Skydda rätten till ett privatliv: Namninsamling

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Skydda rätten till ett privatliv: Namninsamling

Post by Zezo »

Tyck till - Länk

Har lagt min röst iaf.

Edit: Update [http*]
Last edited by Zezo on 2007-03-04 19:51:42, edited 2 times in total.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Nu har jag lagt min röst med.
Du glömde lägga till ett h i början av länken :)

ttp:// är ju liksom lite fel :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Vet ni vad? Jag läste just klart Digital Fortress.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Är det inte bättre att offra lite integritet o få talibanskydd?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Pontarius wrote:Är det inte bättre att offra lite integritet o få talibanskydd?
Sin integritet är det sista man ska ge upp, men man kan inte i alla lägen räkna med att kunna vara anonym.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Med tanke på hur liten risken för terrorattacker är skulle det ge mer i avvärjning av dödsfall att lägga övervakningspengarna på att sanda bättre vid kallt väder...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Lol. Ganska bra sagt.

Men jag bryr mig inte om någon namnlös person hör mitt telefonsamtal till någon släkting någon annanstans. Jag menar, jag planerar ju inte att bomba sverige, så mina planer störtas inte av det, och jag tror inte den där namnlösa personen skulle bry sig om jag råkade prata om något personligt känsligt.

(Btw, jag såg att 486-moddar'n har varit på listan. =P)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

kr1sse wrote:Men jag bryr mig inte om någon namnlös person hör mitt telefonsamtal till någon släkting någon annanstans.
Ingen person är namnlös, alla har en agenda.

Dissident: Har du lust att upplysa oss som inte tillhör lagvrängarnas skrå om hur avlyssning och husrannsakan går till i Sverige idag och vilka eventuella förändringar det föreslagna skulle bidra med?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:Dissident: Har du lust att upplysa oss som inte tillhör lagvrängarnas skrå om hur avlyssning och husrannsakan går till i Sverige idag och vilka eventuella förändringar det föreslagna skulle bidra med?
Så ambitiös att jag läser förslag hit och dit är jag tyvärr inte, men så här ser det ut i nuläget. Idag regleras avlyssning i 27 kap RB och husrannsakan i 28 kap RB. Enligt lagen krävs det för teleavlyssning misstanke om ett brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år. För husrannsakan krävs misstanke om brott med fängelse i straffskalan. I praktiken ger dessa begränsningar mycket litet skydd för invididen.

Information som man vid avlyssningar hittar, men inte letar efter, kallas överskottsinformation. I Sverige har vi (tyvärr, kan man tycka) fri bevisprövning och fri bevisvärdering. Det innebär att vad som helst kan presenteras som bevis, oavsett hur det är framskaffat. Artikel 6 i Europakonventionen ställer ett krav på rättvisa rättegångar, och det har varit uppe för diskussion om användandet av överskottsinformation som bevisning har stridit mot denna. I fallet Khan mot United Kingdom från 2000 fann dock Europadomstolen att en fällande dom kunde meddelas trots att en otillåten telefonavlyssning utgjorde i princip hela bevisningen.

I ett fall från 2003 sade Högsta Domstolen att ingenting hindrar att överskottsinformation från teleavlyssning läggs fram som bevis, men att bevisvärdet av denna kan diskuteras. HD säger: "Att grunda en fällande dom enbart på ett enstaka avlyssnat samtal vid vilket överskottsinformation inhämtats bör därför endast sällan kunna komma i fråga." (min fetstil) I det aktuella fallet fälldes dock tre män för grovt vapenbrott trots att några vapen aldrig påträffades - överskottsinformation i avlyssnade telefonsamtal ansågs på grund av sin beskaffenhet (framförallt att det inte var ett, utan flera samtal) utgöra tillräcklig bevisning.

Sammanfattningsvis tycker jag att ni ska hålla tungan rätt i mun oavsett om det här förslaget går igenom eller inte. En namninsamling som kräver fler bevisförbud och positiv lagreglering av överskottsinformation hade jag varit snabb att skriva på.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Tack, Dissident.

En följdfråga, vem (vilket organ, vilken befattning) utfärdar en husrannsakan?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Var det bara jag som reagerade på den något motsägelsefulla topicen, förresten?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:En följdfråga, vem (vilket organ, vilken befattning) utfärdar en husrannsakan?
Undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Vem det blir beror på hur stort ingreppet är, vid "synnerlig" olägenhet beslutar enbart rätten. En polisman kan få fatta beslut om husrannsakan själv om det är fara i dröjsmål, t.ex. om han hör skottlossning. Polisen kan försöka lura dig genom att fråga om de får söka igenom ditt hem (de får inte fråga det), säg då att du bara släpper in dem om de har ett förordnande om husrannsakan. Du får lov att själv övervaka husrannsakan och att hämta ett vittne. Polisen kan ha med sig ett eget vittne eller någon sorts expert. Efter husrannsakan kan du begära ett kvitto. Poliser får inte själva öppna brev eller annan post. En husrannsakan gäller inte bara ditt hem utan också t.ex. lagerlokaler och hyrda förvaringsskåp.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Pontarius wrote:Är det inte bättre att offra lite integritet o få talibanskydd?
Ja, det tycker jag. Det händer ju hela tiden att de där jävla terroristerna attackerar oss :(
Dissident wrote:Poliser får inte själva öppna brev eller annan post. En husrannsakan gäller inte bara ditt hem utan också t.ex. lagerlokaler och hyrda förvaringsskåp.
Får de ta med sig posten eller stanna kvar tills någon som får öppna posten kommer?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag får fan ribba när du skriver sådär Dissident.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

jb wrote:Får de ta med sig posten eller stanna kvar tills någon som får öppna posten kommer?
Sent svar då jag inte har varit hemma: ja, samma regler som för beslag gäller - dvs. om det "skäligen kan antagas äga betydelse för utredning om brott".
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är bara den som inte har rent mjöl i påsen som behöver vara rädd. Självklart kan vi lita på att övervakning inte missbrukas, vi lever ju i Sverige.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Det är bara den som inte har rent mjöl i påsen som behöver vara rädd. Självklart kan vi lita på att övervakning inte missbrukas, vi lever ju i Sverige.
Men, men... Jag som trodde du var emot...
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Det är bara den som inte har rent mjöl i påsen som behöver vara rädd. Självklart kan vi lita på att övervakning inte missbrukas, vi lever ju i Sverige.
Men, men... Jag som trodde du var emot...
Bah! Absolut inte, jag välkomna våra nya internetavlyssnande herrar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Bah! Absolut inte, jag välkomna våra nya internetavlyssnande herrar.
Du har hängt för mycket på Slashdot.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Bah! Absolut inte, jag välkomna våra nya internetavlyssnande herrar.
Du har hängt för mycket på Slashdot.
Jag har visserligen hängt en hel del på Slashdot på sistonde, men jag hakade på den trenden redan innan jag gjorde dagliga turer till nördmecka. Råkade se just det simpsonsavsnittet och då klickade det till.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag skrev på direkt när tråden skapades btw. :P
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Dissident: Får jag bara kort fråga, vad jobbar du med? Eller har du bara ett stort allmänt intresse av svea rikes lagar?
Funderar bara på om jag ska förhålla mig till dina inlägg som fakta eller som en lekmans tolkning.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Diss läser juridik vid universitetet. Därför respekterar vi hans åsikter i juridiska ärenden om än inte i moraliska. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Ah. Tack, då vet jag.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
Post Reply