Vad ska jag ha för moderkort?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Vad ska jag ha för moderkort?

Post by AndreasC »

Håller på och trälar med morsans dator, håller på att bli smått knäpp på den. Jag misstänker att moderkortet är ett dåligt ett och behöver bytas ut mot ett som är stabilare. Det som sitter i nu är ett Asrock, någon som har erfarenheter av det märket?

Jag behöver ett moderkort med FSB 400 och stöd för AMD Athlon XP 2100+ SATA är inte nödvändigt men det brukar ju finnas på kort med FSB 400 ändå så.

Det behöver inte vara klockvänligt och det behöver inte finnas en massa funktioner på det. Vad jag söker är ett stabilt kort som funkar bra med alla program och så. Har ett Abit AN7 till min egen dator som är fruktansvärt stabilt, men jag hittar ingenstans jag kan köpa ett så därför undrar jag om det finns nåt annat kort som är minst lika stabilt.

Och så undrar jag om man har ett nätagg på 400 watt, räcker det för att driva moderkort, standard grafikkort som inte är tillräckligt kraftigt för att ens köra några spel överhuvudtaget, två DVD-enheter, Athlon XP 2100+ samt lite USB-tillbehör såsom skrivare och nätversadapter?

Viktigt är att det finns inbyggt ljudkort på moderkortet. Vad kan ni rekkomendera?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
strike_formation
Posts: 12
Joined: 2006-05-01 14:15:58
Location: skåne

Post by strike_formation »

Asrock är dotterbolaget till en av världens ledande moderkortsbyggare(?)- Asus.

och ja 400W räcker. :D
Athlon X2 4400+ | 7600Gs | 80GB+320GB HDD | 2x1024MB DDR2 |
http://www.rec.elmor.se/review.php?user=529
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Är Asrock bra då, eller ska jag försöka hitta ett Abit AN7?

Minnet är det inget fel på enligt olika minnestester, och jag har inga PCI-kort i som kan ställa till problem. Bara ett grafikkort i AGP-porten.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Har gjort detta nu för att se om något annat kan vara fel.

* Kört Microsoft Memory Diagnostic - Inget fel på minnena
* Bytt DVD-enhet mot helt ny LG, installationen blir ändå instabil.
* Kört med olika installationsskivor men lika instabilt med alla.
* Kollat hårddisken efter fysiska fel men finns inga.
* Inga kort förutom ett AGP-grafikkort är installerat.
* Nätverksaggregatet är nytt.
* Senaste drivrutinerna är installerade.

Trots allt detta blir systemet instabilt direkt efter installation, har fått sitta hela dan idag med Windows Update. Internet Explorer krashar, systemet fryser, installation av hotfixes misslyckas etc etc.

Återstår väl bara moderkortet eller har jag missat nåt?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply