64bits datorkonfigurationer juni 2007

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

64bits datorkonfigurationer juni 2007

Post by Jonas Lundh »

64bits har nu nöjet att presentera vårt största användarbidrag hittills. Det är MooDHooDs, Des, -SE- och markmc som har konfigurerat var sitt datorsystem. En standarddator, en speldator, en budgetdator samt en HTPC. Tanken är att ge tips och förenkla för dig som är i tankarna om att köpa en ny dator.

Detta är alltså 64bits rekommenderade datorsystem juni månad 2007. Nästa uppdatering kommer i juli. Vi ser med spänning fram emot era synpunkter och kommentarer och kommer ta med dem i planeringen av nästa månads konfigurationer.

Samtliga konfigurationer och kommenterar kommer från våra användare och är personliga.

Standarddatorn
signerad MooDHooDs

Kriterier jag använt när jag byggt ihopp datorn är
  • Brett användningsområde (datorn ska kunna användas från spel och redigering till diverse programhantering)
  • En viss klockvänlighet
  • Prisvärdhet
  • Produkter från så få butiker som möjligt (för att minska fraktkostnaderna)
  • Köpa produkterna där det är billigast (utan att strida mot kriteriet ovanför)
Processor - Intel Core 2 Duo E4400
  • Länk: SHG
  • Pris: 1 240 kronor
Intel Core 2 Duo E4400 är en processor i Intels "nya" Core 2 Duo serie, och som i namnet antyder baserad på Intels Core 2-arkitekturen. Fördelarna med denna relativt nya arkitektur är bland annat att den är mindre effektkrävande och har bättre prestanda, vilket resulterar i en sval och snabb processor jämfört med den äldre netburst-arkitekturen som bland annat Celeron, Celeron D, Pentium 4 och Pentium D använde sig av. Det har även visat sig att den nya Core 2-arkitekturen, i många fall, presterar bättre än AMDs K8-arkitektur (Athlon 64 X2). Core 2 duo är även en dual core processor och är 64bitars, vilket gör den relativt "framtidssäker". Det är därför C2D var det självklara valet till detta paket.
Valet stod mellan denna processor, Core 2 Duo e4400 och den nyutkomna Core 2 Duo e6320 med dubbelt så mycket cache men med lägre klockfrekvens. Vid första anblick ser e6320 mer lockande ut, men vid närmare undersökning är den inte värd de extra 400 kronorna. Faktum är att e4400 faktiskt presterar bättre än vad e6320 gör i de flesta testerna.

Processorkylning - AC Freezer 7 Pro
  • Länk: SHG
  • Pris: 180 kronor
För att få det extremt tyst behövs den boxade kylaren bytas ut mot något tystare, AC freezer 7 pro. Det är en riktigt prisvärd kylare som verkligen är tyst. Har använt den i en mängd datorer och resultatet har alltid blivit mycket väl godkänt.

Internminne - Corsair TWIN2X 5400 DDR2 Minnesmängd är alltid bra att ha mycket av. Program och spel tycker om mycket minne, så oavsett användningsområde så är 2GB att föredra.
Mitt val av minne blev Corsair Twin2x-minnen på 675 MHz och CL4. Valet av dessa minnen var för att de är billiga samt att de faktiskt är ganska klockvänliga (inga extrema minnen dock, men lite överklockning klarar de faktiskt av).

Moderkort - Asus P5N-E/SLI
  • Länk: SHG
  • Pris: 1 006 kronor
Moderkortet jag valt har både bra kundrecensioner och professionella recensioner. Kortet har många portar; Firewire, SATA, eSATA och USB. Kortet verkar också fungera bra till viss överklockning, för de som är intresserade av det. SLI gör det lätt att i framtiden kunna skaffa ett till grafikkort för ökad prestanda. Kortet klarar även av quad core, vilket underlättar för framtida uppgraderingar. Det är ett prisvärt moderkort helt enkelt.

Grafikkort - MSI GeForce 8600GT HeatPipe 8600 GT är en GPU vi alla har gått och väntat på ett antal månader. Det är snabbt, billigt och framför allt, det har DX10. Kylningen på det här kortet är passivt, vilket är en fröjd för öronen. Nackdelen är att överklockning på grafikkortet ej är lämpligt då kortet är passivt kylt vilket gör att kortet blir ganska varmt.

Hårddisk - Samsung SpinPoint T166 500GB Liksom minnet är hårddiskutrymme något man aldrig kan få nog av. En 500 GB hårddisk räcker för de flesta. Märket är av Samsung, som är kända för tillverka tysta och svala hårddiskar.

Chassi - Antec LifeStyle Solo
  • Länk: SHG
  • Pris: 737 kronor
Antec solo är ett billigt, lättåtkomligt och med bra funktioner för att få det tyst på exempelvis hårddiskarna. Chassiet utstrålar kvalitet och är väldigt känt.

Nätaggregat - FSP 350W Ett nätaggregat som sätter hög vikt på att vara tyst. Det kan ses som aningen underdimensionerat ur effektperspektiv, men så är inte fallet. 350 watt räcker gott och väl för detta system, inklusive ett par uppgraderingar i framtiden.

Optisk enhet - Samsung SH-S183A När man letar efter DVD-brännare finns det egentligen bara två kriterier enligt mig; billig och SATA. Billig eftersom alla 16x-brännare håller ungefärlig kvalitet och samma nivå och därför tycker jag att man ska låta priset avgöra. PATA är för mig väldigt krångligt, kablarna är stoppar luftflödet om man inte är duktig på kabeldragning. Och även om man är duktig på kabeldragning är det inte roligt att arbeta med dem. Mer argument än så finns inte egentligen. Överföringshastigheten spelar mindre roll då det inte krävs så mycket i överföring, men det är ett argument som inte går att säga emot.

Diskettstation - Sony Den är uråldrig, den låter konstigt när den läser och man känner sig naken utan den.

Tagentbord - Microsoft Digital Media PRO Det här är en personlig favorit. Tangentbordet har en mängd smarta funktioner så som snabbknappar för att öppna program (som du själv valt), zoomreglage vilket är nyttigt i bildredigeringsprogram. Tangentbordet klarar även av samtliga tangenter A-Ö med båda shift nertryckta. Det har också alla nödvändiga multimediafunktioner såsom, spela/paus, nästa, föregående, volym upp, volym ner och stop.

Mus - Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 Intelli Explorer 3.0 är nog en mus de flesta på detta forum hållit i. Den är snabb och ger bra precision, vilket uppskattas av de flesta. Musen har fått mycket bra omdömen från många olika håll, och den är dessutom rätt bilig. Enda minus jag kan ge är sladden.

Musmatta - Steelpad S&S No-Sleeve Precis som musen är det här en välkänd produkt. Det är en musmatta av hög kvalitet och ger betydligt bättre underlag än IKEA-musmattorna som många använder sig av. Det här är ett måste vid spel.

Operativsystem - Microsoft Windows Vista Premium Microsoft senaste operativsystem för PCs. Windows Vista Premium är den näst billigaste versionen av Windows Vista och är enligt mig den prisvärdaste för hemmaanvändaren. Den har bland annat funktioner som Aeroglass och Media Center (bra ifall du vill koppla datorn till TV), som saknas i den billigaste utgåvan. Windows Vistas kanske största fördel är Direct X 10-stödet, som kommer i de nya spelen och för att kunna använda grafikkortets fulla kraft. Versionen jag valt är 64bitars, vilket även processorn är, därför känns en 32-version som ett bra val.


Skärm - Samsung Syncmaster 205BW En snabb skärm på 6 ms, vilket passar bra till snabba spel såsom FPS. Skärmen är även av Widescreen-format vilket är bra för filmtittande. Skärmen verkar även ha fått suverän kritik.


11 379 kronor exkl frakt.



Speldatorn
signerad Des


Moderkort - Gigabyte GA-P35-DS3 - Ett moderkort som är stabilt, billigt, bra överklockare med många fina inställningar och dessutom passivt kylt. Mycket framtidssäkert.


Processor - Intel Core 2 Duo E6600 Bland de mest prisvärda CPU:er i dag. Klockfrekvens på 2.4GHz och en L2-cache på 4MB ger ypperlig prestanda för lite pengar. Går även att överklockas till högre hastigheter utan större problem.


Minne - OCZ Nvidia SLI 2GB Kit 2x1024MB DDR2 PC2-8500 1066MHz Höga klockfrekvenser, stora minnesmängder, snygga, effektiva kylflänsar och allt detta till ett billigt pris gör dessa minnen till ett ganska så självklart val.


Hårddisk - Seagate Barracuda ST3500841AS 7200.9 500GB Tyst hårddisk med mycket utrymme till lågt pris. Seagate är allmänt känt märke och gör mycket bra hårddiskar. Känns det motiverat är det bara att ta fler hårddiskar. Moderkortet har plats för 6 st SATA2-enheter.


Grafikkort - AXLe 3D Graphics xTreme GeForce 8800GTX 768MB 8800GTX är ett DX10-kort med klart godkänd prestanda. Just märket vet jag inte så mycket om, men det är mer en smaksak. Vill man så kan man klocka också, vilket kan ge ganska mycket prestanda på dessa kort.


Chassi - Gigabyte Triton Miditower Riktigt snyggt och stilrent chassi som fått mycket bra kritik. Verkar vara lätt att bygga i, och har plats för stora fläktar vilket bidrar till lägre ljudnivå.


Nätaggregat - Corsair HX Series Modular Power Supply 520W Stabilt, tyst, snyggt och modulärt nätagg till bra pris.


Ljudkort - Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail 7.1 ljudkort ifrån Creative med bra ljudkvalitet för den lilla peng det kostar. Och som du ser har det THX-certifiering också vilket är extra gott för dem som har THX-certifierade högtalare/förstärkare. Retailförpackat, vilket betyder att nödvändiga tillbehör medföljer.


DVD-brännare - Samsung DVD SH-S182D Dual-Layer DVD-brännare från Samsung som gör sitt jobb.


Skärm - BenQ FP222WH 22" Wide TFT BenQ gör bra skärmar till bra priser. Den här skärmen är inte något annorlunda.


Operativsystem - Windows Vista Home Premium 64-bit Microsofts nya operativsystem. Var lite problem i början med alla drivrutiners och programs kompatiblitet, men det börjar gå till sig.


Mus - Logitech MX518 Väldigt populär gaming-mus ifrån Logitech. Skön och bra prestanda, inget snack om saken. Snygg dessutom.


Tangentbord - Logitech Ultra-Flat Keyboard Samma här, mycket populär produkt ifrån Logitech. Mycket sköna "laptop-tangenter" gör det lättare att skriva snabbare, och låter inte lika mycket som standard-modeller brukar kunna göra.


Allt till den totala summan av 18 419 kronor.


Budgetdatorn
signerad -SE-

Kriterier jag använt när jag byggt ihop datorpaketet:
  • Billigt
  • Insidan räknas före utsida och periferi (tangentbord, mus och skärm)
  • Låg ljudnivå
  • Kalla komponenter
CPU - AMD Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt Denna processorn är väldigt prisvärd och lämpad för detta paket. Det är en 65Nm-CPU vilket gör att den inte är så effektkrävande och därmed kan fläkten gå saktare och tystare. Det gör att den blir lämplig för en budgetdator tänkte till kontorsarbete, surfning och lätta spel.

Moderkort - MSI K9NBPM2-FID, Quadro NVS210S+nF430 Ett moderkort som kommer passa bra i detta paket. Det har lite extra godsaker som DVI och FireWire. Det har även VGA-utgång vilket gör att det är möjligt att köra dualscreen. Enligt kundrecensioner så fungerar det bra, och det har också ett bra pris. GbLan, 8 USB, SATA2-RAID, 4 minnesplatser och passiv (ljudlös) kylning är också trevligt. Jag själv har haft bra erfarenet av MSI-moderkort.

Internminne - Corsair Value Select VS1GB667D2 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL4 Ett väldigt varmrekommenderat minne från det välkända märket Corsair. Har många positiva erfarenheter av Corsair och dem lämnar 10 års garanti vilket bordar för ett bra minne. Ett mycket prisvärt och välpassande minne till budget-paketet.

Nätaggregat - Fortron/Source Nätaggregat ATX 300W Ett nätaggregat från Fortron Source, ett välkänt märke bland nätaggregat. Detta nätaggregatet har en tyst 120mm-fläkt och är på lagom effekt för att driva detta paket. Det har SATA-kontakter vilket är bra till disken så man slipper använda adapter.

Chassi - APLUS Case Qubic, Svart Ett chassi som är varmt rekommenderat av många. Det är billigt och Komplett själv rekommenderar det.

Hårddisk - Western Digital Caviar WD1600JS 160GB En prisvärd disk på 160GB från det välkända märket Western Digital. WDC-diskarna är kalla, tysta och stabila, allt man vill att en disk ska vara. Denna disk harmonerar bra ihop med resten av hårdvaran i detta paketet.
En SATA-disk idag är ett givet val, det är en lösning som håller för framtiden, stoppar inte lika myclet luftflöde som en P-ATA-sladd.

Optisk enhet (DVD-brännare) - Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart En DVD-brännare som rekommenderas av många. Märket bordar för god kvalitet, och så har det varit på de 3 Samsung-brännare som varit i min närvaro. Priset är inte särskilt högt heller, därmed en brännare som lämpar sig till budgetpaketet och även dyrare paket.

Bildskärm - HP VS17E 17" TFT En billig skärm från HP. Enligt betygsättning fungerar den bra. Specifikationerna är vettiga för vad denna datorn är tänkt att göra och dessutom har den högtalare i sig. En skärm lämplig för kontorsarbete till lågt pris och med en upplösning på 1280x1024 och responstid på 8ms.

Tangentbord - Microsoft Wired Keyboard 500 Ett billigt tangentbord från Microsoft. Ingen påkostad produkt i paketet eftersom datorns innehåll prioriteras före.

Mus - Logitech OEM Optical Wheel Mouse En mus som jag valde dels för att den är optisk och för samma anledningar som jag valde tangentbordet.

Operativsystem - Windows XP Home SP2 Svensk OEM Eftersom detta är en budgetdator så finns även det alternativet att köra en Linux-dist på den. Bra exempel på dem är Fedora, openSUSE eller Ubuntu. Dessa Linux-distar är dessutom gratis till skillnad från Windows.


Totalkostnad komponenter: 5617:-
Fraktkostnad Datorbutiken.com: 99:- (postpaket, förskottsbetalning)
Fraktkostnad Komplett.se: 258:- (postpaket, förskott.)
Fraktkostnad Dustin Home: 49:- (postpaket, förskott)


HTPC
signerad markmc


Kriterier jag använt när jag byggt ihopp datorn är:
  • Mest filmtittande och avkodning utav HD-filmer. Men även kunna spela lättare spel. Tyvärr så är Bluray och HDDVD läsarna så dyra fortfarande, så det kunde jag inte ha med.
  • Tyst.
  • Jag valde produkter från Komplett pga. fraktkostnaden och för att dom hade alla delar paketet behövde.
Intel Core 2 Duo E4300 Boxed - CPU
Denna processor lämpar sig väldigt bra till ett sådant här system med dess dubbla kärnor då man ska kunna spela upp HDMI/HDCP-material utan problem.

ABIT Fatal1ty F-I90HD - Moderkort
Bra socket 775-moderkort med inbyggt grafikkort och HDMI-utgång. Kan även uppgraderas med PCI-e grafikkort om det skulle behövas. Det är dessutom lagomt litet.

Creative SB Audigy 4 7.1 - Ljudkort
Däremot så är inte det inbyggda ljudet i ett moderkort lika roligt, därför är ett ljudkort från Creative som har 7.1-ljud, och således passar utmärkt i en HTPC och speciellt om man har en hemmabioanläggning.

Hauppauge! WinTV-NOVA-T-Stick - TV-kort
Ett bra USBTV-sticka med radio och digital-TV. Hauppauge är även ett bra märke och är anpassat för dessa ändamål, vilket antagligen alla TV-kort är, men detta har i alla fall lite bättre kvalité.

Logitech Cordless Desktop EX110 - Tangentbord
Ett grymt snyggt trådlöst tangetbord och mus. Passar väldigt bra till en HTPC med tanke på att det är trådlöst och stilrent.

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit - Minnen
Kvalitétsminnen från Corsair som passar vädligt bra i ett sådant här paket som behöver mycket kraft. Mycket utrymme på dessa gör att dom datorn kommer att flyta på väldigt bra.

Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart - DVD-brännare
En enkel brännare från Samsung, och namnet bådar gott. Gör dessutom så att du kan både kolla på och bränna filmer.

Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB - Hårddisk
En hårddisk från Samsung, samma serie har jag själv och den är en dröm. Dom är väldigt tysta och relativt svala, och dessutom har dom det rätta priset och hastigheten. Mycket cacheminne gör så att den läser snabbare och du får en bättre och snabbare dator.

Arctic Cooling Freezer 7 Pro - Kylfläns
Väldigt tyst och väldigt effektiv kylfläns med tillhörade fläkt. Hade själv en kylfläns i samma serie och den var en dröm. Fläktreglering efter värmen och kopparblock i grunden.

Silverstone SST-LC17 HTPC - Chassi
Ett stilrent chassi med fjärrkontroll från Silverstone. Man får dessutom med en fjärrkontroll som gör att du kan styra musiken och filmen på datorn, precis som att det skulle vara en DVD-spelare.

Seasonic S12-II Nätaggregat 380W - Nätaggregat
En väldigt bra dator måste självklart ha ett väldigt bra nätaggregat. Och vad passar inte bättre än ett Seasonic S12? Låt dig inte luras utav 380watt, detta nätagg klarar av att ge dom också, jämfört med andra billigare. Det är dessutom tyst och bra.

Novell OpenSuSE 10.2 - Operativsystem
  • Länk: OpenSuSE
  • Pris: 0kr (Ev. skivkostnad tillkommer)
Jag tycker att man ska köra SuSE i ett sådant här system med tanke på att det är gratis och att det är väldigt bra.

Slutpris: 7624kr

Obs: Tänk på att priserna är angiva exl. frakt.
Last edited by Jonas Lundh on 2007-07-09 10:23:28, edited 1 time in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Lite mer snack om hur datorn presterar med alla komponenterna vore roligt. Lite benchmarks osv. Som jag ser det har ni bara plockat ihopp saker i webbshopparna.
#mac.se @ EFnet
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Vore bra om listan gjordes mer sammanhållen och översiktlig tycker jag, nu blir det en massa scrollande och lätt rörigt tycker jag.

Sen tycker jag paketen borde vara utan skärmar, tangentbord och möss då sådant är väldigt individuellt. Skärmar kan väl om inte annat få en egen liten del uppdelad i prisklasser.

Tycker det är en stor lucka i medel-gamer-segmentet denna första gång.
Nu klagar jag extremt mycket kanske... Tycker det är bra det körs igång saker, så ta min kritik med en nypa salt. :P
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Xmel wrote:Lite mer snack om hur datorn presterar med alla komponenterna vore roligt. Lite benchmarks osv. Som jag ser det har ni bara plockat ihopp saker i webbshopparna.
Det stämmer att vi bara plockat ihop system. Dock har, iaf jag, plockat ihop efter tester och rekommendationer. Ungefär som idén från början var tänkt, och om vi skulle leta benchmarks också så skulle det ta ännu längre tid.

Des, markmc och jag ska istället jobba mer nästa gång på bättre motivationer till hårdvaran. Det anser jag och kanske fler är viktigare.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

rokk wrote:Vore bra om listan gjordes mer sammanhållen och översiktlig tycker jag, nu blir det en massa scrollande och lätt rörigt tycker jag.

Sen tycker jag paketen borde vara utan skärmar, tangentbord och möss då sådant är väldigt individuellt. Skärmar kan väl om inte annat få en egen liten del uppdelad i prisklasser.

Tycker det är en stor lucka i medel-gamer-segmentet denna första gång.
Nu klagar jag extremt mycket kanske... Tycker det är bra det körs igång saker, så ta min kritik med en nypa salt. :P
Detta är endast en temporär lösning enligt admins. Und ja, den är rättså rörig.

Jag själv tyckte också att det skulle vara utan skärm och periferi. Kanske något som kan ändras i framtiden.

Medel och Gamer-paketet är inte min bit att kommentera då jag inte har tittat så jättenoga på vad det är för grejer dem plockat ihop paketen av.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

-SE- wrote:Det stämmer att vi bara plockat ihop system. Dock har, iaf jag, plockat ihop efter tester och rekommendationer. Ungefär som idén från början var tänkt, och om vi skulle leta benchmarks också så skulle det ta ännu längre tid.

Des, markmc och jag ska istället jobba mer nästa gång på bättre motivationer till hårdvaran. Det anser jag och kanske fler är viktigare.
Jao, nästa gång har vi ju dessutom mer tid på oss. Så då har vi ju mer tid til att leta recentioner och fråga runt vad som passar. :)

Men kom med fler idéer, vi har just nu torka på sånt förutom detta. :)
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Känns som att ni engagerade er just för att ni ville tillföra något. Någon av er har säkert lagt ner tid på det här men det känns väldigt ytligt och omotiverat då ni inte ens länkat till recensioner som stöder era påståenden. Ni pratar som att ni ägt delarna själva fast ni uppenbarligen inte har det.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

En del av delarna har jag både ägt och andra har jag monterat i andra datorer. Dock inte alla, och där har jag försökt gå så mycket som möjligt efter recensioner.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ulflaban wrote:Känns som att ni engagerade er just för att ni ville tillföra något. Någon av er har säkert lagt ner tid på det här men det känns väldigt ytligt och omotiverat då ni inte ens länkat till recensioner som stöder era påståenden. Ni pratar som att ni ägt delarna själva fast ni uppenbarligen inte har det.
Jo, men som jag skrivit (och andra för den delen också) så hade vi väldigt kort om tid på oss. Så nästa gång ska det nog bli lite vettigare stuk på det hela. :)
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Bra jobbat allihopa :) Jättebra skrivet och intressant :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Bra skrivet, fint intiativ, i like! :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Om ni tar upp ämne som "viss klockbarhet" bör ni skriva ut vad förväntade frekvenser är.
För gemene man står sig exempelvis inte e4400+moderkort mot 4600+ & moderkort prismässigt och prestandan är ungefär den samma.

e4400 kan man ha en förväntad frekvens på 3GHz, en 4600+ på 2.8GHz, vilket fullständigt vänder matchen.

Vad gäller skärm och tillhörigheter skulle man ju lätt kunna göra några separata kit istället.

Arbetspaket - bekväm mus+tangentbord med bra färgåtergivning
Spelpaket - bra spelmus, tåligt tangentbord och snabb skärm
Budgetpaket - mest för pengarna utan att ha med något skräp.

Något som jag anser viktigt med paketen är att bugdetkiten inte innehåller rent skräp vad gäller komponenter utan ska vara en maskin man kan ha igång ett år utan att allt går sönder. Därför gillade jag initiativet med att ta en låda med separat nätdel till exempel.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tack för de fina inläggen Longstock och enix. Och tack till snigel för att du har tänkt och tyckt precis som jag =D (Ej ang. "viss klockbarhet" då jag inte har någon större erfarenhet av klockning)

Ang skärm och periferi-paketet som du pratade om: Mer exakt, hur hade du tänkt att det ska se ut?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

JULI!
Jag tycker ni ska spara specifikationerna för datorerna ni valt och inte överskriva, så man ser vad ni valde månad till månad :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

-SE- wrote:Tack för de fina inläggen Longstock och enix. Och tack till snigel för att du har tänkt och tyckt precis som jag =D (Ej ang. "viss klockbarhet" då jag inte har någon större erfarenhet av klockning)

Ang skärm och periferi-paketet som du pratade om: Mer exakt, hur hade du tänkt att det ska se ut?
Hur menar du nu? Tänkte något i stil med att arbetspaketet satsar på en skärm med bra färgåtergivning (gärna tco-märkt) samt ergonomiskt tangentbord+mus.

