Bästa 120mm-fläkten? Bra fancontroller?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Rexendaal
Posts: 8
Joined: 2007-05-07 11:31:13
Contact:

Bästa 120mm-fläkten? Bra fancontroller?

Post by Rexendaal »

Hej! :D
Jag undrar vilken 120mm-fläkt som är bäst på marknaden idag.
Dels till att sätta i chassit, och en att sätta på Thermalright Ultra-120 Extreme.

Vore även trevligt med förslag på en bra fancontroller. :)

Tack för svar!
Sneaky little hobbitses...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Beror på hur mycket den ska blåsa. Finns dem som är svinbra men inte blåser så mycket, då är den fortfarande lika bra men förbannat kass för det ändamålet.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Rexendaal
Posts: 8
Joined: 2007-05-07 11:31:13
Contact:

Post by Rexendaal »

Jag kommer ha några chassi-fläktar, och ska ha en på cpu'n. Så jag antar väl att kylningen är extra viktig på cpu-fläkten.

Noctua 8db till chassit kanske?

Men vilken till Thermalright Ultra?
Sneaky little hobbitses...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Noctua & Scythe kan rekommenderas.
Om du vill komma billigare undan finns även Nexus.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Rexendaal
Posts: 8
Joined: 2007-05-07 11:31:13
Contact:

Post by Rexendaal »

Blåser Noctua tillräckligt bra för att vara en "jättebra" cpu-fläkt eller bör jag ha någon annan på Thermalright Ultran och kanske Noctua i chassit?
Sneaky little hobbitses...
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Kör på nexus, vad jag vet så är det yate loon som tillverkar nexus och dom är inte dåliga.
Hehe ja
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Rexendaal wrote:Blåser Noctua tillräckligt bra för att vara en "jättebra" cpu-fläkt eller bör jag ha någon annan på Thermalright Ultran och kanske Noctua i chassit?
Tja, om vi säger såhär. När bra 120mm-fläktar börjar komma över 1300RPM låter de rätt illa i min mening. När de kommer under 900-1000RPM är de tysta. En 120mm@1300RPM duger gott för att kyla helt okej, snurrar den snabbare än så börjar det väsnas rätt mycket i min mening. T om 800RPM räcker långt om du inte har en svinaktigt varm CPU eller dåligt luftflöde i lådan.

Noctuas fläktar har ovanligt bra förhållande mellan RPM/ljudnivå/luftflöde vad jag vet. Fördelen för Scythe fläktar är deras tysta gång och deras ovanligt långa livslängd. Nexus fläktarna är väldigt mycket bang for the buck, mycket fläkt för pengarna. Gällande fläktkontroller, kolla om moderkortet kan styra fläktarna istället.

Nu vet jag att alla tycker olika och gör olika, men jag föredrar att skippa fläktkontrollern helt, köra fläktarna i chassit en fast hastighet där de knappt hörs och ger nog med luftflöde och köra värme-styrd (se mukvara) eller konstant låg hastighet på t ex CPU-fläkten och 'extra' in/utblås. Istället för att själv sitta och skruva upp och ned hastigheten hela tiden, då får man en kylning som är tyst hela tiden och om den är rätt gjord dessutom kyler bra nog och sköter sig helt själv. Behöver man lägre hastighet på fläktarna som snurrar konstant i samma RPM så kan man hämta olika spänningar direkt ur nätagget istället för att trassla med kablar, fläktkontrollers, och de extra oljud som kan uppstå med en del fläktkontrollers.

Nu vet jag iofs inte om du är ute efter extrem kylning eller bara en tyst dator med helt okej kylning... Är du ute efter extrem kylning så är det helt fel fläktar att titta på över huvud taget i min mening. Men är du ute efter en bra balans mellan ljudnivå och kylning och ha en tyst dator är du rätt ute. Vad har du för nätagg förresten?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Rexendaal
Posts: 8
Joined: 2007-05-07 11:31:13
Contact:

Post by Rexendaal »

Jag "har" inget nätagg, datorn är inte köpt än, men det tänkta nätagget var Corsair 620w.

Chassit kommer bli Cooler Master Stacker 832, det finns plats för 3 fläktar i fram, en i bak, en i toppen och 4 i sidan. Det följer med 2 fläktar från början, en i fram och en i bak. Bör jag byta ut dem? Hur många chassifläktar anser ni tillräckligt? Jag behöver inte extrem kylning, tror jag, men ändå bra.
Ska klocka en E6600 och kommer ha 4GB 1066MHz RAM (vet inte hur mycket värme RAM utvecklar), ett XFX 8800GTX, en 150GB Raptor och en 500GB Samsung. Det är väl de delarna som utvecklar mest värme.
Sneaky little hobbitses...
Post Reply