Intels orginalfläktar

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Incognito
Posts: 45
Joined: 2004-07-23 19:24:06

Intels orginalfläktar

Post by Incognito »

Kom precis hem för att upptäcka att min knappt en månad gamla dator med en Intel Core 2 Duo E6300-processor rosslade som farföräldrar efter en gammal promenad. Efter att ha öppnat datorn och studerat underverket står det nu klart att även om ljudet gett med sig så snurrar fläkten bara med hastigheten av några halvhjärtade varv varann sekund.

Knappast korrekt eller?

Problemet jag har är att jag helt enkelt inte ser hur fläkten egentligen sitter fast på kylflänsen. Den är ju inte fastsatt med skruvar, utan är fastklämd på något vänster. Hur får man egentligen loss den?

Triviala problem måhända, men jag är uppretad nu och behöver få några tröstande och hjäpande ord. :)


Samt följdfrågan - vad rekommenderar ni för ersättningsfläkt om det här orginalfläkten nu är helkass?
Incognito
Posts: 45
Joined: 2004-07-23 19:24:06

Post by Incognito »

Uppdatering (ej bump):

Jag stängde av CPU Smart FAN Control i bios, och då började fläkten varva igång igen. När jag tittar på den nu efter att den har stått i bios i fem minuter står cpu-värmen på 34* och fläkten på 1070 rpm ungefär. Normalt för en sådant här dator?

Vad är CPU Smart FAN Control för något otyg egentligen? Är det kanske så att fläkten faktiska vara inaktiv i början av uppstarten?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Smart fan control är nog någon slags temperaturstyrning. Antagligen stänger den av fläkten helt/nästan helt när cpun är sval och varvar upp när det blir varmare.
Glossolalia coats my skin
Post Reply