lustigt är ju att det fungerar i Xp och att jag har stängt av EIST och allt dylikt i bios.
Ja, fast jag tror inte att energisparningsinställningar är aktiverat som standard i Windows XP (kan ha fel dock). Minns att jag var tvungen att installera en patch och ändra energi-alternativ i Windows XP för att utnyttja Cool n' Quiet-funktionen på min processor. I Vista kanske Microsoft förstått att många har processorer med någon form av strömsparningsfunktion och införde den automatiskt? Kanske har fel.

I Vista så stängde mina hårddiskar av sig efter ett tag. Kunde vara när man spelade eller dylikt. Rätt störande, och dessa funktioner var på som standard i Vista för mig.
The Sidewinder
Posts: 8
Joined: 2006-05-01 22:57:54

Post by The Sidewinder »

Hlidskjalf wrote:
The Sidewinder wrote:Jo jag har tänkt i samma banor själv. Det som gör det hela lustigt är ju att det fungerar i Xp och att jag har stängt av EIST och allt dylikt i bios.
Ja, fast jag tror inte att energisparningsinställningar är aktiverat som standard i Windows XP (kan ha fel dock). Minns att jag var tvungen att installera en patch och ändra energi-alternativ i Windows XP för att utnyttja Cool n' Quiet-funktionen på min processor. I Vista kanske Microsoft förstått att många har processorer med någon form av strömsparningsfunktion och införde den automatiskt? Kanske har fel.

I Vista så stängde mina hårddiskar av sig efter ett tag. Kunde vara när man spelade eller dylikt. Rätt störande, och dessa funktioner var på som standard i Vista för mig.
Ok, du kanske har rätt. Jävligt dåligt av dem att den inte klockade upp sig när det behövdes bara.
Post Reply