Sångfåglar, se hit!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Sångfåglar, se hit!

Post by Joel »

Halloj!

Jag skulle vilja lära mig sjunga, i all sin enkelhet, och tänkte att ett mångsidigt ställe som detta borde ha erfarenhet inom även sång.

Det jag tänker på mest just nu är hur man ska göra för att kunna använda hela sitt bröstregister utan att spänna sig, dvs ha kvar en acceptabel klang.

Någon som känner sig manad?

(Om det är viktigt att veta så är jag första bas, E2-G4)
meh
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Av mina totalt 11 år i kör har jag fått lära mig att stå rak i ryggen med lång hals, dvs, gör dig så lång som möjligt när du sjunger. Ta kraft i från bröstet genom att andas in och släpp i väg den med en ton. Väldigt svårt att förklara.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Jag sjunger rätt mycket men jag har inte gått nån kurs eller nåt sånt. Jag lärde mig genom att sjunga till mina favortiband så ofta jag orkade. Grejen är att försöka härma alla röstlägen och tekniker att det tillslut låter likadant (mer eller mindre). Sen när man behärskar det så utvecklar man sin egen sångstill efterhand.

Så gick det till för mig i alla fall och jag tycker jag sjunger bra, men det är förståss upp till den som lyssnar att avgöra. :p
Thermaltake Armor - Corsair HX620W
ASUS Commando - E6600 @ 3.2GHz
Scythe Ninja Plus - Corsair XMS2 PC6400 2048MB (1:1)
Gainward Bliss 8800GTX - Seagate Barracuda 320GB
Western Digital My Book 250GB - Vista Home Premium 32bit
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Longstock wrote:Av mina totalt 11 år i kör har jag fått lära mig att stå rak i ryggen med lång hals, dvs, gör dig så lång som möjligt när du sjunger. Ta kraft i från bröstet genom att andas in och släpp i väg den med en ton. Väldigt svårt att förklara.
Bröstet? Jag har alltid hört att man ska sjunga från magen, att man ska spänna en muskel runt mellangärdet för att ge halsen en möjlighet att slappna av. Vad säger du om det?

Tack för svaren!
meh
Timpetö
Posts: 125
Joined: 2006-03-01 15:09:10
Location: Stockholm
Contact:

Post by Timpetö »

sjung upp..jag sjunger dagligen i skolan och har märkt att man kommer igång med rösten om man sjunger upp i 10-15 min.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Joel wrote:Bröstet? Jag har alltid hört att man ska sjunga från magen, att man ska spänna en muskel runt mellangärdet för att ge halsen en möjlighet att slappna av. Vad säger du om det?

Tack för svaren!
Jag skrev kanske lite fort där, sorry. Det stämmer, magen är helt rätt.
Men det är viktigt att andas in mycket innan man släpper iväg en ton. Öva genom att sjunga samma ton hela tiden (så länge du orkar). Det kan vara jättesvårt i början. Men efter ett tag blir den ren och fin. Börja inte att sjunga för ljust eller för mörkt. Starta vid en ton som du tycker passar dig och gå gradvis nedåt (om du vill få en mörkare ton).
Lycka till!
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Timpetö wrote:sjung upp..jag sjunger dagligen i skolan och har märkt att man kommer igång med rösten om man sjunger upp i 10-15 min.
Ja, det är ett måste. Saker du kan göra för att underlätta än mer för halsen är att dricka ljummet/varmt vatten och inte harkla dig alls. Resten bör hanteras av en sångpedagog, inte oss n00bs. De kan inte bara sjunga, de vet hur du arbetar med stämbanden, magstödet och hela den truddelutten.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Den sångpedagogen jag gick hos var inte särskilt bekväm, allting kändes osmidigt och fel. Litar hellre på er.
meh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Bor du i Göteborg så kan jag rekommendera en annars.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Bor tyvärr i en förort en knapp mil från malmö.
meh
Post Reply