Gemini 410, för liten text

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Gemini 410, för liten text

Post by -SE- »

Hade en Gemini 350 tidigare (DVD-spelare) och där var texten o lagom storlek. Men nu var det dags för en ny då den gamla började packa ihop, och vi ville ha en billig då det blir en HTPC i framtiden. Iaf, vi köpte en Gemini 410 från NetOnNets märke Centrum. Och på denna är texten helt OK på DVD-filmer. Men om man vill se filmer med texten i SRT-filer så blir den mycket mindre, för liten till och med. Netonnet säger att dem inget kan göra åt det, men jag ger mig inte ännu utan att ha frågat här. Kan man lägga till ngt i SRT-filerna så texten blir större? Kan man göra ngt med DVD-spelaren? Förslag?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SRT-filerna är bara ascii-text, det finns inget du kan göra i filerna för att förstora texten, huruvida du kan misshandla spelaren till att klara större text beror på om man kan uppdatera firmware.

Textstorleken på en DVDfilm bestäms av filmen då texten på DVD lagras som bilder, detta för att kunna lagra "jobbiga" språk som kinesiska, och även kunna få med nya tecken utan firmwareuppdateringar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jo, det mesta av det visste jag.

NetOnNet har inte ngn ny firmware heller, blir till att fråga dem ifall det kan göra en.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply