Hjälp med överklockning

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Dawn
Posts: 48
Joined: 2007-02-14 21:08:21
Location: Göteborg

Hjälp med överklockning

Post by Dawn »

Hej, jag är ny här och funderar på att överklocka mitt system. Men jag vet inte om det finns så mycket att vinna på det i mitt fall?

Det här är mitt system

M/B Asus P5VD2-X som stödjer 1066/800/533 MHz
CPU INTEL CELERON D 331 2.66GHZ 256KB 533MHZ SOCKET775
2st DIMM DDR2 512MB PC2-4200 533MHZ
GECUBE RADEON X300SE 128MB

Jag har läst överklockningsguiden och fattar väl hälften. Har jag något att vinna på en överklockning, alltså kommer mina spel m.m flyta bättre osv.

När jag kollade i BIOS så hittade jag detta

Top performance "disabled"???
Async CPU/PCIE clock "async mode"
Cpu clock "133MHz" max 165MHz
DRAM timing selectable "by SPD"
Current FSB frequency 133MHz
Current DRAM frequency 266MHz står på "Auto" går att ändra till 400/533

Enligt CPUZ 1.39

Stepping 9
Voltage 1.312V
Core speed 2660.1MHz
Multiplier x20.0
Bus speed 133.0MHz
Rated FSB 532MHz ???

Timings
Frequency 266MHz
FSB:DRAM 1:2
CAS#latency 4.0 clocks

Det här med FSB:n, bestäms det av vilken processor jag installerar, mitt M/B går ju upp till 1066MHz? Och varför är inte minnet uppe i 533MHz? Är det för att CPU klockan står på 133, det dubbla blir ju 266?

Om jag nu har något att vinna på att överklocka, då undrar jag var jag börjar? (hoppas att jag fick med all info)

Mycket tacksam för lite hjälp!

Ps. glömde en sak, min CPU idle temp ligger på 58 grader M/B 37C är det ok och vad kan anses normalt, när jag drar igång ett spel så drar fläkten igång på max. Undrar vilka temp intervall man kan ligga på och hur fungerar fläktstyrning via frontpaneler?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Minnet du har är av typen DDR2, double data rate står ddr för.
Det är alltså på 266MHz, men den effektiva hastigheten blir som om det hade varit 2x266 dvs 533MHz. Olika program skriver olika.
Samma sak gäller din FSB, fast om jag inte missminner mig är den QDR, Quad data rate på Intel. 4x133=533

Top performance "disabled"???
Detta brukar vara lite tightare timings här och var, ger bättre prestanda men fungerar inte med alla minnen till exempel. När du överklockar får du se vad som ger mest, klocka lite till och ha det av, eller klocka lite mindre och ha det igång.

Async CPU/PCIE clock "async mode"
När du har den i async kan du klocka din processor utan att för den sakens skull klocka pci-e-bussen. Låt den vara async.

Cpu clock "133MHz" max 165MHz
Det här är din FSB som du klockar med, du kan ju börja med att dra upp den i steg om 5 eller 10mhz tills windows inte beter sig stabilt längre.

DRAM timing selectable "by SPD"
Det här är minnesinställningarna, när de står på SPD låter du minnena ställa in sig så gott de kan automatiskt efter förhållandena som råder. Sällan de bästa inställningarna, men duger gott att börja med.

Current FSB frequency 133MHz - se ovan om cpu clock

Current DRAM frequency 266MHz står på "Auto" går att ändra till 400/533
Hastigheten på dina minnen, om minnena klockar dåligt kan man få ställa ned dem på 400. Observera att dessa hastigheter endast gäller vid standardklockning.

Om du tänkte överklocka för bättre spelprestanda så är det ditt grafikkort du ska ge dig på eller ännu hellre byta ut, för om något är en flaskhals så är det det. Använd atitool om du ska klocka det.

Vad gäller dina temperaturer är de ganska höga, men inte kritiska. Lägre temperaturer ger ju naturligtvis bättre klockning, men du kan ju se hur du fungerar nu innan du går och köper en ny kylare.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Dawn
Posts: 48
Joined: 2007-02-14 21:08:21
Location: Göteborg

Post by Dawn »

Tack nu fattar jag mer hur det hänger ihop. Tror jag börjar med grafikkortet. Hade en begränsad plånbok..vet att moder kortet stödjer Intel Core2 duo som blir mitt nästa köp eller ett bättre grafikkort.

Jag tror att jag klantade mig när jag monterade fläkten (första gången) fick inte den på plats med en gång så jag flyttade den några gånger, kanske inte så bra för kylpastan!? Dessutom var det en fläkt som följde med CPU:n!

Ska köpa en bättre och funderar på denna http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101148 och ARCTIC SILVER KYLPASTA 5.. bra köp?
Jag har läst hur man tar bort gammal kylpasta, men jag gillar inte snäppkontakterna..kanske ta ur M/B och montera fläkten så att jag ser att kontakterna verkligen fäster!? Ursäkta det blev lite off topic!

Ska jag ta ut CPU:n och lägga den i plastskyddet som den satt i när jag använder sprit eller kemiskt ren acceton?

Tack ännu en gång!

edit. måste jag skaffa nya BIOS/drivrutiner till grafikkortet och hur bestämmer man det, jag har ju det senaste installerat!?
Post Reply