OD-Växel m46
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
OD-Växel m46
Har ett litet problem angående OD-Växeln på min 244 GLT. Har upptäckt felet, ligger i att kontakterna i växelspaksknoppen är helt lösa, Tar av växelspaksknoppen och försöker sätta dit kontakterna men det är ju så jävla trångt så det är ju helt omöjligt att få fast dom! Någon som har något tips om hur jag ska försöka få in dom på kontakterna? Och det spelar väl ingen roll vart dom sitter va?
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Försökt med bara händer, försökt med pincett! det är så jävla trångt där inne i knoppen, tror det blir lättare om jag byter ut kontaktera på trådarna istället, dom e så gamla så det e nog smartare. Men om jag förstått det rätt så ska alltså OD-Växeln slå till när trådarna slås ihop? för jag försökte med bara trådarna att koppla ihop dom när jag körde och det verkade inte funka så det kanske är något yttligare fel.
när du sluter kretsen (alltså sätter ihop kontakterna) så sluter du ett relä som ger ström till solenoiden (den runda prylen som sitter på alu delen på växellådans bakre del) vilket kopplar in ODn.. du kan sätta en knapp i panelen (förslagsvis den som är till bakrutevärmaren som aldrig fungerar ändå) och bara dra en kabel direkt från den ner till solenioden så slipper du relän och en massa krabbande..
om du vill testa om solenoiden funkar överhuvudtaget så tar du bara en plus kabel och duttar mot stiftet på solenioden, den ska klicka när du får plus på den. (behöver inte ha tändningen på för att testa..) Den kan kärva ihop, knacka med hammare på den kan funka ibland.
om du vill sätta i stiften till tryckknappen i vxl spaken så kan du lyfta på mattan och gummit runt spaken och se om du kan lirka upp lite mer kabel i spaken så stiften hamnar utanför, vilket underlättar.
om du vill testa om solenoiden funkar överhuvudtaget så tar du bara en plus kabel och duttar mot stiftet på solenioden, den ska klicka när du får plus på den. (behöver inte ha tändningen på för att testa..) Den kan kärva ihop, knacka med hammare på den kan funka ibland.
om du vill sätta i stiften till tryckknappen i vxl spaken så kan du lyfta på mattan och gummit runt spaken och se om du kan lirka upp lite mer kabel i spaken så stiften hamnar utanför, vilket underlättar.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
hmm fasen vad m56orna e irriterande med elektrisk OD. Men jag har hört att man kan koppla förbi den där grejen i locket som känner av at tman har 4an i som spärrar så man inte kan använda den på lägre växlar och köra med den på lägre växlar! det är väll möjligt va? kul grej men de borde nöta som satan på den! den llär ju inte direkt tåla att användas som "spliter" mellan 1-2an vid gummi eldning
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
ja kopplar du förbi relä och drar egen plus till den kan man ha i den på vilken växel som helst, förutsatt att du har varv på lådan så den får upp ett oljetryck som orkar lägga i odn.. och den tål inte mycket pisk så burna är inte att rekommendera om du inte vill byta låda... sprängde min od på min 245 tic.. bara att byta låda.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact:
Värsta med den där OD-knappen är ju att själva växelspaksknoppen efter 20 år i svenskt väder är av så värdelös kvalité att den spricker. I 740'n jag har i Sverige fick en slangklämma modell större och en rulle silvertejp dra fast knoppen. Satans vad irriterande det var att hela tiden vid snabb växling påväg ut på 110-väg sitta där med två trådar i luften och en knopp i handen:p Vi ska inte ens gå in på vad som hände när jag försökte spola rent rutorna och drog den spaken mot mig en kall vinterkväll. Urkel. Mer tejp.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Mmm 740's OD-Växel är ju ännu värre. Alltid när jag skulle använda OD'n på min 740 fick man sitta och sträcka trådarna så den skulle funka. Helt hopplöst. Därför ska jag nog köpa en strömbrytare och sätta fast på panelen. Måste hitta någon rolig först. Såg en på realcar.se som jag funderade på. en röd med lock på så det ser ut som man har värsta bond-bilen och håller på att ska skjuta en missil när man lägger in OD'n
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Biltema har bytt till lock av plast istället för det där fina eloxerade aluminiumet, bara så du vet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Hmm, den var svår! Om jag bara gissar så är det P, för J typ satt i senare utförande av bla amazon, och den äldre varianten var D typ.. På 245 är den iallfall engelsk tillverkad.DeCaff wrote:perhaven: vilken od låda är det i 245'an? J eller P-typ?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
har för mig att jag jorda en av kablarna som går till växel lådan bara uppe vid locket så kunnde man slänga in överväxlen iallaväxlar för jag hade problem med kontakten på min 760tic funka bara när bilen blev varm och kört ett par mil men efter jag jorda så gick den alltid ofunkar mycket bättre... bara ett tips och od verkar funka bra i lägre växlar en polare körde så iflera år och han plåga bilen duktigt
Chieftec Dragon,Asus A8N5X, X2 3800+ @X2 4600+ Asus 8800gt 512mb Corsair 2gb Value Select
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Ok tack för de tipset!Muts wrote:har för mig att jag jorda en av kablarna som går till växel lådan bara uppe vid locket så kunnde man slänga in överväxlen iallaväxlar för jag hade problem med kontakten på min 760tic funka bara när bilen blev varm och kört ett par mil men efter jag jorda så gick den alltid ofunkar mycket bättre... bara ett tips och od verkar funka bra i lägre växlar en polare körde så iflera år och han plåga bilen duktigt
Ta en sån du, då åker växeln ur när du släpper den...iddiJEWTEN wrote:Ok tack för de tipset!Muts wrote:har för mig att jag jorda en av kablarna som går till växel lådan bara uppe vid locket så kunnde man slänga in överväxlen iallaväxlar för jag hade problem med kontakten på min 760tic funka bara när bilen blev varm och kört ett par mil men efter jag jorda så gick den alltid ofunkar mycket bättre... bara ett tips och od verkar funka bra i lägre växlar en polare körde så iflera år och han plåga bilen duktigt
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Inte tänkt på det. Men hade för mig att OD-Växeln var kopplat till ett impulsrelä?okim wrote:Ta en sån du, då åker växeln ur när du släpper den...iddiJEWTEN wrote:Ok tack för de tipset!Muts wrote:har för mig att jag jorda en av kablarna som går till växel lådan bara uppe vid locket så kunnde man slänga in överväxlen iallaväxlar för jag hade problem med kontakten på min 760tic funka bara när bilen blev varm och kört ett par mil men efter jag jorda så gick den alltid ofunkar mycket bättre... bara ett tips och od verkar funka bra i lägre växlar en polare körde så iflera år och han plåga bilen duktigt