Ett liv utan internet?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Ett liv utan internet?

Post by wille »

Hejsan!

Jag har, som ett steg i att förändra mig själv, valt att avstå från internet hemma för ett tag. Jag måste säga att det var enklare än väntat att låta sladden vara. Särskilt med tanke på att jag större delen av mitt liv har varit beroende av att sitta framför datorn och nätet.

Följderna av mitt val:
*Jag har sjukt mycket fritid.
*Jag ringer mina vänner oftare.
*Jag tränar regelbundet.
*Jag lagar nyttig mat.
*Jag läser mer.
*Jag pluggar mer.

Helt enkelt. Mitt val att inte ha tillgång till internet hemma är något som jag inte ångrar det minsta. Nu får vi se hur pass länge jag kan hålla mig borta och om jag eventuellt så småningom kan lära mig att leva det liv jag vill leva även med internet.

Så om ni inte ser mig här lika ofta kan det vara för att jag försöker skaffa mig ett liv (no disrespect to you people).

Lev och må!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

:o inget internet?

Har själv tänkt i de banorna, men jag tror att jag är för beroende av att läsa nyheter, kolla diverse forum och hitta ny musik för att klara brytningen :-/
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ibland behöver man en time out ;D
Jag har slutat spela och strösurfa...och bakar kanelbullar mm istället.
Interaktiva bullar kan se goda ut men smakar tyvärr inget.
Däremot behöver man inte kapa internetlinan...man mår bättre av lite självdiciplin.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag inväntar ett intressant inlägg från fisk i den här tråden, med tanke på hans planer på att flytta till Nya Zeeland om några år (hur lång tid är det kvar, för övrigt?).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
emptyslot
Posts: 19
Joined: 2007-02-02 19:15:39
Location: malmö
Contact:

Post by emptyslot »

utan internet.. låter som en plåga.. ja sitter typ på nätet varje dag och på helgerna är väl då jag har fritid från datorn för då går man ut o träffar folk irl o dricker kaffe o festar osv

dock sitter man på kvällarna men de e faktiskt kul att variera
soft....
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

emptyslot wrote:utan internet.. låter som en plåga.. ja sitter typ på nätet varje dag och på helgerna är väl då jag har fritid från datorn för då går man ut o träffar folk irl o dricker kaffe o festar osv

dock sitter man på kvällarna men de e faktiskt kul att variera
Precis...det är som med allt annat...måttlighet är grunden för sunda vanor.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har varit utan internet i nån månad i streck några gånger, det är faktiskt lättare än man tror. Man saknar inte IRC, forum, mail eller slösurfning så mycket. Däremot hade jag extrem abstinens när jag skulle ha tag på viss fakta då internet är mitt primära uppslagsverk för t.ex. datablad.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag skulle inte kunna överleva utan internet... Mja möjligtvis om BBSerna skulle slå tillbaka ;) Men huuuva vad dyrt det skulle bli ;D
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Anledningen jag känner att jag inte kan bli av med internet (jag har tänkt tanken) är all information som den ger mig snabb tillgång till. Busstider, allmän kunskap jag vill slå upp, scheman till skolan, eniro och så vidare. Det är de saker jag känner att jag skulle sakna mycket.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

3 veckor av groggande i en ösig tillvaro och du kommer inte ihåg att internet finns... tro mig.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Är det ett argument för att man inte skulle kunna behöva det?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

När du har självdisciplin nog att kunna balansera Internet och ett riktigt liv så kom tillbaka med något. Detta ser inte jag som någon bravad direkt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

stealth wrote:När du har självdisciplin nog att kunna balansera Internet och ett riktigt liv så kom tillbaka med något. Detta ser inte jag som någon bravad direkt.
QFT!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

ziimzallabiim wrote:QFT!
Vad innebär denna förkortning? Den har helt slinkit förbi mig.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Vad innebär denna förkortning? Den har helt slinkit förbi mig.
"Quoted for truth". Har du slutat hänga på WoW-forumen, din lille rackare? :-*
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lillis wrote:"Quoted for truth". Har du slutat hänga på WoW-forumen, din lille rackare? :-*
Haha, vafan. Där jag har aldrig hängt och aldrig hört någon goding från SWG-tiden säga det heller! 8)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jag har aldrig ens sett wow. Men tack ändå.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

ziimzallabiim wrote:QFT!
QFE.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

(Quoted for emphasis)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Sedan jag flytta hit och jag fick vänta på att jag skulle få ADSL i en månad, det var dom bästa tiderna! Helt underbart var det.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hehe! Grattis!

Jag kommer att göra något liknande i slutet av vistelsen i Sverige, då mycket av min första vistelse i NZ kommer att vara för att upptäcka landet och hitta jobb (alt. läsa ett år digital video editing i samverkan med WETA).

Personligen så ser jag fram emot det, men inser att jag förmodligen efter en tid kommer att vilja använda internet som ett kommunikativt medel.

lither: Det är ungefär 2 år kvar nu.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag har inte mycket till liv utanför datorvärlden och skulle säkert klara mig utan internet. Jag har fått gjort det några gånger när det kommit obetalda räkningar och annat i vägen för ADSL:et.

Jag skulle nog knappast få fler kompisar om jag inte satt vid datorn, då alla som jag känner sitter just, vid datorn. Sen har jag inte speciellt många andra kompisar.

Men visst, jag skulle självklart klara mig utan internet, men det är om jag är tvungen.
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Precis som markmc, så har jag inte heller så många kompisar utanför datorn. Det jag skulle sakna mest är spelandet och snacka med polare som man inte träffar i skolan
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Mitt liv hör till 70% till internet och datorn :S...

De gånger jag inte haft möjlighet till att vara på internet (typ varit på semester) har jag varit helt rastlös och haft tråkit :S

Har inte så mycket vänner IRL.. mesta är på internet... Visserligen då man får träna olika språk och bekanta sig med andra kulturer och traditoner i andra länder... (typ USA, nederländerna, danmark, norge)
Här var det tomt...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

walliski wrote:andra kulturer och traditoner i andra länder... (typ USA, nederländerna, danmark, norge)
USA: Skjuta någon och sedan stämma denna för att personen dog.

Nederländerna: Vara hög hela dagarna.

Danmark: Äta importerad spettkaka från Skåne och dricka öl.

Norge: Hmm, gör det som vi gör i Sverige? :P
Post Reply