Såga med sticksåg

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Mystery
Posts: 6
Joined: 2004-09-04 7:49:02

Såga med sticksåg

Post by Mystery »

Hej, tänkte ge mig på att såga ett hål för en kylare mha sticksåg, men eftersom jag är total nybörjare på sånt skulle jag vara tacksam om någon kunde hjälpa mig lite.

Om jag har förstått det hela rätt så är följande ett bra tillvägagångssätt för att undvika repor.

1. Tejpa med maskeringstejp (ej innanför området man ska skära)
2. Köra väldigt långsamt med sticksågen.
3. Undvika att köra långa perioder pga värme.

Verkar detta stämma eller är jag helt ute och cyklar? något mer jag borde veta?

Alla (seriösa) svar är välkomna!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Det kan ju vara bra att veta vilket material du sågar i och om du har rätt slags såg till det.
Mystery
Posts: 6
Joined: 2004-09-04 7:49:02

Post by Mystery »

Stålchassi...Sågen ska jag köpa på clas ohlson och den ska enligt dem klara 6mm stål så de borde inte vara några problem med det
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Maskera med tejp så du inte får repor.
Mac mini
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Re: Såga med sticksåg

Post by Lyngan »

Mystery wrote:Hej, tänkte ge mig på att såga ett hål för en kylare mha sticksåg, men eftersom jag är total nybörjare på sånt skulle jag vara tacksam om någon kunde hjälpa mig lite.

Om jag har förstått det hela rätt så är följande ett bra tillvägagångssätt för att undvika repor.

1. Tejpa med maskeringstejp (ej innanför området man ska skära)
2. Köra väldigt långsamt med sticksågen.
3. Undvika att köra långa perioder pga värme.

Verkar detta stämma eller är jag helt ute och cyklar? något mer jag borde veta?

Alla (seriösa) svar är välkomna!