Kyla två CPUer - dubbelt nöje eller dubbelt bekymmer?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Kyla två CPUer - dubbelt nöje eller dubbelt bekymmer?

Post by Illuwatar »

Har nu fått hem två Opteron 270 och ett Tyan-kort som skall husera dessa. Så nu har jag kommit till nöjet att hitta två passande kylare. Problemet är att utrymmet blir mer begränsat, vilket utesluter en hel del bra kylare. Efter lite letande på Webhallens sida hittade jag dessa två som borde passa rent mekaniskt:

Det billiga alternativet

Det dyra alternativet

Den dyra modellen kräver dessutom fläktar - de ingår inte i priset. Frågan är om det är värt att satsa på de dyrare kylarna eller om den billiga varianten duger, även om man vill klocka lite (har sett att Opteron klockas mer än gärna).

Någon med lite Opteron-erfarenhet som kan komma med lite tips och ideer?
Last edited by Illuwatar on 2007-02-19 8:55:31, edited 1 time in total.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Nu har ju inte jag en 940-Opteron, men 939-modellerna är vanligtvis lite varmare än A64 motsvarigheterna. Min ligger på 45c load med 0,05 ökad spänning och en kylare utan heatpipes.

Jag kan lätt kräma på 1.6vcore utan att den blir för varm. Dina CPUer borde därmed inte vara några stora bekymmer. Den billiga lär räcka.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har nu beställt två av den billigare modellen. Mina tidigare erfarenheter av Scythes kylare är bara positiva. Skulle fläktarna vara dåliga går dessa alltid att byta ut i och med att det är standard 92 mm. Det kommer garanterat se lite lustigt ut med två av dessa på samma moderkort.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Ge oss bilder! :o
Glossolalia coats my skin
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

De kommer - måste bara få grejerna först.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Vattenkylning är inte att fundera på?
Kan inget om mycket
User avatar
x1zt
Posts: 63
Joined: 2002-07-07 14:19:14
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by x1zt »

Helt onödigt med vatten på en dualrigg då man endå inte brukar kunna klocka nämnvärt på "server" moderkort.
Overclocking Is Dangerous For Your Health ;-)
1700+ TbredA @ 2GHz+! - H2O Powered
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

x1zt wrote:Helt onödigt med vatten på en dualrigg då man endå inte brukar kunna klocka nämnvärt på "server" moderkort.
Man har inte vatten för att klocka nödvändigtvis, man kan göra tysta och effektiva vattenlösningar likaså. :)

Tror nog scythe-kylarna gör sitt jobb Ok. Vad för låda ska du trycka in allt i?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
x1zt
Posts: 63
Joined: 2002-07-07 14:19:14
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by x1zt »

Finns ingen anledning att ha vatten om man inte ska klocka.. ;)
Luft går att få lika tyst till en 1/4 av priset så.
Overclocking Is Dangerous For Your Health ;-)
1700+ TbredA @ 2GHz+! - H2O Powered
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

hänger väl på ljudnivån med den billigaste.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
blossa
Posts: 6
Joined: 2004-08-17 7:51:47
Contact:

Post by blossa »

Det blir nog helt ok med de kylarna. Dock finns risken att du behöver lite bättre kyla på chipsetten men det kan du ju ta sen.

Om det är ett Thunder K8WE du har så har jag för mej att clockgen och/eller ntune bara funkade med BIOS 1.03 eller tidigare. Tyvärr måste du ha ett nyare BIOS för att få stöd för 8800-graffekort.

Behöver du ett vmoddat Thunder K8WE så kanske, kanske jag säljer mitt ena kort. Vi kan ta det med Tyan-grejer via PM.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Tackar för erbjudandet, men jag har redan skaffat moderkortet (ett Tyan Tiger K8WE). Thunder-modellen fick inte plats i mitt Antec Sonata samt att det var mycket dyrare (+ kostnaden för ett nytt chassi). nTunes går inte att använda över huvud taget - så fort det är installerat så hänger sig maskinen. ClockGen gick att använda men det började uppstå konstiga minnesfel när FSB överskred 210 MHz. Detta var dock innan jag fixade dubbelt med minne så att båda CPU'er har var sin identiska minnesbank. Efter detta har jag inte gjort några nya försök. Vad jag har förstått så går det inte att låsa minnesbussens frekvens och enbart höja CPU-kärnornas hastighet. Alternativet hade varit att höja multipliceraren, men den verkar vara låst hos 2XX-serien. Köra 8800 GTS har dock inte varit några problem - fungerade fint från den dag jag skruvade ihop systemet. Oblivion är fullt spelbart med allt på max, i 1920 x 1200.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Bilderna då? ;(
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
blossa
Posts: 6
Joined: 2004-08-17 7:51:47
Contact:

Post by blossa »

Som du kanske vet så är dubbla 2xx-prollar inte så där värst klockvänligt så över 230MHz FSB ska du nog inte räkna med utan lite extremare kylning.
Jag tror du kan sänka hastigheten på HTT(?)-bussen från 1000 till 800 men jag behövde inte göra det under ~230MHz FSB. Dock kan du få lite lägre tempar om du sänker den.

Roliga burkar. Själv har jag dubbla 280, Thunder-kortet, 4*1GB och ett 7950GX2. Snurrar på rätt fint. Jag kör med Noctua-kylare i min burk.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Här är de utlovade bilderna:

Image

Kylningen blev till sist denna: Cooltek Auras
Orsaken till att denna valdes är att minnesplatserna sitter väldigt nära CPU-socklarna. Med Arctic Cooling Ultra 64 (som jag hade innan) så låg fästspakarna i vägen för en del av minnesplatserna, vilket omöjliggjorde den symmetriska minnesconfig jag ville ha. Från början hade jag beställt två Scythe Samurai Z, men dessa försvann på något mystiskt sätt ur Webhallens produktsortiment. Så då blev det inte så mycket kvar att välja på (alla kylare med 120 mm fläkt föll bort pga platsbrist),

Image

Denna fläkt i fronten på chassit (ett Antec Sonata II) hjälper till att mata in sval luft vid hårt arbete. Fläkten bakom diskracket räcker inte riktigt till när två Opterons, ett GF8800 GTS och tre hårddiskar skall hållas svala under flera timmars spelande. Jag anväde den befintliga 3.5"-hållaren för att fästa en 92 mm fläkt där man normalt skulle ha floppyn. Man får förstås ha luckan öppen när man kör för bästa funktion.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Haha, det ser rejält trångt ut där ;D . Får aurasarna verkligen någon luft? Ser ut som att de nästan har fysisk kontakt med grafikkortet.
Glossolalia coats my skin
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

hehe jåå det verkar lite trångt. men coolt är det :)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
blossa
Posts: 6
Joined: 2004-08-17 7:51:47
Contact:

Post by blossa »

Ser coolt ut med de kylarna! :)

Jag är dåligt hemma på chassin... :-[ Men är ditt chassi ett som står på hjul? Eller åtminstone nån centimeter höga fötter?

Jag hade problem med att få in tillräckligt med sval luft (du kan testa med en tändare vid någon springa i chassit). Jag satte en fläkt i golvet på lådan som fläktade in lite ytterligare. Håltagning krävdes förstås. ;) Jag tror t.o.m. att det var likadan fläkt som du har i fronten.

P.S. Såg att jag skrev fel tidigare... Opteron 285 är det jag har.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Hmm, passade inte noctuas 92mm?
Iofs inte kollat själv, var bara en tanke.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag tror inte den fanns att köpa hos Webhallen när jag byggde detta system. Sedan är det svårt att avgöra på bilden om den fungerar ihop med moderkortet och dess minnesplacering (allt för nära socklarna).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply