Tips på förstärkare

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Tips på förstärkare

Post by _JesteR_ »

Hejs!

Idag fick jag styvfarsans ett år gammla surround-högtalare eftersom han köpte nya som är snäppet grymmare. Hursomhelst, jag skulle vilja koppla in mina till datorn, och givetvist behöver man en förstärkare att koppla mellan datorn och högtalarna. Frågan är vilken?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Är det ett färdigt hemmabiosystem så sitter den inbyggd i bashögtalaren. Om det bara är högtalare på bilden, så rekommenderar jag starkt en standardförstärkare med digitala ingångar. Sen beror det på hur mkt du vill spendera. Det verkar juh inte vara några monsterhögtalare så då behöver du kanske inte monsterförstäkare heller.

EDIT: Här är en billig surroundreceiver som borde duga till det, med digitaldekoder. Lång url till hifiklubben
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det är alltså inget färdig högtalarsystem, utan endast högtalare. Finns det något billigare alternativ till den där förstärkaren? 2700:- är lite maffigt med tanke på att jag ska koppla högtalarna till datorn.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Allt beror väl på vad du är ute efter när du kopplar dem till datorn. Att gå under 2 000:- gränsen känns svårt, (att ens hitta) men precis i närheten av gränsen finns Pioneers 416-K som jag vet låter acceptabelt samt med både digital och full 5.1 analog ingång. (Finns hos både Webhallen och Komplett)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag har hittat en begagnad Pioneer VSX-D511 på blocket för 900:-, precis en sådan som kan täcka mina behov. Vad säger ni om den?

http://www.pioneer.se/se/products/archi ... index.html

Effekten matchar högtalarna, så det är inget problem.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Tobbe_92
Posts: 140
Joined: 2006-07-20 16:57:34

Post by Tobbe_92 »

Det är mycket för pengarna, jag har en sådan till tv och sådant funkar jättebra.
Satsa på en sådan.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jag hade köpt lite bättre, åtminstone hade jag pungat ut 1500 för en beg. It's your call. Men iaf, tänkte bara ge dig lite info om att effektangivelserna på högtalare är meningslösa då det sällan är det dem går sönder av. Det är när förstärkaren skickar ut en förvrängd signal som den i regel gör när man vridit upp den ordentligt, då går högtalarna sönder. Om dina högtalare är på 70W så skulle dem mao klara mkt mer. Var något sånt jag läste.

Är basen passiv eller aktiv?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Anledningen till att jag inte vill ha en dyr förstärkare, är för att jag endast kommer använda högtalarna på mitt rum, som är ungefär 4x6 m2 stort.

Basen är aktiv
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Bra, annars vore det lite dumt o driva den på en så liten stärkare.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

har en Harman Kardon AVR5000 till salu. fast mer än 900 vill ja ha för den.. O andra sidan helt annan ljudkvallitet/effekt.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Är du lite händig med lödkolven så kan du bygga en.
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=53675
Kan inget om mycket
User avatar
Robbban
Posts: 241
Joined: 2006-10-16 17:08:09
Location: onsala

Post by Robbban »

Själv så har jag en av JVC första förstärkare =) Grymt bra ljud!! mycket mer bass och ljud än dom nya JVC och dom. Har spelat sönder en mycket bra 15" bass med en av dessa gamla gryma förstärkare.

Så mitt tips till dig e att åka till en affär där dom säljer beggade högtalare och förstärkare och fråga om den äldsta och bästa dom har ;), lär gå på runt 1500 - 2000.
DreamHack
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Rörförstärkare ftw om man ska ha ut hög effekt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Robbban wrote:Själv så har jag en av JVC första förstärkare =) Grymt bra ljud!! mycket mer bass och ljud än dom nya JVC och dom. Har spelat sönder en mycket bra 15" bass med en av dessa gamla gryma förstärkare.

Så mitt tips till dig e att åka till en affär där dom säljer beggade högtalare och förstärkare och fråga om den äldsta och bästa dom har ;), lär gå på runt 1500 - 2000.
När en förstärkare spelar sönder en högtalare beror det ofta på distortion, dvs att förstärkaren bottnar och skickar ut(i värsta fall) likström. Det är döden för högtalare.

Des wrote:Rörförstärkare ftw om man ska ha ut hög effekt.
Rörförstärkare blir ju oerhört dyrt om man ska ha ut hög effekt. Om du syftar på att de distar snällare så har du väl en liten poäng, men då kan man lika gärna använda sig av en rätt dimensionerad transistorförstärkare. Eller inte kräma på i bott. :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Bad_and_ugly wrote:Är du lite händig med lödkolven så kan du bygga en.
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=53675
ajaja, du får se till att firra till bilderna i tråden din! Röda kryss gillar inte Adis :-*
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

Ska man bygga finns det svenska klass-t förstärkarbyggsatser på http://www.41hz.com

Han är bra att ha och göra med. Jag har byggt ett par. De är inte svåra om man klarar av ytmonterat och komponenterna är förpackade på ett bra sätt så man enkelt kan hitta dem.
Ja jag har några datorer..
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag köpte en begagnad Pioneer A-607R från '99 på 60watt *4 i 8ohm. Med fjärr och allt, den kostade 400kr och är riktigt mysig. Kom iofs på nu att det inte är en surroundreciver, men ändå. :)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Olsson wrote:Ska man bygga finns det svenska klass-t förstärkarbyggsatser på http://www.41hz.com

Han är bra att ha och göra med. Jag har byggt ett par. De är inte svåra om man klarar av ytmonterat och komponenterna är förpackade på ett bra sätt så man enkelt kan hitta dem.
Jag är enormt sugen på att bygga en kompakt PWM-förstärkare med hög uteffekt, men det får bli när jag blir rik eller nått...
Kan inget om mycket
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

übermensch wrote:
Robbban wrote:Själv så har jag en av JVC första förstärkare =) Grymt bra ljud!! mycket mer bass och ljud än dom nya JVC och dom. Har spelat sönder en mycket bra 15" bass med en av dessa gamla gryma förstärkare.

Så mitt tips till dig e att åka till en affär där dom säljer beggade högtalare och förstärkare och fråga om den äldsta och bästa dom har ;), lär gå på runt 1500 - 2000.
När en förstärkare spelar sönder en högtalare beror det ofta på distortion, dvs att förstärkaren bottnar och skickar ut(i värsta fall) likström. Det är döden för högtalare.

Des wrote:Rörförstärkare ftw om man ska ha ut hög effekt.
Rörförstärkare blir ju oerhört dyrt om man ska ha ut hög effekt. Om du syftar på att de distar snällare så har du väl en liten poäng, men då kan man lika gärna använda sig av en rätt dimensionerad transistorförstärkare. Eller inte kräma på i bott. :)
Trissor ger betydligt mera effekt än rör. Skall du ha steg som klara av mera än 400W med endast rör så är prislappen långt över 20000kr. Såg ett 500W's studiosteg med endast rör för 12000 dollar här om dan..
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Post Reply