Leeching?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Leeching?

Post by _JesteR_ »

Hej!

Jag är för närvarande i Montenegro på semester, och med oss har vi vår laptop. När jag körde igång den första gången märkte jag att det fanns ett trådlöst 0,5 MBits nätverk tillgängligt, oskyddat dessutom. Jag använder inte laptopen/internet så ofta här, men jag undrar ändå om det finns en risk att "åka fast", och hur pass riskabelt det är att använda sig av t.ex. banktjänster över det här nätverket.

Tack 8)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Så länge det är olåst och du inte gör något olagligt på det så kan du vara lugn. Men jag skulle inte vilja kolla mail, utföra banktjänster eller göra andra personliga mer viktiga saker. :)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Absolut ingen jävla risk att åka dit för att du sitter och snålsurfar på en annans lina :)

Leecha på linan du bara, ägaren får ju skylla sig själv att han/hon suger på att konfa sin egna router och inte ens läsa manualen ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jo leecha kan man, dock hade jag varit snäll och inte torrentat eller gjort nåt krävande. Tänkt om det är en gammal man vars son installera internet åt honom så han kan hålla kontakt med webcam eller liknande med barnbarn eller sin son som bor längre iväg. Så sitter du coh äter upp hans lina och han betalar mass för internet som inte funkar tills hns webcam chat med sin son. Dessutom kan inte sonen komma hem och kolla vad allt är och gubben får inte njuta av dagens teknik.

Tjapp ditt samvete, Visst en internet sida som 64bits maybe, men mer än så så tycker jag att du borde få lite dåligt samvete
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mitra wrote:jo leecha kan man, dock hade jag varit snäll och inte torrentat eller gjort nåt krävande. Tänkt om det är en gammal man vars son installera internet åt honom så han kan hålla kontakt med webcam eller liknande med barnbarn eller sin son som bor längre iväg. Så sitter du coh äter upp hans lina och han betalar mass för internet som inte funkar tills hns webcam chat med sin son. Dessutom kan inte sonen komma hem och kolla vad allt är och gubben får inte njuta av dagens teknik.

Tjapp ditt samvete, Visst en internet sida som 64bits maybe, men mer än så så tycker jag att du borde få lite dåligt samvete
Visseligen, men har man ingen säkerhet installerad så får man väl fan skylla sig själv?

Det finns något som heter manual?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Som sagt, jag använder internet knappt, och när jag väl gör det så är vanligt surfande som gäller. Dessutom är det en DSL-lina med fast månadskostnad (det vet jag med säkerhet), så det är ingen som kommer att få en högre interneträkning för att jag sitter och leechar. För övrigt tror jag att linan tillhör ett företag eller liknande, då den heter "Designers".
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

markmc wrote:Men jag skulle inte vilja kolla mail, utföra banktjänster eller göra andra personliga mer viktiga saker. :)
Om du har så osäkra metoder för de tjänsterna du listar ovan, så att det spelar roll
ifrån vart du gör dem så är du ute på hal is redan som det är.

För mig blir de varken säkrare eller osäkrare av att köras från Moldavien eller
CIAs högkvarter. Eller mitt bredband.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply