Ladda ipod med avstängd dator.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
snuez
Posts: 9
Joined: 2007-01-03 16:09:02

Ladda ipod med avstängd dator.

Post by snuez »

Hej, som rubriken antyder skulle jag vilja veta om det finns något sätt att ladda ipoden när datorn är avslagen. Har hört att man på något sätt kan ändra ngn inställning så det finns ström i usb uttaget även när datorn är av. Kan detta stämma och i så fall hur?
Tack på förhand //Tommy
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Brukar finnas jumpers på moderkortet, kolla i manualen.
Glossolalia coats my skin
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Och om det ej finns så kan du fula fram 5V ur nätagget ändå som du sedan ansluter till ett extra USB-uttag på en PCI-plåt. Men det är grov överkurs om det finns jumpers på moderkortet för att lättare göra det jag sa.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag skulle vilja påpeka att detta inte kommer funka med alla nätaggregat då många sådana inte klarar att driva den ström som krävs på 5VSB (den enda spänning som är på när datorn är avstängd men inkopplad i väggen)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Går att köpa USB laddare på clas ohlson eller biltema? en sådan har iaf jag och det funkar utmärkt :D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Teknikmagasinet krängde såna för 129 spänn sist jag gick förbi.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply