Första bil?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Första bil?!

Post by zajpner »

Tjenare jag ska fylla 17 i april och har börjat kolla efter första bilen :P. Men vad ska man ha?, jag har tittat på allt men vet inte riktigt, den som jag helst skulle vilja ha är en Volvo Amazon. Är det ett bra val? eller finns det någon bättre förstabil?. OBS den ska inte köras som en tok så många hästkrafter behövs ej.

Zip//
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Du ska inte ha bil.
Glossolalia coats my skin
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Okej tack! ;)
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

sherl0x wrote:Du ska inte ha bil.
Och du ska vara tyst. Renault Clio är trevliga bilar. Små och fina att köra.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Volvo 240, det borde vara allas första ungdomskärlek ;)
iDon't care about your problems.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Då har du ju ett helt år kvar ju!

Nej, jag tror inte på volvo amazon för dig, om du inte gillar att skruva gamla bilar eller så..
Du behöver betala ganska dyrt för ett välfungerande exemplar, och de har ett visst samlarvärde, så om du inte är entusiast tycker jag du inte ska köpa.

Finns ju massvis med småbilar, som är billiga att äga och köra, t.ex. micra, 205, corolla, sunny, clio m.fl.. Av lite äldre modell för billigare pris..

Vill du ha lättmekade pålitlitliga bilar som du även kan ha lite kul med så är 740 ett bra val.
Volvo överhuvudtaget är ju bra, men dock lite tråkiga, men spelar det nån roll om du ska ha som första billiga bil liksom?
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Köp japanskt, du vill inte ha en volvo som drar mer bensin än en rymdfärja.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Gnuet wrote:Volvo 240, det borde vara allas första ungdomskärlek ;)
Jag köpte en Volvo 245 här i dagarna, herregud alltså. Dom bilarna är ju en dröm. ;D Nu har den skurit iofs, eftersom den läkte olja och orka bry sig. Byta motor gick som på räls, 4 dagar tog det.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Des wrote:Jag köpte en Volvo 245 här i dagarna, herregud alltså. Dom bilarna är ju en dröm. ;D Nu har den skurit iofs, eftersom den läkte olja och orka bry sig. Byta motor gick som på räls, 4 dagar tog det.
Ja eller hur :D Vi hade en 245:a förut tills vi hittade våran nuvarande 945:a. Modernare i alla ära men det är fan så att man saknar 245:an mången gång :)
iDon't care about your problems.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Gnuet wrote:Ja eller hur :D Vi hade en 245:a förut tills vi hittade våran nuvarande 945:a. Modernare i alla ära men det är fan så att man saknar 245:an mången gång :)
Visst är det skönt med en modern bil, men krånglar något så är det bäst att ha en Volvo. 240-serien är en utmärkt första bil.

Jag kan bjuda på en liten film på vrålåket om någon dag, om ni är snälla. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Golf III dom är goa ;)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag står inför samma (angenäma) problem då jag påbörjar mitt examensarbete till hösten, och då kan jag nog kosta på mig en liten bil. Men fler än två säten har jag nog inte råd till. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

nem wrote:Jag står inför samma (angenäma) problem då jag påbörjar mitt examensarbete till hösten, och då kan jag nog kosta på mig en liten bil. Men fler än två säten har jag nog inte råd till. ;)
Försöker du lura i oss att du ska köpa A-traktor? ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

det där man skruva och sånt där kan jag fråga farsan om han kan det mesta.
jag har tittat mest på volvo tycker dom är fina.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Des wrote:Försöker du lura i oss att du ska köpa A-traktor? ;)
Google wrote:En A-traktor är en bil som byggts om till en traktor enligt särskilda ombyggnadsregler.
Det var inte min första tanke, men nu när du säger det...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Skall köra med Honda accord -89 om ett år ;)
Happy with honda! ;D
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Volvo 140/240 är ju så gott som skottsäkra, men är den för stor och klumpig så rekommenderas starkt en Golf I. Att köpa ännu äldre kan vara ett trevligt val det med, men var uppmärksam på att säkerhetstänkandet då var obefintligt. Säkerhetsbälte finns säkert, men inte alltid det är ett trepunktsbälte, men lite andra saker som deformationszoner eller kollapsbar rattstång fanns inte, och såna saker gör en STOR skillnad när det väl smäller.

Anledningen till att jag rekommenderar lite äldre bilar är att dom på den här tiden var väldigt okomplicerade att ha och göra med. Startar den inte så får den ingen gnista eller ingen soppa, och svårare än så var det inte. Och andra saker som bromsar och hjullager går lika ofta på de här äldre bilarna som dom nu börjar göra nu på lite nyare, så där finns det inget att vinna heller genom att ge sig in i 90 tals träsket när det gäller bilar.
Så, om du inte är rädd för att få lite skit under naglarna så köp en lite äldre bil som du kan lära dig grunderna med, men letar du efter en kärra som inte kommer ge dig några problem, då får du vara beredd på att hosta upp lite mer stålar för en bil som inte borde vara äldre än 3-4 år.

Eller så köper du min Seat Leon 20VT...nyah nyah!
KTM + Akrapovic = [love]
bonecrime
Posts: 7
Joined: 2007-03-05 17:08:28
Location: Skara
Contact:

Post by bonecrime »

Min första bil var en Saab 99 från 84. Det var åxå min första kärlek. Men som all gammal kärlek så rostade den och jag sålde den i höstas till sån som skulle köre folkrace! ;(

Under de 5 år jag hade den så gjordes följande: Byta av motor, kamkedjespännaren på orginalmotorn rasade och min far råkade ha en 89ans H-motor från en 900 ståendes. ;) Var ändå tvungen att plocka ur motorn för att fixa spännaren. Nya motorn fick planad och portad topp och även ett öppet avgassystem. Planen var att nån vass Reijo-kam och webrar skulle på men vissa omständigheter satte stopp för det. Vidare svetsades stora delar av plåten runt hjulupphägningen vid vänster fram av pga av att bilprovningen inte gillade rosten. Fick även lite svetsat på upphägningen i bak. Frambromsarna renoverades ett par ggr. Reservhjulsbaljan är numera gjord i rostfritt nät och plastic-padding. En drivknut gick sönder när jag hade en tjej(min andra kärlek ;) ) med och skulle ut på date, mitt i en trafikerad korsning och snöstorm. Även bytt hjullager vänster bak. Å säkert en hel del mer som jag inte minns, som till exempel när förgasarmembranet gav upp 5 mil hemmifrån ... kunde få upp den i 50 i nerförsbackarna. :D Men som sagt en hel del smågrejjer till, men ändå älskade jag den bilen. Saab 99 is teh löööv!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

volvo 240 är en bra första bil
dom är billiga lätt att laga tåliga så det är inte nån dum bil alls
sen om det är en första bil så brukar det oftast bli lite lek och dom pallar med bra mycket lek faktisk

annars få ni göra som jag och köpa en merca 190e bra bil men tyvärr så rostar dom bra mycket
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

jag kan nästan tipsa om att du inte köper en bil förens du har kortet i handen och pengarna till en! jag har haft en del impulsköp på g som folk här vet. Och det ångrar jag, Elelr ångrar och ångrar. jag köpt eju aldirg någon bil och det är jag glad över. Vänta ist tills kortet är klart som sagt. Annars blir det troligtvis bara massa lull lull med bilen. OCh en bil skall man ju inte ha ståendes. Jag hade min första BIL då jag var 16. OCh den var det storfylla i varje helg. Sålde den dock för att ha råd att åka på power big meet och supa skallen av mig, Den affären ångrar ja ginte för en månad efter så var det bara skrot kvar av bilen. Hehe! men då jag hade den var den kanon fin! Baby blå merca 190E med zender paket runtom och vinge... MUUMSA! hehe! Men som sagt igen, Vänta med bilköp!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Gnuet wrote:Volvo 240, det borde vara allas första ungdomskärlek ;)
Word
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Toyota är en bra första bil. Den bara fungerar. Sen att de är fula är en helt annan sak...

Audi funkar (Hade själv en audi 80 -88) så länge du håller den i skick.
Egentligen gäller det alla bilar... men endå.

Golf är hyffsade

Volvo... usch

Nissas skall tydligen vara en fin bil. Liksom Toyota får du en bra bil för lite pengar. Flickvännen min hade en nissan Primera -94a gått 14000mil och tror hon köpte den för lite under 16000 (hos bilhandlare).
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

robbobban wrote:Golf III dom är goa ;)
Om man gillar att laga rost , ja.


Zajpner ungefär hur mkt pengar har du att köpa bil för?
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Explorer wrote:
robbobban wrote:Golf III dom är goa ;)
Om man gillar att laga rost , ja.


Zajpner ungefär hur mkt pengar har du att köpa bil för?
Ja allstå typ runt 20.000 skulle jag tro
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

zajpner wrote: Ja allstå typ runt 20.000 skulle jag tro
Ojdå, köp en 850 då om du gillar volvo.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
Post Reply