Såga med sticksåg

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Mystery
Posts: 6
Joined: 2004-09-04 7:49:02

Såga med sticksåg

Post by Mystery »

Hej, tänkte ge mig på att såga ett hål för en kylare mha sticksåg, men eftersom jag är total nybörjare på sånt skulle jag vara tacksam om någon kunde hjälpa mig lite.

Om jag har förstått det hela rätt så är följande ett bra tillvägagångssätt för att undvika repor.

1. Tejpa med maskeringstejp (ej innanför området man ska skära)
2. Köra väldigt långsamt med sticksågen.
3. Undvika att köra långa perioder pga värme.

Verkar detta stämma eller är jag helt ute och cyklar? något mer jag borde veta?

Alla (seriösa) svar är välkomna!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Det kan ju vara bra att veta vilket material du sågar i och om du har rätt slags såg till det.
Mystery
Posts: 6
Joined: 2004-09-04 7:49:02

Post by Mystery »

Stålchassi...Sågen ska jag köpa på clas ohlson och den ska enligt dem klara 6mm stål så de borde inte vara några problem med det
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Maskera med tejp så du inte får repor.
Mac mini
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Re: Såga med sticksåg

Post by Lyngan »

Mystery wrote:Hej, tänkte ge mig på att såga ett hål för en kylare mha sticksåg, men eftersom jag är total nybörjare på sånt skulle jag vara tacksam om någon kunde hjälpa mig lite.

Om jag har förstått det hela rätt så är följande ett bra tillvägagångssätt för att undvika repor.

1. Tejpa med maskeringstejp (ej innanför området man ska skära)
2. Köra väldigt långsamt med sticksågen.
3. Undvika att köra långa perioder pga värme.

Verkar detta stämma eller är jag helt ute och cyklar? något mer jag borde veta?

Alla (seriösa) svar är välkomna!

Finns mallar du kan köpa till din borrmaskin om det är ett hål du ska göra. Annars funkar sticksåg till alla möjliga uppgifter.

Innan jag sågar, tejpar jag med målar/maskeringstejp utanför och innanför området och sen rita på tejpen vart jag ska såga. Därefter borrar jag ett starthål, därefter kör jag relativt långsamt och ser till jag har en plan yta. Passa på att köpa en fil om du vill snygga till hörnen. Just värmen anser jag som minimal tack vare man kör ganska långsamt.

MVH
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har du en kass sticksåg, dvs en som bara kör rakt upp och ned, får du köra riktigt långsamt. Har du en sticksåg som kör bladet framåt medan det dras upp och bakåt medan det går ned kan du köra mycket snabbare helt utan problem.

Jag ritar en linje direkt på det som ska sågas sönder, precis så att det blir bra om hela linjen tas bort och kör 50mm maskeringstejp på den del som ska vara kvar fram till kanske 3mm från sågkanten, sedan sågar jag så att linjen precis finns kvar på det som ska vara kvar och filar rent så att man precis tar bort linjen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply