64lan - Hur är intresset?

LAN, Demoparty och allt som rör området.

Kommer du om det blir ett 64-LAN i Göteborg?

JA!
32
41%
NEJ!
27
34%
Bara om det blir längre upp i landet.
20
25%
 
Total votes: 79

User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

64lan - Hur är intresset?

Post by lither »

Låt oss vara helt ärliga nu: Visst är det ett tillfälle för att bli nostalgisk, träffa gamla och nya bitar, ta på IcePics renrakade haka, höra föreläsningar om Ghlarghs elcentraler och kanske få se en glimt av Axman igen? Vem vet.

Det var faktiskt över fyra sedan planerna att hålla ett 64lan i Mölndal, strax utanför Göteborg, dök upp. Vi som jobbade på sidan då fick igång hemsida, fixade lokal och var beredda på att ta emot betalningar. Men vi fick in för få och kunde inte köra igång något. På likväl IRC som på forumet har det på den senaste tiden konstaterats hur mycket 64bitare saknar den gamla goda tiden, "modemtiden", när man faktiskt åkte på LAN av en anledning. Nu spelar bara ungarna WoW dagarna i ända och hur kul är det? Låt oss vara helt ärliga nu: Ett reunion med år 2003 som tema, vore inte det något?

Jag har nyss snackat med Ghlargh och xianze på IRC och intresset finns där, utan tvekan. xianze har, för er som inte vet, arrangerat Welan sedan en bra tid tillbaka, och tillsammans med ett flertal andra finns det tillgång till lokal och diverse utrustning.

Men innan vi ens börjar sätta igång kugghjulen vill vi se hur intresset är från er sida? Har ni förslag på utformning av lanet? Låter idén med ett 2003-tema bra, eller ska vi vara moderna, tråkiga och bara spela WoW? Vad skulle ni kunna tänka er att pröjsa för det bästa lanet på evigheter? Skulle ni komma, även om ni bor i Stockholm?
Vi vill veta allt och lite till, så att vi dels kan uppskatta hur många som kan tänkas komma, men också få fler idéer om utformningen. Detta är inte något som vi tre ska ansvara för och arrangera. Vi arrangerar detta tillsammans.

Jag räknar med att denna tråd har minst fyra sidor i morgon vid den här tiden. Så kalla in alla veteraner och se till att de läser denna tråd. Au revior.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Om det är down innan 6 juli så är jag ju fett på, men jag gonna go ahead and jumpa to konklusioner och anta att så inte är fallet. Väldigt fint initiativ dock.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Låter helt klart intressant. Jag kanske skulle kunna komma, om det är vid en lämplig tidpunkt. Jag har dock ingen aning om vad jag skulle kunna betala. Men ska jag komma, så ska cs, wow, bf och det där andra skräpet vara portat, och alla som spelar det åker ut med huvet före 8]
2003-temat vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, du jag inte vet vad det definerar.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

både CS och BF är ju väldigt anno 2003.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

486-moddare wrote:2003-temat vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, du jag inte vet vad det definerar.
Nej, kan hålla med att det låter luddigt. Och det är lite det som är meningen. Vi spånar fortfarande. Kortfattat ser jag det som att vi ska försöka uppleva den gamla tiden så mycket som möjligt. Självklart ska du inte behöva släpa med dig en äldre dator för det, eller behöva äta toast som gick ut den 3:e februari 2003 - men jag personligen ser gärna att vi utformar lanet, eller "datorfestivalen", på ett mer retro-aktigt sätt. Det är meningen att vi ska ta upp våra tankar om utformningen direkt här i tråden (kanske sammanfatta dem senare) för att senare kunna komma fram till ett par gemensamma punkter.

Och skulle någon få för sig att spela CS så är det klart att vi inte sparkar ut denne. Såvida inte Fluffy är på plats, vill säga.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

DeCaff wrote:både CS och BF är ju väldigt anno 2003.
Är det bara jag som tycker de är de sämsta spelen som drabbat samhället efter wow? ::)
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

CS var väldigt kul i början då det handlade om att lana, långt innan klaner som SK, NiP och andra kom, långt innan Steam osv. BF däremot var väldigt skoj på lan, BFV är riktigt roligt online men nu har jag slutat spela nästan helt, lirar WC3 ibland.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det framgick inte riktigt var det aktuella lanet skulle hållas, men om vi utgår från Göteborg - som förra lanet nästan befann sig i - är det en knappa 40 mil från min bostad. Och jag har ingen bil.

Lite knepigt, tyvärr. Vackert drag dock, som lillis påpekade.

Har ingen stabil inkomst för tillfället, kan nog inte bidra med pengar heller alltså. Meh ;/

Tips på spel som ska spelas:

AvP 2 (Vet inte om nätkoden fixades, om inte, skit i detta)
Worms 3D! (Fick inte bra betyg, men ball är det nog ändå på lan)
Call of Duty 2 (Gillar själv inte CoD-spelen, men tvåan släpptes 2003)

God natt!
meh
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag skulle väldigt gärna komma, frågan är ju pris och när. :)

Jag skulle lätt kunna åka ner till Götet för en sådan här mysig sak.

Vi måste ju spela OpenTTD, det är retro. :D
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

När jag tänker på ett 64bits lan och lite av min tankegång angående det hela som diskuterades på IRC så var det väl mest hur kul det var att IRCA med alla och träffa alla på t.e.x Dreamhack på den gamla goda tiden, när folk var online och när man såg Axman på IRC dagligen, nu för tiden har man växt upp och har inte lika mycket tid till övers för datorn och kanske har annat för sig.
Då jag ser tillbaka på den gamla tiden som något trevligt tyckte jag det vore en toppenidé med att hjälpa till att arrangera ett 64bitars lan, där man kan träffa alla forumtroll, spela gamla sköna spel, diskutera vad som har hänt sen sist och så vidare.

Ett sätt jag tycker man skulle kunna arrangera det hela på som är direkt absolut enklast och inte kräver totalt arrangemang är typ modellen
knytkalas - inte direkt jättemycket planering behövs, man skriver i t.e.x en forumstråd vad man har och kan ta med sig, t.e.x switchar, elcentraler, projektor, lampor etc.. etc.. absolut mest enkla sättet. ;)

Jag kan t.e.x ta med mig:
Grenuttag (ca 100st)
Förlängningskabel (några hundra meter)
3-fas kabel (16A) + 16A elcentral
10m VGA-kabel till projektor
Discohögtalare + mixerbord + mikrofoner + övrig ljudkabel
SNES-spel
Mikrovågsugn
Färdig nätverkskabel (en bunt) samt 300m nätverksrulle med rj45-kontakter och nätverkstång.

Självklart tycker jag även att vi inte skall spela någon musik, visa filmer eller demos som gjordes efter 2003. Vad åt vi för mat 2003? Vad drack man på lan 2003?

Övriga förslag på compos eller liknande:
Age of Empires 2
Useless utility?!?
Äldsta datorprylen med sig?
Föreläsningar???
Fjortisraggarcompo
Alla måste presentera sig med samma ålder som de hade 2003 ^^
Ghlarghs pillerburk!!!
Vi stryper uppkopplingen till 0,5 mbits och är jätteglada över detta :)
Hur stort skall lanet vara?
Skall det vara i Göteborg eller utanför?
Vart är flest 64bittare bosatta?
Skall vi överhuvudtaget ha en internetuppkoppling?


Själv hade jag gärna sett att vi försökte hitta en lokal typ nära havet eller vid någon sjö någonstans, en bit utanför centrum kanske, för att bättre få känslan av 2003 och inte påminnas hela tiden så fort man går utanför lokalen att man befinner sig i 2007.
Mitt minne sviker mig tyvärr hur det typiska 2003-lanet såg ut, men jag skall tänka vidare och skriker till om jag kommer på någonting :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag är på, ifall det blir några demoscen-compos, och ifall jag får bestämma regler osv för dem så att det blir rätt.. :)

Blir det däremot bara ett gamer-lan så säger jag "nej tack".
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

2003 = Nostalgi? Tiden måste gå väldigt fort eller så börjar jag bli gammal. Nostalgi för mig slutar vid tidigt 90-tal... 8)

Idén med ett 64bits-lan (oberoende av tema) är däremot helt rätt. Synd bara att det skall vara i "fel" del av Sverige (för mig).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Låt oss inte glömma joltcola. Men det kanske var ute redan då?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Naturligtvis är jag med och arrangerar gärna. Har vanan inne med Xianze då vi hållt igång i många år med det här nu.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Lagt till en omröstning.

Tråden kommer att flyttas till LAN så småningom, eftersom den egentligen tillhör LAN-delen, men för att så mycket folk ska se den så ligger den här några dagar till.

edit: Jag vet inte riktigt om jag kommer. Lite delad just nu. Har tappat intresset för LAN men å andra sidan kan det vara trevligt att träffa folket, men vi får se, beror mycket på datum osv.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

jb wrote:Blir det däremot bara ett gamer-lan så säger jag "nej tack".
Det blir det inte. Demoscenen är faktiskt jätteviktig.
lillis wrote:Låt oss inte glömma joltcola. Men det kanske var ute redan då?
Säljs fortfarande i stora mängder på DH, så svaret är nej.
Illuwatar wrote:2003 = Nostalgi? Tiden måste gå väldigt fort eller så börjar jag bli gammal. Nostalgi för mig slutar vid tidigt 90-tal... 8)
Okej, vi utformar lanet i 2003-tema och låtsas vara nostalgiska och tänka tillbaka på den gamla goden tiden som var då, nämligen 90-talet. Hur låter det? 8)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Van lanare som jag är (varit på två lan) så ställer jag upp och hjälper till. Inte för att jag tycker det är speciellt roligt att lana utan för att det skulle vara kul att träffa 64bitsarna.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det är lite långt för min del 50 mil för ett lan :(
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Jag har 31 mil dit, så det är nog inte så aktuellt. Det vore väl om det var den 2:e Juli för då är jag i gbg iaf (A)
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Tillochmed jag från södra sverige skulle tänka mig ta mig upp till göteborg. Skulle vara kul som faen :)

Problemet är dock att jag inte har så mycket spel...på laglig nivå. Vet att 64-bits är emt sådant här. Så jag är lite osäker om jag har så mycket att göra där i sådant fall.

Jag kan bidra med en mikro och en kaffebryggare ;D
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

helt.random wrote:Jag har 31 mil dit, så det är nog inte så aktuellt. Det vore väl om det var den 2:e Juli för då är jag i gbg iaf (A)
Tänk om bara folk i Jönköping orkade åka till Dreamhack. Vad jobbigt det hade varit för arrangörerna. Host.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

För min del tackar jag nej då avståndet klagar på mig =)
Skåne, jo skåne ska det lätt vara ;D

Sen var de lite så för mig, 14-16år gammal, visst alla vill lira cs ;D :o
men sen fyllde jag 20 detta året...
Snubben i huvudet säger att jag hittar roligare saker att hitta på :-/
• ο β ε ο •
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

delwing wrote:För min del tackar jag nej då avståndet klagar på mig =)
Skåne, jo skåne ska det lätt vara ;D

Sen var de lite så för mig, 14-16år gammal, visst alla vill lira cs ;D :o
men sen fyllde jag 20 detta året...
Snubben i huvudet säger att jag hittar roligare saker att hitta på :-/
Får du det att bli i skåne kommer inte jag ;) /me tål inte den dialekten
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

mnus wrote:Problemet är dock att jag inte har så mycket spel...på laglig nivå. Vet att 64-bits är emt sådant här. Så jag är lite osäker om jag har så mycket att göra där i sådant fall.
De är formellt emot det eftersom sidan skulle få problem annars. Om ens hälften av alla har mer än två lagligt köpta spel på sin dator skulle jag bli förvånad. THAT INCLUDES AXMAN!
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

486-moddare wrote:
delwing wrote:För min del tackar jag nej då avståndet klagar på mig =)
Skåne, jo skåne ska det lätt vara ;D

Sen var de lite så för mig, 14-16år gammal, visst alla vill lira cs ;D :o
men sen fyllde jag 20 detta året...
Snubben i huvudet säger att jag hittar roligare saker att hitta på :-/
Får du det att bli i skåne kommer inte jag ;) /me tål inte den dialekten
hörru vet du vad vi kallar turisterna här i båstad?
Kommer nämligen tusentals ner till sina sommarstugor =)
Fiskmåsar, för dom bara skitar ner ;) 08or ;D

Personligen tycker ja de är en jävla klang att kunna snacka skånska.
Even better, kom här ifrån och du blir min idol =)
Båstad ligger sisådär på gränsen till Laholm/Halland..
Känns för mycket halländska i nerverna, så flyttar förmodligen
neråt till mina rötter i malmöregionen inom snarast :)
*edit* - Måste tillägga.. Vem fan anser det låta normalt att
uttala chefen för CHÄÄÄFEN exempelvis? ::)
men ja är lätt podè om de blír i skeåne iaf :D
• ο β ε ο •
Post Reply