Billig, billig, billig vattentålig lampa.

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Billig, billig, billig vattentålig lampa.

Post by -SE- »

Ska göra en trädgårdsdekoration till en väldigt stram budget, om det inte blir bra så slänger jag det som inte är bra. Anyways, det kommer bli bra ändå.

Iaf, jag underar lite hur ni tycker jag ska göra en lampa som ska stå i botten av en hink fylld med vatten. Jag tänkte mig lite en glödlampa i en glas/plastburk, detta testas nu. Men det är blir lite omtåligt och opålitligt, därför tänkte jag ta en färdig armatur (likt denna) och om det behövs, täta den lite.

Vad tror ni? Vilket blir bäst att ha under vatten en hel sommar? Har ni egna idéer? Det ska vara rättså starkt ljus från den då den ska lysa upp en 10L-hink som ska vara en fontängrund. Lampan ska köras i samma som pumpen, 12V. Ni får se bilder när det är klart =)

Förövrigt är pumpen en kylarvattenpump från en Opel Astra, den hållre nog några somrar =D.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är ganska trivialt att tillverka en vattentät lampa om du inte ska kunna byta ut ljuskällan, vilket leder till min första punkt, skaffa kraftiga lysdioder så slipper du byta glödlampor

Tätning kan göras med polyuretantätning eller våtsilikon (badrumssilikon, akvariesilikon eller liknande). Ytorna som ska limmas slipas tillen matt yta och tvättas med sprit, spriten får sedan avdunsta helt innan limning påbörjas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Låter bra, men jag har ingen lysdioder och orkar inte hålla på med seriemotstånd och grejer just nu =). Den lampan jag länkade till borde man dock kunna bara täta med lim/tejp just där den sitter ihop. Undersidan (plattan) får sitta fast i hinken med silikon så blir den tät där.

Hur farligt är det om vatten kommer in i lampan mellan lamphållarna? Det ligger juh en rättså resitens i vattnet (?) så det borde juh inte bli direkt kortslutning men det kan knappast vara bra. Kontakterna borde ta skada, men jag tänkte mest på transformatorn.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Lampan i sig bör ju klara av det då den förhoppningsvis är vattentät, sen är ju frågan om kontakterna gillar det. :P

Det är ju dessutom en fördel om kontakterna är i aluminium eller är plastindragna så att dessa inte rostar.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om kontaktytorna blir utsatta för vatten när de är spänningssatta kommer de förstöras ganska fort iallafall.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ghlargh wrote:Om kontaktytorna blir utsatta för vatten när de är spänningssatta kommer de förstöras ganska fort iallafall.
Då låter det bäst att ha lampan vattentät.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Jforce
Posts: 61
Joined: 2005-08-27 17:12:42
Location: Växjö

Post by Jforce »

en uppochnervänd glasburk är väl superpålitligt och man sätter fast locket ordentligt i bottnen och sedan skruvar på glasburken. det borde vara stensäkert (rätta mig om jag har fel hihi:D så hade jag gjort :P

man kan ju täta extra också för att vara helt säker. särskilt vid locket så att det inte kommer in vatten i hålet där lampan sitter och där sladden går igenom. om du förstår.

annars får man väl köra på destillerat vatten :D lol
Jforce - The Carrot In Your Eye

Firefox - rediscover the web
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jforce wrote:en uppochnervänd glasburk är väl superpålitligt och man sätter fast locket ordentligt i bottnen och sedan skruvar på glasburken. det borde vara stensäkert (rätta mig om jag har fel hihi:D så hade jag gjort :P

man kan ju täta extra också för att vara helt säker. särskilt vid locket så att det inte kommer in vatten i hålet där lampan sitter och där sladden går igenom. om du förstår.

annars får man väl köra på destillerat vatten :D lol
Destillerat vatten har jag i mängder och rättså oändligt mycket för 0:-.
Kondenstorktumlare <3
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Jforce
Posts: 61
Joined: 2005-08-27 17:12:42
Location: Växjö

Post by Jforce »

-SE- wrote:
Destillerat vatten har jag i mängder och rättså oändligt mycket för 0:-.
Kondenstorktumlare <3
Heh, nice :p
Jforce - The Carrot In Your Eye

Firefox - rediscover the web
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag har en mindre strålkastare i glas som är vattentät som jag inte använder till något alls. Vill du ha den kan du få den, för 150kr.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply