Missnöjd med ny trådlös linksys router

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Missnöjd med ny trådlös linksys router

Post by Mr Einstein »

Har bytt ut min Belkin mot en Linksys
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314078
samt två trådlösa nätverkskort.
Och jag är nu allt annat en glad eftersom jag tycker linkysysen fungerar mycket sämre än Belkin routern.
Den tappar anlslutningen lite då och då "can´t find the access punkt" är mer eller mindre standard.

Nu har jag även tagit bort säkerheten också eftersom jag tycker den fungerar ännu sämre med WEP eller WAP2.
Kör nu endast med Mac adresser.

Det man nu undrar varför den tappar access punkten lite då och då...samt att hela systemet fungerar så dåligt.
Ska man försöka med en annan kanal eller vad ska man göra för att få systemet att fungera optimalt.
Det som är mest irriterande är när den tappar föbindelsen...accesspunkten.
Och avståndet till routern och det trådlösa kortet är knappt två meter.
Det är så illa att jag nästan tänker koppla en kabel till den stationära datorn så att åtminstone en av datorerna har internet förbindelse.
Jag trodde att Linksysen skulle fungera bättre än min simpla Belkin router...mycket bättre.
User avatar
ESandstig
Posts: 121
Joined: 2006-03-08 17:50:32

Post by ESandstig »

Kolla om det finns andra accesspunkter som kör på samma kanal. Om det finns många som gör det, byt till en annan kanal som är mindre belastat.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Linksys gillade inte att folk pulade med deras produkter så att dom bytte ut linux mot vxworks vilket fungerade mycket sämre. Har du otur så har du fått det, men det ska gå att byta ut.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Köper man en WRT54GL så skall den fortfarande köra på linux?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ESandstig wrote:Kolla om det finns andra accesspunkter som kör på samma kanal. Om det finns många som gör det, byt till en annan kanal som är mindre belastat.
Har bytt till kanal 1...alla alla använder 11.
Den har blivit stabilare, tappar inte anslutningen.
Men jag kör även med läge säkerhet...WEP64 bitar.
Post Reply