Spelpaketet kan ha en snabb skärm, tåligt tangentbord och en sladdmus med god optik. Frågar du mig är inte det 3.0 utan snarare MX518, tyvärr har jag inte länken på lager där de faktiskt testar hur bra optik de olika mössen har.
Men 3.0an är katastrof med 125Hz på usb-porten och högre hastigheter.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Nybbe
Posts: 11
Joined: 2007-08-02 10:37:31
Contact:

Skitsnyggt!

Post by Nybbe »

UNDERBART! Detta var precis vad jag eftersökte! Nu slipper jag ta reda på delarna själv. ;D
Hade faktiskt redan fått med Asus P5N-E kortet på inköpslistan men såg att ni rekomenderade 5400 minnen istället för 6400 på Standarddatorn.
Hur kommer det sig? Skiljer ju inte så många hundralappar på 2 Gb.
För visst klarar P5N-e 6400 minnen? Förslag på sådana isåfall?

Förresten, standarddatorn saknas ljudkort :) för det är väl inte tänkt att använda onboard?

Niklas
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det här var ett bra initiativ och borde uppmärksammas.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ser ganska bra ut detdär men budgetdatorn va lite dyr nästa....

till speldatorn skulle nog ett ds4 va bättre om man nu skulle överklocka för det kortet har ingen mosfetkylning alls.

och nät gjordes alternativen :P nu får man iallfal en e4400 på komplett billigare än 4300an.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Standarddatorn har en del inkonsekvensfel skriftligt sett:
Versionen jag valt är 64bitars, vilket även processorn är, därför känns en 32-version som ett bra val.
I samma dator står det om 16 ggr:s DVD-brännare när det är en 18ggr:s han har valt ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Utmärkt intiativ.
Men varför ligger inte detta under "Köpråd"?????????

Verkar konstigt ha det under "Hårdvarufelsökning"
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

af Gultarp wrote:Utmärkt intiativ.
Men varför ligger inte detta under "Köpråd"?????????

Verkar konstigt ha det under "Hårdvarufelsökning"
Ligger en tråd där som hänvisar till denna tråd.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

rokk wrote:Vore bra om listan gjordes mer sammanhållen och översiktlig tycker jag, nu blir det en massa scrollande och lätt rörigt tycker jag.
Kan faktiskt hålla med, kanske kunde ni lista alla delar direkt och sedan ha en liten info del där ni går igenom varför och vad som är bra resp dåligt o.s.v.

rokk wrote:Sen tycker jag paketen borde vara utan skärmar, tangentbord och möss då sådant är väldigt individuellt. Skärmar kan väl om inte annat få en egen liten del uppdelad i prisklasser.
Kan tyvärr inte hålla med, tycker det är jätte bra att det blir en komplett dator, och sen är det då lättare för någon som faktiskt kan och vet byta ut delar mot sånt man själv vill ha t.ex logitech vs microsoft tangentbord eller något annat.

Bra jobb killar, dock är jag lite rädd att ni inte kommer orkar uppdatera datorerna varje månad. men hade varit nice om ni gör det och dessutom lägger mcyket tid på det så ni inte bara plockar ihop något riktigt snabbt och lätt..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Jag tycker problemet med att de väljer mus, tangentbord och skärm är att de är väldigt personliga saker. De musar som vissa väljer skulle jag spy galla över rent ut sagt.

Poängen jag hade var lite att, varför välja dit saker när de ändå är personlig preferens som väljer till 99%? Lika bra att ha paketen utan dessa och ha en egen sektion längre ner för t ex skärmar, tgb och mus som tar upp de vanligaste alternativen så möjligheterna för mus/tgb blir desamma för samtliga paket.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

skulle nog sagt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870 på gamermodellen
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Efterlyser en uppdatering i ämnet, helst där det går att samla prisvärda kit efter olika säljare för att spara in frakt osv.
Kan inget om mycket
Post Reply