Safari till windows

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Safari till windows

Post by snigel »

Apple har precis släppt Safari till windows!

http://www.apple.com/safari/download/

edit: märkte första buggen med denna betan. Bakåt och framåt fungerar inte på min mus.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det verkar som om Apple vill ta över världen.

Jag testade den och jag måste verkligen säga att den suger hårt. Den är seg och kraschar hela tiden, främst när man använder sig av sökrutor. Visserligen är det bara en beta, men dem kunde väl åtminstone göra den lite snyggare istället för att köra med det där fula Mac-stuket.

Länge leve Firefox.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

_JesteR_ wrote:Visserligen är det bara en beta, men dem kunde väl åtminstone göra den lite snyggare istället för att köra med det där fula Mac-stuket.
Antar att de vill ha sin egna stil på programmen, hade ju varit lite skevt om den såg ut som IE också.
Vad gäller att apple är på frammarsch ser jag det bara som något gott, konkurrens gynnar konsumenterna.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Testade också och konstaterade ganska snabbt att det verkligen inte är något för mig... Nog för att det är en beta fortfarande ... Men de mest uppenbara buggarna känns som att de bör ha försvunnit i alfa stadiet.

Som att man inte kan klicka på den där bokikonen längt till vänster under standardknapparn... vad den nu gör. För då kraschar programmet direkt.

Jag surfade på det sidor jag brukade surfa till och märkte inte någon skillnad mot Firefox vad gäller snabbheten i att öppna sidor.


Trevligt att det kommer alternativ dock.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

snigel wrote:
_JesteR_ wrote:Visserligen är det bara en beta, men dem kunde väl åtminstone göra den lite snyggare istället för att köra med det där fula Mac-stuket.
Antar att de vill ha sin egna stil på programmen, hade ju varit lite skevt om den såg ut som IE också.
Vad gäller att apple är på frammarsch ser jag det bara som något gott, konkurrens gynnar konsumenterna.
Absolut, men då gäller det att komma med något som är slagkraftigt, och inte en webbläsare som ser ut som något en rysk hacker har portat från Mac. Jag kan helt ärligt inte föreställa mig någon som kommer att använda Safari, den erbjuder ingenting nytt eller unikt som kan få folk att byta.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Trappski wrote: Som att man inte kan klicka på den där bokikonen längt till vänster under standardknapparn... vad den nu gör. För då kraschar programmet direkt.
För mig fungerar den och tar fram mina bokmärken. Läste runt lite på olika forum, verkar som att det är ytterst varierande stabilitet.
Jag hittade precis en ny bugg, jag kan inte köra det i fullskärm på min sekundära skärm, då försvinner applikationen ut i tomma intet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Glossolalia coats my skin
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag kikade också runt på olika forum, och det känns mer och mer som en alpha.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

snigel wrote:För mig fungerar den och tar fram mina bokmärken. Läste runt lite på olika forum, verkar som att det är ytterst varierande stabilitet.
Jag hittade precis en ny bugg, jag kan inte köra det i fullskärm på min sekundära skärm, då försvinner applikationen ut i tomma intet.
Hehe... fascinerande webbläsare det där.

Jag får det här meddelandet när jag öppnar installed add-ons fönstret:
Safari is missing important resources and should be reinstalled.


jag körde Safari stand alone istället för Safari + Quick Time och har ine quicktime sen tidigare fö.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

ulflaban wrote:LOL
Inte för att jag skulle vara helt säker på den siffran utan att ha set en jämförelse med Opera, men vad får dig att reagera så kraftigt?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jonas Lundh wrote:
ulflaban wrote:LOL
Inte för att jag skulle vara helt säker på den siffran utan att ha set en jämförelse med Opera, men vad får dig att reagera så kraftigt?
Det är så ytligt och äckligt och påminner typ om jolt-cola eller nåt med "2x caffeine". Sen att det står on any platform när det än så länge bara fungerar på 1.......
Glossolalia coats my skin
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

ulflaban wrote:Det är så ytligt och äckligt och påminner typ om jolt-cola eller nåt med "2x caffeine". Sen att det står on any platform när det än så länge bara fungerar på 1.......
Två :)
Jag försvarar inte argumentationen men visst kan något vara snabbast "on any platform" även om den vara går att köra på en plattform. Det handlar bara om hur man tolkar meningen.

Men som sagt, jag har svårt att se att den är snabbare än Opera även om den är klart mycket snabbare än Safari 2. De tre stora fördelarna med Safari 3 är för mig just hastigheten, flyttbara tabbar och den hackfria scrollningen. Tyvärr saknar den fortfarande sessions i opera-stil och något motsvarande Operas sidebar.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Här finns benchmarks...
http://www.apple.com/safari/

Samt hur man gjort dem.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ulflaban wrote:Det är så ytligt och äckligt och påminner typ om jolt-cola eller nåt med "2x caffeine". Sen att det står on any platform när det än så länge bara fungerar på 1.......
2nd. Vi har Safari på skolan och "äckligt" beskriver verkligen hur det är.
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Blev först väldigt glad eftersom jag gladligen använder Safari på Mac. Men när det tog mer än dubbelt så lång tid att ladda sidan samt att visa saker inte fungerade alls, så avinstallerade jag det och nu väntar jag på final.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

mohammedbilderna wrote:Blev först väldigt glad eftersom jag gladligen använder Safari på Mac. Men när det tog mer än dubbelt så lång tid att ladda sidan samt att visa saker inte fungerade alls, så avinstallerade jag det och nu väntar jag på final.
du menar att det är långsammare på windows än andra browsers, eller menar du i jämförelse med safari 2?

För på min mac iaf är det väldigt mycket snabbare än safari 2
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

_JesteR_ wrote:Det verkar som om Apple vill ta över världen.

Jag testade den och jag måste verkligen säga att den suger hårt. Den är seg och kraschar hela tiden, främst när man använder sig av sökrutor. Visserligen är det bara en beta, men dem kunde väl åtminstone göra den lite snyggare istället för att köra med det där fula Mac-stuket.

Länge leve Firefox.
Fula Mac-stuket!? omg....


Jag är inte heller en stor anhängare av Safari, kör med Camino på min MacBook, och det är fan den bästa browsern i hela världen.
Firefox är crap i jämförelse.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

enix wrote:
_JesteR_ wrote:Det verkar som om Apple vill ta över världen.

Jag testade den och jag måste verkligen säga att den suger hårt. Den är seg och kraschar hela tiden, främst när man använder sig av sökrutor. Visserligen är det bara en beta, men dem kunde väl åtminstone göra den lite snyggare istället för att köra med det där fula Mac-stuket.

Länge leve Firefox.
Jag är inte heller en stor anhängare av Safari, kör med Camino på min MacBook, och det är fan den bästa browsern i hela världen.
Firefox är crap i jämförelse.
Vad är den stora skillnaden mellan camino och FF förutom namnet?
Båda kör väl Gecko trots allt?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Skillnaden är att Camino äter mindre minne än vad FF gör.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

enix wrote:Fula Mac-stuket!? omg....
Ja.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

enix wrote:Fula Mac-stuket!? omg....
Ärligt talat, den där blå "progress bar"-saken som de skryter så mycket om ser ut som tandkräm. Det är det som är så irriterande med Apple - de byter ut statusfältet mot tandkräm som breder ut sig och tror att de är innovativa genier. Orka.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ledsen att säga det med Firefox har nog den värsta renderingsmotorn (Gecko) näst efter Internet Explorer. Den största anledningen till att det ser bra ut i den är att sidorna anpassas för IE och Firefox i större utsträckning än i efter standarderna.

Safari och Opera är de två webbläsare som närmast följer standarderna. Nu har jag inte provat Safari på Windows, utan bara på Mac OS X men tydligen ska Safari he en hel del buggar just nu så det påståendet är säkert inte sant för Windowsversionen än.

Att klaga på att en webbläsare tar mycket minne när det inte är frågan om minnesläckor utan om design är ganska absurt. Det är inte ovanligt att ha 1,5 - 2 GB RAM idag, men vad ska du med så mycket till om du i windows inte använder mer än en fjärdedel till en tredjedel? Minne är till för att användas. Till exempel, anledningen till att Safari använder mycket RAM beror på att den håller sin cache i RAM istället för på disk.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jonas Lundh wrote:Ledsen att säga det med Firefox har nog den värsta renderingsmotorn (Gecko) näst efter Internet Explorer.
Gecko går väl iofs mot att rendrera mer enl. Standard...
Den version av Gecko som kommer användas i Firefox 3.0 går redan nu igenom Acid2 liksom...
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

Ledsen att säga det med Firefox har nog den värsta renderingsmotorn (Gecko)
Tyvärr instämmer jag inte där. Vad är felet på den här sidan, se här.
Sidan skall fungera både på Firefox och Opera, dock ej i IE då IE kräver className istället för class.

Sedan saknar jag overflow-x/overflow-y i Opera fast det inte är standard, vill gärna använda mig av dom istället för overflow som ger ett resultat med två scroller.
Vad menar Opera med:
Allow Flash from other domain to access script in page; fixes problems with sites where Flash pop-ups cannot be closed.
källa
Är bara några urval varför jag kör firefox.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Trappski: Ja, Gecko börjar bli bättre men dom har fortfarande en hel del konstigheter för sig och tillåter alldeles för mycket fulkod.
fantasya wrote:Tyvärr instämmer jag inte där. Vad är felet på den här sidan, se här.
Sidan skall fungera både på Firefox och Opera, dock ej i IE då IE kräver className istället för class.
Vad pratar du om egentligen?
fantasya wrote:Sedan saknar jag overflow-x/overflow-y i Opera fast det inte är standard, vill gärna använda mig av dom istället för overflow som ger ett resultat med två scroller.
Som sagt dom är inte standard och bör därmed undvikas.
fantasya wrote:Vad menar Opera med:
Allow Flash from other domain to access script in page; fixes problems with sites where Flash pop-ups cannot be closed.
källa

Är bara några urval varför jag kör firefox.
Återigen ett stort va? Förstår inte vad du vill ha sagt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply