Extremt missnöjd med apples service och min Macbook

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Extremt missnöjd med apples service och min Macbook

Post by AngryTino »

tjaba!

har haft världens problemet med min macbook sen jag köpte den i början av februari.

Fjärkontrollen gick sönder efter en vecka (fick ny skickad), strömadaptern överhettades och dog (fick ny). Skulle senare uppgradera till 2GB minne men det funkade inte så jag tog den till ett service center i Västerås och de konstaterade att logikkortet (moderkortet) var sönder. Fick det utbytt på garantin...sen så började jag få sprickor på höljet lite här och där och fick det utbytt idag på samma service center (MacSupport AB), Västerås. Nu när jag har kommit hem så märker jag en sak. Datorn blir jävligt varm. Så jag öppnar Dashboard där jag har iStatPro och titta, mina fläktar (fans) är inte igång. Det bara står 0 hela tiden. För så var det alltid 1800varv på idle och 6200 som max. Nu händer nada.

När jag tittar på CPU:n så är det 75 grader. För gick den aldrig över 60. ALDRIG!! Undrar nu ifall det har glömt koppla in fläktens sladdar? Finns det något sätt att varifiera det? Ifall de funkar eller inte. Seriöst...är SÅ jävla missnöjd med Apple och den här förbaskade jävla Macbooken. Alltid nått fel med den. Hela tiden. Idag var jag i Västerås från 09.00 till 17.00. Bara för byte av höljet. Efter bytet av logikkoret så har jag inte längre serienumret under "About This Mac". Där står det nu bara "Serial Number SystemSeumb". Märkte också när jag kom hem att de tom tagit bort serienumret som finns på datorn om man tar bort batteriet. Det verkar ha bytt ut den helt och hållet.

ÄR TRÖTT!! det kostar mig massvis med pengar och dyrbar tid. Har fått ta ledigt från jobbet för att åka till Västerås för att fixa den här jävla datorn. Är trött på det. Bara massa fel hela tiden. Apple my ass. Seriöst...det är en jättefin datorn och OS X är underbart...så länge det funkar men INGET FUNKAR NÅGONSIN!!!

Vill ha en ny dator...kan jag kräva det?

Snälla ge mig lite råd och tips!!

MVH Valentin
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag undrar när folk skall börja begripa att äggfärgade blanka plastskal inte gör bra datorer. Ens när de har egen processorarkitektur (vilket de inte har längre, av självklara skäl).

Byt till något som fungerar. Inte Mac.

100% medveten flame, äckliga mac-ägare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

fisk wrote:Jag undrar när folk skall börja begripa att äggfärgade blanka plastskal inte gör bra datorer. Ens när de har egen processorarkitektur (vilket de inte har längre, av självklara skäl).

Byt till något som fungerar. Inte Mac.

100% medveten flame, äckliga mac-ägare.
asså jag skulle aldrig vilja ha något annat än mac. Windows världen missar mycket. OS X är överlägset det mesta. FAST, så LÄNGE DET FUNKAR!!

PPC processorerna tillverkades aldrig av Apple utan av IMB.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Kontakta Apple och prata med dem.

Enligt konsumentköplagen har de väll rätt att reparera produkten två gånger innan man kan häva köpet?
#mac.se @ EFnet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

fisk wrote:Jag undrar när folk skall börja begripa att äggfärgade blanka plastskal inte gör bra datorer. Ens när de har egen processorarkitektur (vilket de inte har längre, av självklara skäl).

Byt till något som fungerar. Inte Mac.

100% medveten flame, äckliga mac-ägare.


Jag fick mitt inlägg borttaget för några timmar sen i en annan tråd där jag uppmuntrade en att byta till Mac. En moderator fick damp och tog bort det illa kvickt ;)

Jag har själv en MacBook sen i början av Juni (sålde min äckliga fula PEZE) och för min del har jag inga problem alls. Den är bättre än samtliga PEZEs jag provat/använt.

Hur använder du din Mac egentligen? Eller så är det bara rent servicefel, kontakta dom igen.

Fisk hoppas din PEZE börjar brinna upp eller nåt.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Re: Extremt missnöjd med apples service och min Macbook

Post by Jonas Lundh »

AngryTino wrote:tjaba!

har haft världens problemet med min macbook sen jag köpte den i början av februari.

Fjärkontrollen gick sönder efter en vecka (fick ny skickad), strömadaptern överhettades och dog (fick ny). Skulle senare uppgradera till 2GB minne men det funkade inte så jag tog den till ett service center i Västerås och de konstaterade att logikkortet (moderkortet) var sönder. Fick det utbytt på garantin...sen så började jag få sprickor på höljet lite här och där och fick det utbytt idag på samma service center (MacSupport AB), Västerås. Nu när jag har kommit hem så märker jag en sak. Datorn blir jävligt varm. Så jag öppnar Dashboard där jag har iStatPro och titta, mina fläktar (fans) är inte igång. Det bara står 0 hela tiden. För så var det alltid 1800varv på idle och 6200 som max. Nu händer nada.

När jag tittar på CPU:n så är det 75 grader. För gick den aldrig över 60. ALDRIG!! Undrar nu ifall det har glömt koppla in fläktens sladdar? Finns det något sätt att varifiera det? Ifall de funkar eller inte. Seriöst...är SÅ jävla missnöjd med Apple och den här förbaskade jävla Macbooken. Alltid nått fel med den. Hela tiden. Idag var jag i Västerås från 09.00 till 17.00. Bara för byte av höljet. Efter bytet av logikkoret så har jag inte längre serienumret under "About This Mac". Där står det nu bara "Serial Number SystemSeumb". Märkte också när jag kom hem att de tom tagit bort serienumret som finns på datorn om man tar bort batteriet. Det verkar ha bytt ut den helt och hållet.

ÄR TRÖTT!! det kostar mig massvis med pengar och dyrbar tid. Har fått ta ledigt från jobbet för att åka till Västerås för att fixa den här jävla datorn. Är trött på det. Bara massa fel hela tiden. Apple my ass. Seriöst...det är en jättefin datorn och OS X är underbart...så länge det funkar men INGET FUNKAR NÅGONSIN!!!

Vill ha en ny dator...kan jag kräva det?

Snälla ge mig lite råd och tips!!

MVH Valentin
Det första du ska göra är att kontakta Apples egna tekniska support på 0771-199 519 och berätta hela historien för dem och säga att du är väldigt missnöjd. Säg sen att du har haft den inne på reparation två gånger och att du inte litar på att den blir lagad om dom försöker igen. Säg att du vill få datorn utbytt. Det bör dom gå med på, i alla fall om du är lugn och saklig och förklarar bestämt din åsikt.

Dom kommer antagligen behöva lite tid för att verifiera reparationerna som din återförsäljare har gjort men min erfarenhet är att det är mycket bättre att prata med Apple direkt än med någon återförsäljare.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

enix wrote:Jag fick mitt inlägg borttaget för några timmar sen i en annan tråd där jag uppmuntrade en att byta till Mac. En moderator fick damp och tog bort det illa kvickt ;)

Jag har själv en MacBook sen i början av Juni (sålde min äckliga fula PEZE) och för min del har jag inga problem alls. Den är bättre än samtliga PEZEs jag provat/använt.

Hur använder du din Mac egentligen? Eller så är det bara rent servicefel, kontakta dom igen.

Fisk hoppas din PEZE börjar brinna upp eller nåt.
Alledess nyss så var Vista helt underbart och fungerade perfekt och ditt 180B var jättesnyggt. Vad hände där? Du gillade dessutom Microsoft Windows XP ett tag om jag inte minns fel, och du glömmer bort en jävligt viktig sak. En PC betyder inte Windows.

Visst, jag har inget emot Apple, dom gör snygga datorer, har dock aldrig haft en själv så kan ej avgöra kvalitén. Men, jag gillar inte deras OS faktiskt, nu ska ni inte försöka övertala mig, det skiter jag i, jag kör GNU/Linux och tycker att det är mysigt. Jag gillar inte heller denna hype med "i", snart så säger man väl "i" före var enda ord. Jag skulle dock vilja ha en Apple iPod Nano Rosa, men den har ju inte deras OS iaf.

Dessutom stör jag mig på saker som "M$", "xP" (Som smileyn) och som enix sa väldigt bra: "PEZE", vad är meningen? Att alla Mac-ägare vill framstå som idioter och barnsliga? Väldigt vettigt...

Och juste, vad är allt detta hat emot PC-användare? Vi hatar inte er, finns det då någon anledning att ni hatar oss? enix har också varit en PC-användare, var det kul att bli hatad tro?

Jag ser inte detta som ett påhopp, och om det skulle göra det så ser jag enix inlägg som ett påhopp också, fast mot alla som använder en PC.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

markmc wrote:
enix wrote:Jag fick mitt inlägg borttaget för några timmar sen i en annan tråd där jag uppmuntrade en att byta till Mac. En moderator fick damp och tog bort det illa kvickt ;)

Jag har själv en MacBook sen i början av Juni (sålde min äckliga fula PEZE) och för min del har jag inga problem alls. Den är bättre än samtliga PEZEs jag provat/använt.

Hur använder du din Mac egentligen? Eller så är det bara rent servicefel, kontakta dom igen.

Fisk hoppas din PEZE börjar brinna upp eller nåt.
Alledess nyss så var Vista helt underbart och fungerade perfekt och ditt 180B var jättesnyggt. Vad hände där? Du gillade dessutom Microsoft Windows XP ett tag om jag inte minns fel, och du glömmer bort en jävligt viktig sak. En PC betyder inte Windows.

Visst, jag har inget emot Apple, dom gör snygga datorer, har dock aldrig haft en själv så kan ej avgöra kvalitén. Men, jag gillar inte deras OS faktiskt, nu ska ni inte försöka övertala mig, det skiter jag i, jag kör GNU/Linux och tycker att det är mysigt. Jag gillar inte heller denna hype med "i", snart så säger man väl "i" före var enda ord. Jag skulle dock vilja ha en Apple iPod Nano Rosa, men den har ju inte deras OS iaf.

Dessutom stör jag mig på saker som "M$", "xP" (Som smileyn) och som enix sa väldigt bra: "PEZE", vad är meningen? Att alla Mac-ägare vill framstå som idioter och barnsliga? Väldigt vettigt...

Och juste, vad är allt detta hat emot PC-användare? Vi hatar inte er, finns det då någon anledning att ni hatar oss? enix har också varit en PC-användare, var det kul att bli hatad tro?

Jag ser inte detta som ett påhopp, och om det skulle göra det så ser jag enix inlägg som ett påhopp också, fast mot alla som använder en PC.
Visst XP funkar väl, PC (PEZE) i sig är fin hårdvara, problemet är om man t.ex ska programmera på en "fri" PC då man har 1miljard olika hårdvaror att anpassa sig till och en massa skumma standarder. En Mac har en enhetlig standard och är bättre. PC i sig är fint, men Windows är det som är bromsklossen (jag vet att andra OS existerar). Men problemet med PC är driver kaoset och windows.

När man väl gått över till Mac så finns ingen återvändo, man inser hur jävla dumt Windows är, och hur dåligt stöd andra OS till PC har (vilket jag tycker är jävligt synd för GNU/Linux och BSD är ju riktigt fina OS).

Men när en del PC användare (eller snarare många) är s.k Apple hatare och hatar Macar så kan man inte göra annat än att vara militant tillbaka och bevisa hur dumma dom är.

Ta en titt på youtube t.ex och se alla dumma argument Windoze average Joe kör med. Vi Mac användare är verkligen utsatta för angrepp av PEZE användare, det är inte så konstigt att man beter sig defensivt då.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Fantastiskt.

Återgå till ämnet.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Re: Extremt missnöjd med apples service och min Macbook

Post by AngryTino »

Jonas Lundh wrote:
AngryTino wrote:tjaba!

har haft världens problemet med min macbook sen jag köpte den i början av februari.

Fjärkontrollen gick sönder efter en vecka (fick ny skickad), strömadaptern överhettades och dog (fick ny). Skulle senare uppgradera till 2GB minne men det funkade inte så jag tog den till ett service center i Västerås och de konstaterade att logikkortet (moderkortet) var sönder. Fick det utbytt på garantin...sen så började jag få sprickor på höljet lite här och där och fick det utbytt idag på samma service center (MacSupport AB), Västerås. Nu när jag har kommit hem så märker jag en sak. Datorn blir jävligt varm. Så jag öppnar Dashboard där jag har iStatPro och titta, mina fläktar (fans) är inte igång. Det bara står 0 hela tiden. För så var det alltid 1800varv på idle och 6200 som max. Nu händer nada.

När jag tittar på CPU:n så är det 75 grader. För gick den aldrig över 60. ALDRIG!! Undrar nu ifall det har glömt koppla in fläktens sladdar? Finns det något sätt att varifiera det? Ifall de funkar eller inte. Seriöst...är SÅ jävla missnöjd med Apple och den här förbaskade jävla Macbooken. Alltid nått fel med den. Hela tiden. Idag var jag i Västerås från 09.00 till 17.00. Bara för byte av höljet. Efter bytet av logikkoret så har jag inte längre serienumret under "About This Mac". Där står det nu bara "Serial Number SystemSeumb". Märkte också när jag kom hem att de tom tagit bort serienumret som finns på datorn om man tar bort batteriet. Det verkar ha bytt ut den helt och hållet.

ÄR TRÖTT!! det kostar mig massvis med pengar och dyrbar tid. Har fått ta ledigt från jobbet för att åka till Västerås för att fixa den här jävla datorn. Är trött på det. Bara massa fel hela tiden. Apple my ass. Seriöst...det är en jättefin datorn och OS X är underbart...så länge det funkar men INGET FUNKAR NÅGONSIN!!!

Vill ha en ny dator...kan jag kräva det?

Snälla ge mig lite råd och tips!!

MVH Valentin
Det första du ska göra är att kontakta Apples egna tekniska support på 0771-199 519 och berätta hela historien för dem och säga att du är väldigt missnöjd. Säg sen att du har haft den inne på reparation två gånger och att du inte litar på att den blir lagad om dom försöker igen. Säg att du vill få datorn utbytt. Det bör dom gå med på, i alla fall om du är lugn och saklig och förklarar bestämt din åsikt.

Dom kommer antagligen behöva lite tid för att verifiera reparationerna som din återförsäljare har gjort men min erfarenhet är att det är mycket bättre att prata med Apple direkt än med någon återförsäljare.
jo, den har varit inne på reparation 2 ggr men två helt olika saker har bytts ut ut. Första gången var det logikkortet och igår höljet. Måste inte det vara byte av samma komponent för att det ska räknas som två ggr? Jo, seriöst....vill ha en ny Macbook. Samma modell, inget bättre inget sämre. Bara en som...så som Apple brukar uttrycka sig...FUNKAR!

MVH
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

som Jonas Lundh sa, ring och prata med apple.

Tror att efter du har pratat med dom en del så kommer de nog säga okey, då byter vi ut den!

Men som sagt kan nog ta lite tid men utbytt blir den och som kompensation (om du klagar på ett snällt sätt och säger hur mycket besvär den gett dig) Så får du säkert den nyare modellen av din macbook, eller fr du en likadan och en nano/shuffle.

Har en två vänner som hade riktigta problem med sina macs, den ena med sin första mac och den andra efter flertal produkter. Ena killen fick en ny uppgraderad macbook plus en 8gb nano.

Andra killen (som hade haft mer produkter förr, dvs en trogen kund) Fick sin 1 år gamla mbp(först modellen) uppgraderar till den senaste. Dock ringde dom och fråga om han inte hellre ville ha 17tums modellen utan extra kostnad (hade 15 inann) och utöver det fick han den stora modellen av den normala ipoden. Tror det var 80gb eller 60gb, kan ej komma ihåg.


Men som sagt det händer kanske inte jätte ofta, men byta ut den kommer dom nog givetvis göra om du bara förklara allt, plus få dem att känna av att du tröttnat lite på apple, då vill de grna ge dig kompensation så de inte förlorar dig som kund.

Hoppas allt löser sig!
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Mitra wrote:som Jonas Lundh sa, ring och prata med apple.

Tror att efter du har pratat med dom en del så kommer de nog säga okey, då byter vi ut den!

Men som sagt kan nog ta lite tid men utbytt blir den och som kompensation (om du klagar på ett snällt sätt och säger hur mycket besvär den gett dig) Så får du säkert den nyare modellen av din macbook, eller fr du en likadan och en nano/shuffle.

Har en två vänner som hade riktigta problem med sina macs, den ena med sin första mac och den andra efter flertal produkter. Ena killen fick en ny uppgraderad macbook plus en 8gb nano.

Andra killen (som hade haft mer produkter förr, dvs en trogen kund) Fick sin 1 år gamla mbp(först modellen) uppgraderar till den senaste. Dock ringde dom och fråga om han inte hellre ville ha 17tums modellen utan extra kostnad (hade 15 inann) och utöver det fick han den stora modellen av den normala ipoden. Tror det var 80gb eller 60gb, kan ej komma ihåg.


Men som sagt det händer kanske inte jätte ofta, men byta ut den kommer dom nog givetvis göra om du bara förklara allt, plus få dem att känna av att du tröttnat lite på apple, då vill de grna ge dig kompensation så de inte förlorar dig som kund.

Hoppas allt löser sig!
hehe....jo, ska ringa dem och höra efter. Största problemet hos mig är att jag har en tämligen kort stubin. Känner jag mig illa behandlad eller upplever att det inte blir några framsteg så brukar tonläget förändras (av sig självt dvs.) men men, vi får se vad som händer.

MVH
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Om du nu blivit illa behandlad så är det av ett servicecenter, inte av Apple. Är man otrevlig får man dålig service, det är Darwins konsumentlag. (Är man vek och obestämlig får man dock ännu sämre service)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

AngryTino wrote:hehe....jo, ska ringa dem och höra efter. Största problemet hos mig är att jag har en tämligen kort stubin. Känner jag mig illa behandlad eller upplever att det inte blir några framsteg så brukar tonläget förändras (av sig självt dvs.) men men, vi får se vad som händer.

MVH
Var vänlig men bestämd, prata inte om kompensation alls utan fokusera helt på att du vill få problemet åtgärdat.

Berätta för oss hur det går för dig sen!
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Jonas Lundh wrote:
AngryTino wrote:hehe....jo, ska ringa dem och höra efter. Största problemet hos mig är att jag har en tämligen kort stubin. Känner jag mig illa behandlad eller upplever att det inte blir några framsteg så brukar tonläget förändras (av sig självt dvs.) men men, vi får se vad som händer.

MVH
Var vänlig men bestämd, prata inte om kompensation alls utan fokusera helt på att du vill få problemet åtgärdat.

Berätta för oss hur det går för dig sen!
hehe....gick bättre än jag någonsin kunnat önska mig. Nästa vecka kommer de skeppa mig nya Santa Rose 17 tummaren med LED display ;D nä, skojja....men ska få en ny macbook...2.16ghz modellerna. Min är 2Ghz och så får jag uppgradering från 80 till 120GB. Garantin börjar också gälla från och med att jag får den nya datorn. Får med andra ord 1 års garanti på nytt trots att 5 månader gått sen förra :D

jag är glad och nöjd över deras beslut :D

MVH och Tack för alla råd!!!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Grattis! :)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Gratulerar ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Tackar :D men seriöst....så mycket problem som jag har haft med den här datorn så tror jag att de insåg att de lönar sig med för dem att bara ge mig en ny. Bara bytet av logikkortet kostade dem 7000 + lön för teknikerna. Skalet kostade 2500. Så...det är mer eller mindre hela datorn. Sen fick jag en ny fjärrkontrol samt strömadapter. Hehe, undrar om Apple va medvetna att det skulle kostade dem 20000 kr extra när jag köpte min Macbook :D

MVH
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

AngryTino wrote:Tackar :D men seriöst....så mycket problem som jag har haft med den här datorn så tror jag att de insåg att de lönar sig med för dem att bara ge mig en ny. Bara bytet av logikkortet kostade dem 7000 + lön för teknikerna. Skalet kostade 2500. Så...det är mer eller mindre hela datorn. Sen fick jag en ny fjärrkontrol samt strömadapter. Hehe, undrar om Apple va medvetna att det skulle kostade dem 20000 kr extra när jag köpte min Macbook :D

MVH
Stackars den som får dina gamla delar i sin dator :)
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

AngryTino wrote:Bara bytet av logikkortet kostade dem 7000 + lön för teknikerna.
Inte en chans att de köper in logikkortet för 7k, 700 kanske men troligen mindre.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

HLC wrote:
AngryTino wrote:Bara bytet av logikkortet kostade dem 7000 + lön för teknikerna.
Inte en chans att de köper in logikkortet för 7k, 700 kanske men troligen mindre.
du kanske inte förstår att, byter de logikkortet (moderkortet) så byter de all hårdvara i datorn bortsett från hårddisken samt ram minnet....då allt, CPU:n, GPU:n m.m. är fastlött. Så det kostar verkligen så mycket. Jag var med och tittade på när de bytte det...samma sak gällde höljet. Fast där tyckte jag att det var rätt så onödigt att byta musen och tangentbordet, men det gjorde de ändå :)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

AngryTino wrote:du kanske inte förstår att, byter de logikkortet (moderkortet) så byter de all hårdvara i datorn bortsett från hårddisken samt ram minnet....då allt, CPU:n, GPU:n m.m. är fastlött. Så det kostar verkligen så mycket. Jag var med och tittade på när de bytte det...samma sak gällde höljet. Fast där tyckte jag att det var rätt så onödigt att byta musen och tangentbordet, men det gjorde de ändå :)
Det spelar ingen roll om de slängde hela skiten och gav dig en ny, de köper inte in en MacBook för ens i närheten av 7k.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

HLC wrote:Det spelar ingen roll om de slängde hela skiten och gav dig en ny, de köper inte in en MacBook för ens i närheten av 7k.
sant, det tjänar fortfarande en trevlig hacka på macbook efter tillverknings kostnader.

så inga 7k, dock hade det varit det priset försäkringskassan hade satt kanske och det priset som du som privat person hade fått betala, men inte dem =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Veni
Posts: 7
Joined: 2007-05-11 15:09:52

Post by Veni »

Mitra wrote:så inga 7k, dock hade det varit det priset försäkringskassan hade satt kanske och det priset som du som privat person hade fått betala, men inte dem =)
Vad har Försäkringskassan med saken att göra?
De sysslar med bl.a utbetalning utav sjukpenning och föräldrapenning.

De har inget att göra med vad privatpersoner får betala för en dator.
Du kan plugga in vad Försäkringskassan sysslar med på www.fk.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Macbook är skräpkvalite. Min flickväns macbook startade inte ens när den var ny, fick byta logikkort. Sen krånglade dvd-spelaren så den fick bytas. Batteriet var ett av de dåliga som tappade laddning mycket fort.
Även musknappen gick sönder. Som tur var fick hon en ny som har varit problemfri.

Min macbook fick jag byta logikkort på av diverse anledningar, sen det bytet har följande problem uppstått:

*random shutdowns i viloläge
*problem att gå i/ur viloläge - dator hänger sig
*Datorn är väldigt varm, processor throttlar till 1GHz vid belastning
*Vilolägesindikatorn lyser inte längre
*Skärmen flimrar
*laddningen av datorn krånglar ibland
*wlanet tappar anslutning och går inte att återansluta förrän man stängt av och satt igång datorn.
*skärmen kom sned från fabrik, något de inte vill fixa på apple
*Datorn tappar datum/tid-inställningar
*dator piper

Nu är den inne på reparation och jag tror verkligen inte att de kommer lösa mina problem, jag skulle helst av allt få pengarna tillbaka och handla något annat.
Jag gillar osx, men frågan är hur mycket jag skall utstå för att kunna använda operativet.

Personligen tycker jag inte det stora problemet med datorerna är bara deras kvalite, utan även den service apples servicecenter utfärdar. Många gånger är den undermålig och man får springa tillbaka för att de anslutit något fel inuti datorn. Jag går till macforum i göteborg för övrigt.
Det är roligt att de har fått diplom för bästa service etc, de har inte utfört bästa service på min maskin, min flickväns maskin, min gamla maskin eller andra personer som jag känner. Det går inte heller fort där borta.
Apple vill heller inte ta något som helst ansvar för att deras servicecenter gör dåliga jobb, det är inte deras fel, är det man brukar höra i telefon.
Trots att personalen är certifierad och skall kunna utföra jobbet korrekt hänvisar de än mer än gärna till ett annat ställe istället för att ta tag i att det finns problem på ett annat.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply